Gräsmatta....

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Gräsmatta....

Inläggav Ghost 07 jun 2006, 11:56

Nu har vi två "golvläggare" här på forumet. Och gräsgolvmatta borde väl ligga inom dessas område? :o

Om man lägger ner att göra en modellbilbana á la modelljärnväg, och istället koncentrerar sig på att få till det mer såsom Björne lackar sina gubbar. Dvs mer åt "cartoon"-hållet. (Dvs klara färger och rena linjer.) Vad för matta kan då vara lämplig? En matta som förslagsvis inte luddar, inte för mycket i alla fall, och som har höjd av 9-11 mm, var hamnar man då?
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ramchager 07 jun 2006, 15:20

Det finns ju riktigt snyggt balkonggräs...
<*}}})>< <*}}})>< <*}}})><
Användarvisningsbild
Ramchager
Kartläsare
 
Inlägg: 872
Blev medlem: 20 jul 2005, 15:03
Ort: STHLM

Inläggav Storabjörnen 07 jun 2006, 23:13

Erik, klara färger - besök Rusta om du har en sådan butik i närheten. Jättebilligt balkonggräs i klar grön färg! Bör funka utmärkt. Annars kan du besöka vilket mattvaruhus som helst tror jag, nu är det "säsong" och de har dessa typer av nålfiltsmattor inne på lager.

Jag har valt en lite annan linje. Jag kör visserligen lite "cartoon:ish" som du säger, men mattan jag valt är mer åt modelljärnväg/modellbilsracing-hållet. Lite mörkare grön med inslag som får det att se ruggigt naturtroget ut. Jag köpte off-season så inget sånt fanns hemma hos vanliga mattaffärer, så Nico skickade två varuprover av vilket jag valde den mer naturtrogna varianten. Den är inte så bjärt i färgen och liknar mer Heiki (eller vad det heter) för modelljärnväg, fast tjockare. Den är nog inte tillräckligt tjock för din smak, ty den når bara nästan upp i höjd av Scalex Classic- bitarna. Diffar nån mm.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 08 jun 2006, 01:36

Bra. Å Rusta har jag ju nära, det är ju där motorerna finns. Även om de luringarna döljer dem i eltandborstar!

Lägre är ok, högre så skulle bilarna "snubbla" på kanten.

Vad gäller Heki, så blandade jag en stor "sommar" med liten "vinter" samt liten "mörkbrun" för att få en någorlunda vettigt mörk ton.
Men sådant däringa "statiskt gräs" är ett elände. Dels skräpar det ner, dels slits det och dels skräpar det ner (även efter ordentlig blötning med PVA/vatten-blandniing.
Bättre med sågspån, tycker jag.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 08 jun 2006, 08:08

Jag kanske ska förtydliga: Jag menade alltså "matta". Grön Heiki gräsmatta på rulle som man rullar ut. För sisådär 500:- löpmetern eller vad de har mage o ta i hobbyaffärerna.

Lösgräs är nog svårt för bilbana. Tycker jag iaf. Det skräpar som sagt och hör bättre hemma på mindre dioraman.

Jädra Rusta att dölja motorerna i plastborstar, sicket oskick. :D

b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav jomol22 08 jun 2006, 10:20

Heki-matta är bra, men det har Erik redan dissat. :D
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Ghost 08 jun 2006, 14:17

Heki-mattan är bra när det inte flyger bilar som vill ha rena däck.
Ex runt modelljärnväg.

Jag har inte alls dissat den, enbart pekat på dess olämplighet för detta ändamål.
Dvs sk statiskt gräs funkar inget bra tillsammans med bilbana.
Och det är svårt att låsa gräset med överlackning (PVA och vatten blandat).
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav jomol22 08 jun 2006, 16:15

Det var nåt med att få problem med fibrerna, tror jag. :o
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Gräsmatta....

Inläggav Nico 08 jun 2006, 16:58

Jag, förlåt vi här på Englund Gruppen becknar av en del bakong gräs i alla dess former. Och det finns en del olika tjocklekar.
Personligen så kommer jag endast att använda gräset utanför mina borders. Så oavsett om gräset är 2mm eller 20mm :o så kommer det inte i närheten av själva banan alt. ytan som bilarna sladdar på. Det tunnste vi säljer utan plots under är 4mm, sen är det ca 8mm med plots eller om man så vill 15mm riktigt grönt o fint. Det sista alternativet är en mer plastig grön matta som är cirka 15 mm hög den med. Personligen skulle det vara mitt sista val.
Men så fort Anders har sått gräs på Grosse Bär så får du se hur 8mm konstgräs från oss ser ut utan plots intill en bana.

/Nico

Ghost skrev:Nu har vi två "golvläggare" här på forumet. Och gräsgolvmatta borde väl ligga inom dessas område? :o

Om man lägger ner att göra en modellbilbana á la modelljärnväg, och istället koncentrerar sig på att få till det mer såsom Björne lackar sina gubbar. Dvs mer åt "cartoon"-hållet. (Dvs klara färger och rena linjer.) Vad för matta kan då vara lämplig? En matta som förslagsvis inte luddar, inte för mycket i alla fall, och som har höjd av 9-11 mm, var hamnar man då?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 08 jun 2006, 17:48

srsowö skrev:Det var nåt med att få problem med fibrerna, tror jag. :o
Vi lägger bevisligen in olika betydelse i beteckningen "dissa". Jag påpekade dess olämplighet att använda för detta ändamål. Och dessutom dess lämplighet i andra.

BIGBOI207 skrev:Jag, förlåt vi här på Englund Gruppen becknar av en del bakong gräs i alla dess former. Och det finns en del olika tjocklekar.]
8mm's tror jag är typ idealisk.
Och inte ska den fungera som sladdzon, men bilarna både kör av över den och sladdar av på andra ställen än man tänkt sig... :o
Kan du ha med dig några kvadrat spill? Förena nöje med nöje med nytta... ;)
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 08 jun 2006, 20:10

Done deal...

Ghost skrev:Kan du ha med dig några kvadrat spill? Förena nöje med nöje med nytta... ;)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 08 jun 2006, 22:40

Nico, jag tror den heter "ART" den som är tjockare, alltså 8 mm. Den är rätt fet kan jag säga, duger riktigt gott till många ändamål, och har lite glesare mellan stråna, och upplevs lite blankare eller "syntetisk", men också lite styvare i stråna.

Den jag valde att köpa heter "FIDJI SLÄT" och den är lite mossgrönare i tonen, lite ulligare och "tätare". Den skiftar i mörkare o lite ljusare grönt och är perrrrfekt i tonen. Har en mjölkvit-grön undersida, inga plots och är inte lika tjock. Vad skulle jag tippa? 5 - 6 mm kanske.

/anders
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Nico 08 jun 2006, 23:01

storabjörnen skrev:Nico, jag tror den heter "ART" den som är tjockare, alltså 8 mm


Bermuda/Bahamas

storabjörnen skrev:Den jag valde att köpa heter "FIDJI SLÄT" och den är lite mossgrönare i tonen, lite ulligare och "tätare". Den skiftar i mörkare o lite ljusare grönt och är perrrrfekt i tonen. Har en mjölkvit-grön undersida, inga plots och är inte lika tjock. Vad skulle jag tippa? 5 - 6 mm kanske.


Du verkar ha en toppen leverantör :wink:
Men nu minns jag, FIdji slät heter den ja! Och du har mycket av den varan *garvar*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 08 jun 2006, 23:31

GreenGiant skrev:Och du har mycket av den varan *garvar*


Skojar du eller. :red:

F-n vad kul jag hade när vi satt o tjôtade om hur mycket jag skulle ha. :D
Jag hade dragit ett par mysiga öl på kvällskvisten och var in till döden trött, och du försökte få den gamla dumbjörnen att fatta.
Men det gick absolut inte att inse att jag inte skulle klä HELA rummet i grönt - närå, björnen räknar o räknar o räknar och beställer slutligen 12 kvm eller nåt motsvarande en fotbollsplan... :D


Lite som att ringa SCA eller Stora Hylte o be om leverans inför ett toalettbesök....

Men då hade jag ju visserligen idén att det skulle vara grönt under hela banan, men nu ska jag ju formskära som sagt.

Och så har jag ju lite över till modelljärnvägen då också. :) (även om det är skala Z (1:220) jag tänkt bygga i och för sig, he he)

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Lelle 08 feb 2007, 21:23

Måste väcka liv i denna tråd igen.
Är det någon som använt balkonggräsmattan från Rusta och har någon åsikt om den? Eller är det nån som inte använt den som har åsikt om den ändå? :)

//Lelle
Lelle
Mekaniker
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 22 aug 2006, 09:13
Ort: Sandviken

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster