Sida 5 av 6

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 08 okt 2011, 14:43
av d-p
Första filmen på denna banan

Vi kör lite sakta för att visa banan: http://youtu.be/Wuws3SW-FOQ

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 08 okt 2011, 18:13
av Borgis
Ser jättehärlig ut!

Men... kör sakta skrev du. Hur mycket fortare hade Nomaden kunnat köra om den skulle
tagit sig runt banan alls? ;) Måste dock säga att den var coolast av dem alla fyra. :thumb: :thumb: :thumb:

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 04 dec 2012, 15:58
av d-p

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 04 dec 2012, 16:44
av fightfireman
Kanonfint..ett antal :thumb: för allt arbete.

En fråga: är det däcken som har gjort de coola sladdspåren och isåfall, vad kör ni med för däck?

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 04 dec 2012, 18:23
av mINdAt3z
:up:

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 04 dec 2012, 19:17
av Svänn
Sladdspåren är från däcken ja. I denna klass, Grand Nationals, kör vi med White-Point fullgummidäck på denna banan. Vi använder inte klister på banan. Generellt sett i klassen är dock däckstypen fri i dagsläget och både PU och foam används på andra klistrade banor.

I vår andra, interna 1/24-klass med Schmidbauerchassin, kör vi också med White-Point gummidäck.
När vi kör 1/32 plastbilar använder vi som regel NSR supergrip.

/Sven

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 04 dec 2012, 20:16
av fightfireman
Svänn skrev:Sladdspåren är från däcken ja. I denna klass, Grand Nationals, kör vi med White-Point fullgummidäck på denna banan. Vi använder inte klister på banan. Generellt sett i klassen är dock däckstypen fri i dagsläget och både PU och foam används på andra klistrade banor.

I vår andra, interna 1/24-klass med Schmidbauerchassin, kör vi också med White-Point gummidäck.
När vi kör 1/32 plastbilar använder vi som regel NSR supergrip.

/Sven


Att köra med så olika däckstyper, påverkar det inte greppet? Nu vet jag inget om White-Point gummidäck jag använder i huvudsak endast däck ifrån slot.it eller orginaldäck.

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 04 dec 2012, 21:07
av Svänn
fightfireman skrev:
Svänn skrev:Sladdspåren är från däcken ja. I denna klass, Grand Nationals, kör vi med White-Point fullgummidäck på denna banan. Vi använder inte klister på banan. Generellt sett i klassen är dock däckstypen fri i dagsläget och både PU och foam används på andra klistrade banor.

I vår andra, interna 1/24-klass med Schmidbauerchassin, kör vi också med White-Point gummidäck.
När vi kör 1/32 plastbilar använder vi som regel NSR supergrip.

/Sven


Att köra med så olika däckstyper, påverkar det inte greppet? Nu vet jag inget om White-Point gummidäck jag använder i huvudsak endast däck ifrån slot.it eller orginaldäck.


Det är inte så olika däckstyper. Vi kör med White-Point gummidäck i 1/24 GN o Schmidbauer. Vi kör med NSR supergrip i 1/32. Det är också gummi.
Modellracingbilar med PU-däck förekommer också. Någon med foam har väl också svassat runt där.
Vi kan inte se att något av detta skulle påverka greppet. Vi torkar av banan inför varje tävling för att få bort lösa gummirester och damm. Det som mest påverkar greppet är damm som virvlar runt i lokalen och lägger sig på banan. Eftersom vi inte använder klister märks dammet tydligt och därför är det viktigt att ha ren bana inför tävling. Att vi inte använder klister gör också att däcken slits mer. Å andra sidan medför koppartejpen jämfört med braids att borstarna i princip inte slits alls.

/Sven

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 05 dec 2012, 00:49
av largasso
Svänn skrev:
Å andra sidan medför koppartejpen jämfört med braids att borstarna i princip inte slits alls.


Hur har koppartejpen klarat sej? Har ni fått laga mycket, märker ni av något slitage eller oxidation?

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 05 dec 2012, 23:07
av d-p
largasso skrev:Svänn skrev:
Å andra sidan medför koppartejpen jämfört med braids att borstarna i princip inte slits alls.


Hur har koppartejpen klarat sej? Har ni fått laga mycket, märker ni av något slitage eller oxidation?


Vi har inte lagat eller bytt ut tejp någonstans vad jag vet

Oxid blir det bara efter avtorkning av banan
Vi använder lätt fuktade vanliga torkdukar, tydligen blir det någon oxid eller beläggning

Bara att köra ca 10 varv på varje spår så är all oxid ? borta och det finns motorbroms igen

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 06 dec 2012, 00:19
av Svänn
Koppartejpen klarar sig hur bra som helst. Enda slitaget vi sett är på ett par ställen där banan varit ojämn under. Vi hade en skarv mellan 2 bandelar som justerade sig själv ett tag och ett annat ställe i en kurva där vi fräst lite haffligt och spacklat för dåligt. På de ställena har vi förbättrat underlaget och bara lagt en ny kort tejpbit ovanpå den gamla. Vi var lite oroliga att sladdande bilars däck skulle lyfta tejpkanterna, men inga problem. Inte ens med PU-däck. Vi valsade fast tejpen hårt och noga med ett kullager.
Skall även tillägga att vi har "obruten" tejp hela varvet runt. Dvs. den går inte ner mellan banskarvarna. Givetvis är tejpen skarvad här o där men då ligger den om lott åt rätt håll, så att säga.Om bara banan är slät under.
Vi har strömmatning på 2 ställen och där går visserligen tepen ned genom hål i banan, men då har vi lagt en kort tejp ovanpå.
/Sven

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 08 jan 2013, 21:46
av d-p
En bild fotat efter måndagens klubbmästerskaps tävling
3e deltävlingen i Nascar

Chevor och Pontiac´s krigar på banan ...

Bild

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 08 jan 2013, 21:48
av d-p
Och då ser det ut ungefär så här ...
http://www.youtube.com/watch?v=Hsho-GdDb9Q&feature=share&list=UUZ3h4ynWOik2cun-q9aGy_g

Filmen är dock inte från någon tävling

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 09 jan 2013, 07:26
av Nico

Re: SunCity Slotcar, nytt banbygge hösten 2010

InläggPostat: 10 apr 2013, 21:20
av Svänn
I måndags gick den sista av 10 deltävlingar av stapeln i säsongens SCSC Klubbmästarserie.
Denna kväll öppnade vi hårt med Grand Nationals och avslutade med lite historisk standardbilsrejsing à la Svedala (som dock inte blev mindre hårt...)

Vi fick också äran att kora SCSC's genom tiderna yngste totalsegrare. Det är mannen i mitten på bilden här nere. På bilden ännu längre ner kan vi se hur samme förare såg ut vår första stapplande säsong. Även banan ser ut att ha utvecklats en del. Till och med bilarna har vuxit... :)

Bild

Bild

Bild