Tyco- barndomsminnen ska återupplivas

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Tyco- barndomsminnen ska återupplivas

Inläggav hellwheels 29 jan 2014, 09:18

Hej,

När jag var liten så var jag en stolt ägare av en Tyco Zero Gravity Cliff Hangers, vart denna tog vägen vet jag inte, men jag har på senare år haft en längtan att äga en Tycobana igen.

Dottern har aldrig varit speciellt intresserad tyvärr, så nu när sonen har kommit så får jag en "ursäkt" att köpa lite leksaker igen.

Valet föll på ett klipp enligt mig, en Formula Tyco Grand Prix samt en Tyco Formula Monarco, med varvräknare allt för det fina prise av 500:- Ett helt ok pris enligt mig. :D

Bilarna kommer att behövas bytas ut eftersom de såg rätt slitna ut på bilden.

Nu till mina funderingar jag hoppas få hjälp med:
* Banan/scalan är vad jag kan se 1:72- är det bilarna eller är det banan i sig? Någonstans har jag för mig att Daredevil var 1:64, men jag kan ha helt fel.

* Fungerar alla Tycos banor att byggas ihop? Vad ska man tänka på?

* Angående skalan igen, går det att köpa vilken som helst H0 scala bil och köra på banan? Verkar vara en del storleksskillnad på bilarna.

* Kan man köra med 2 st transformatorer/startsträckor med en handkontroll i varsin startsträcka för att få mer "speed"? Eller är det bara dumt tänkt?

Tacksam för lite insikt av de som kan.

Tobias
hellwheels
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 jan 2014, 11:17

Re: Tyco- barndomsminnen ska återupplivas

Inläggav Workingclasshero 29 jan 2014, 10:17

Körde med dubbla transformatoter på min Tycobana, det är ett krav för annars så får den bil som är kvar på banan mer kräm när den andra åker av, så åker den också av.
Har loopar och 2 bilar och en massa lik.
Hör av dig om du vill bli med mera delar då jag klivit upp till 1:43 :-)
Workingclasshero
Depåman
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 17 nov 2013, 23:08

Re: Tyco- barndomsminnen ska återupplivas

Inläggav Prästbol 06 feb 2014, 10:39

hellwheels skrev:
Bilarna kommer att behövas bytas ut eftersom de såg rätt slitna ut på bilden.

Kommentar: Auto Worlds bilar är långsammare än Tyco/Tomi, vilket är bra för barn. Även jag gillar det, efter som det blir mer realistisk körning, speciellt eftersom de också har svagare magneter. Köp nya på webben, lika billigt som begagnade på Tradera.

* Banan/scalan är vad jag kan se 1:72- är det bilarna eller är det banan i sig? Någonstans har jag för mig att Daredevil var 1:64, men jag kan ha helt fel.

Svar: Jag har Tyco och Auto World bilar och de verkar blanda skala för hos båda tillverkarna finns båda skalorna.

* Fungerar alla Tycos banor att byggas ihop? Vad ska man tänka på?

Svar: Alla Tyco/Mattel utom riktigt gamla Tyco från 60-talet.

* Angående skalan igen, går det att köpa vilken som helst H0 scala bil och köra på banan? Verkar vara en del storleksskillnad på bilarna.

Svar: Alla utom Matchbox

* Kan man köra med 2 st transformatorer/startsträckor med en handkontroll i varsin startsträcka för att få mer "speed"? Eller är det bara dumt tänkt?

Svar: Funkar, men man kan också köpa en kraftigare strömkälla och koppla in. Jag har en batterieliminator på 2200 mA (köpt på Clas, Kjell eller likn. minns ej) som driver fyra spår med minimalt spänningsökning när en bil kör av. Den är dessutom ställbar, vilket är bra om man kör med barn.
Prästbol
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 feb 2014, 13:44


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 37 gäster