Lite nybörjarfrågor. Köpa kol, fjäder, släpskor på nätet.

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Lite nybörjarfrågor. Köpa kol, fjäder, släpskor på nätet.

Inläggav skorpion 04 apr 2010, 15:37

Hej
Jag var hemma hos föräldrarna igår och eftersom att jag nu fått en unge på köpet i mitt nya förhållande så tänkte jag att det kunde vara lämpligt att dra fram bilbanan igen. (inte bara för ungens skull, utan för mig också)

Jag har en bilbana av märket TYCO
Det jag märkte var att släpskorna på båda bilarna är väldigt utslitna. Sedan är kolen utslitna och en fjäder till kolen sitter knöligt.
Den ena bilen saknar kaross och den ligger med stor sannolikhet i någon nerpackat legolåda på vinden hos föräldrarna.
Bilen fungerar ju utan kaross också, men det är ju snyggare om jag hittar nån.
Så det är lite saker som jag behöver byta ut eller köpa helt enkelt.

Jag kollade på tradera och där fanns det "tune-up kits" men det verkade inte innehålla kol och fjäder.
Så nu hittade jag till en amerikansk sida (http://www.hoslotcarracing.com/) som hade dessa grejer och det verkade inte vara speciellt dyrt heller.
Är det en bra butik att handla ifrån? Eller finns det nån bättre och kanske närmare (europa kanske)?

Eller är det någon här som kanske har lite delar på lager som kan sälja till mig?

Sen såg jag att på en del bilar så sitter det en kondensator som verkar vara kopplad vid släpskorna (innan motorn iaf). Är det för att det ska vara en stabilare strömmatning till motorn? Går det att eftermontera en kondensator på en bil som inte har det som standard? Vad ska det vara för typ av kondensator och vilken styrka?

Hur rengör man spåren på bästa sätt. Som det är nu så fick jag putta bilen genom banan 10+ ggr innan den kunde åka själv.
Stålull? Fint slippapper? WD40 eller 5-56 på trasa?

MVH Niclas
skorpion
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 apr 2010, 15:05

Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster

cron