HO 1/64?

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

HO 1/64?

Inläggav BeO 05 feb 2016, 12:12

Hej,

är det någon som kan förklara varför AFX säljs som HO bilar när skalan är 1:64? HO är mig veterligen 1:87 och det är väl bara Faller som producerat som lämplig skala till modelltåg.

BeO
Användarvisningsbild
BeO
Kartläsare
 
Inlägg: 546
Blev medlem: 02 mar 2012, 11:07
Klubb: TRS

Re: HO 1/64?

Inläggav BeO 05 feb 2016, 12:47

-"This is an AFX Mega-G Car. The Mega-G chassis makes it possible to create stunning bodies that take realism to levels never before seen in HO scale. With the longest wheelbase and the lowest, narrowest chassis ever made in 1/64th scale, our designers are free to create the most realistic cars ever. "

Som sagt, märkligt att den är både H0 och 1/64.
Användarvisningsbild
BeO
Kartläsare
 
Inlägg: 546
Blev medlem: 02 mar 2012, 11:07
Klubb: TRS

Re: HO 1/64?

Inläggav TIC37 03 jul 2017, 04:18

Hejsan, ny här men jag tror att jag kan svara på frågan, i alla fall enligt vad jag läst mig till på nätet.

Normalt är H0 1:87 som tidigare sagts i alla fall när det gäller tågbanor.
Nu hör det till saken att om man skall kunna bygga en bil med ett rullande chassi som har elmotor, magneter och vinkelväxel så kan man inte göra detta mycket mindre än man gör i just "H0"-bilarna om man skall kunna bygga dem för pålitligt användande. Detta har medfört att man har fått anpassa karossen till det minsta möjliga chassit och då har man landat i trakterna runt 1:70 istället (uträknat om man mäter en Peugeot 908 H0 och jämför med verklig längd 1:1).
Jaha, och var kom då 1/64 ifrån??
Ja därom tvistar de lärde men jag har för mig att chassit håller ganska exakt 1:64 på längden men om man skall kunna få karossen att hänga kvar på chassit (fästen) och med bredden på chassit som uppstår pga magneter och rotorns diameter så måste man även dra upp längden lite grand extra för annars hade karosserna sett ut som små bulldoggar av varje representerat bilmärke vi köper (väldigt komprimerade, breda och korta).

Nu säger någon säkert att klart vi kan göra mindre bilar. Ja det går nog men vi skall ta i beaktande att man kanske vill köra mer än 10 varv med bilen innan motorn brinner upp eller att chassit spricker eller något annat skit som händer om man tvingas underdimensionera samtliga delar på bilen (i förhållande till skalan är det ganska betydande krafter som skall ut på bakaxeln). Dessutom skulle man sannolikt få ändra på vissa tillverkningsprinciper med följden att bilarna kanske blev dyrare, eller i alla fall inte billigare samtidigt som vi skulle behöva köpa nya bilar stup i kvarten, jag kan stå ut med 1:70 om jag vet att det håller för att ha roligt, länge.
TIC37
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jun 2017, 21:33


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster