Bygga eget TV-torn

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Bygga eget TV-torn

Inläggav Dan J. 15 aug 2006, 12:24

Hej!

Sista lediga veckan, regnet öser ner, barnen spelar helst gameboy...
Vad göra :? Tja, kan man inte bygga en egen kopia av Scalextrics gamla TV-torn:

Bild

Det här behöver du:

En bit frigolit, lite grillpinnar och ett gäng kaffeomrörningspinnar snodda från närmaste större hamburgerrestaurangkedja (det funkar förstås med glasspinnar också, men de är ju nästan cm-breda, hamburgerrestaurangens är ca 5 mm vilket med skala 1:32 alltså motsvarar 16 centimers bredd på plankorna).

Bild

Börja med att kapa kaffeomrörningspinnarna i halvor, lägg ihop 13 st om du vill ha en någotsånär kvadratisk plattform, så här limmade jag plattformarna mot två plankor på undersidan:

Bild

Komplettera med en liten sarg:

Bild

Dags att ta fram grillpinnarna som ska bli själva ställningen, jag har behållit den spetsiga änden, tänkt att stickas ner i frigolit:

Bild

Och så ska de målas, jag använde sonens tennsoldatsfärg "Natural Steel" från Vallejo, nu börjar man ana att det ska bli något av det! :) :

Bild

Och så här är det färdiga tornet, kompletterat med ytterligare kaffeomrörningspinnar som räcken:

Bild

Har inte funderat ut riktigt hur träet ska målas, det är ju lite tråkigt mörkbrunt i Scalextrics originalplast, och kaffeomrörningspinnarna är lite för ljusa, ska se om jag hittar någon lämplig nyans. Frigoliten kan ju målas grön om det ska stå på gräs, eller svart för asfalt, eller gulbrun i sand, eller...

Den som inte vill ha tornet stående på en frigolitbit kan ju borra små hål rakt i egna underlaget och sticka ner, men frigoliten underlättar ändå lite för byggandet när det ska limmas ihop.

Och så ska tornet förstås ha en stege också, ähum, gjorde ett försök med att kapa grillpinnar till det också, men jag föredrar att slippa visa bilder på det eländet... :rolleyes:

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Snyggt

Inläggav pryzze 15 aug 2006, 14:55

Snyggt!

Det är ju som jag brukar säga till min son:
När jag var liten fick vi bara leka med pinnar och kottar.

Annars kan man köpa för 44 € på Get slotted om man inte är lika händig.

//Pryzze
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav Dan J. 15 aug 2006, 21:32

Tack Pryzze!

Jo, för de €44 får man ju också kamera, monitor och tre gubbar, de ingår förstås inte i mitt gratis-torn... (TV-tornet Pryzze nämner är av fabrikat Slot Racing Accesories). Men ändå, 400:- är ju en del pengar, så jag funderade vidare på det där med gubbar (jag har inte sett SRA's gubbar säljas separat?).

Jag är lyckligt lottad att ha kommit över kamera/monitor och originalgubbar. Jag klädde frigoliten med nålfilt (och se, nu har tornet fått en stege i alla fall, av de där förb... grillpinnarna!):

Bild

Men vad ska ni med ett TV-torn till om ni inte kan befolka det, tycker ni? :? Nja, säg inte det, jag tror ni har ett helt gäng med Scalextric-gubbar som skulle kunna agera kameramän :suspect: , de har ju sålts sedan urminnes tider, och säljs ju fortfarande:

Bild

Jag tror mest det handlar om att bygga en kamera som passar någon av dem! (en passning till er därute, kom och visa upp ett kamerabygge! :thumb: ).

Gubben vid monitorn på plattformen under då? Ja, han finns också bland de vanliga Scalextric-gubbarna, en av åskådarna. Om man bygger en större monitor så kan han ju sitta framför den:

Bild

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Stirling Moss 15 aug 2006, 21:53

Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Dan J. 15 aug 2006, 22:33

Japp, det var därifrån jag snodde mitt inläggs första bild, värt att notera att det undre av de två väl är av äldre sort då det har ett slags gummi-underlag, i stället för det övre som har den hårda gröna plasten.

10 resp 15 pund är kanske inte så farligt? Men samlaren måste förstås komplettera med originalfigurerna också...

Just nu tycker jag dock mitt eget torn är snyggast 8) :taunt:
:wink:

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Stirling Moss 15 aug 2006, 22:58

...ja sådana här saker brukar faktiskt bli lika bra eller bättre när man gör dem själv
de blir inte så "plastiga"

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Nico 16 aug 2006, 13:10

Dan J. skrev:Bild


HÄÄÄÄÄRLIGT DAN!!...
Det där var kanonläckert. Klart läckrare än orginalet. Bara känslan av att man har snickrat ihop kaffe-veden själv känns bra i magen!
Ser inte fabrorn på den här bilden ut som den där imbecillen/idioten Adolf?
Jag har en idé som jag kommer att presentera lite senare för mina två egna tv-torn jag skall bygga. Men nu vet jag vart materialet skall inhandlas/snattas!
Ah, merde... jag har bara byggt klart 1 av de 4 marshal hut's jag ska göra! Dags o slå på trumman lite o piska arbetarna *garvar* Bygga hus o dyl är nog roligare än att bygga självaste banan. Den e bara kul o köra på!
Varför oroa sig över en kamera gubbe. Kameran gör man själv, gubbe duger med vilken som...

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Dan J. 16 aug 2006, 18:49

Jo, såg att han blev lite adolf-lik där på bilden, men tänkte att det bara var en skugga under näsan. Nu kikar jag närmare på gubben, och det är en mustasch där! Får skrapa bort den, eller göra en större snirkligare...

Tråd i Slotforum med Astro: Snida till en TV-kamera ur ett radergummi! :thumb:

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Storabjörnen 16 aug 2006, 23:25

Mycket mycket bra gjort Dan. Tummen opp för den! :thumb:

Skulle precis säga det - för oss som inte har kameran eller apparaturen - borde ju gå att snida till själv det med, med lite restbitar av MDF och nån bit rundstav eller så, samt lite färg.

Ja jösses, jag tror inköparen på vissa hamburgekedjor börjar klia sig i huvudet gällande åtgången av kaffepinnar snart, he he!

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 16 aug 2006, 23:26

Sex tums plankor, jag säger bara det, sex tums plankor! :thumb:

"Karin, ska vi inte gå på McDonalds å dricka kaffe?"
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 16 aug 2006, 23:27

Ha ha!

"Anders, ska inte du ha en hamburgare också?"
"Nej tack, jag tar en kaffe bara"

:D
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Nico 17 aug 2006, 00:06

Finnig McDOnalds anställd skrev:Hörru din lurviga jäkel, kom tillbaks med alla kaffe slevarna, och ge tillbaka den där långa pinnen som ungens ballong satt på!!...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 17 aug 2006, 01:06

Bild
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Dan J. 17 aug 2006, 15:55

Jag varken åt eller drack, gick bara in och snodde pinnar...
/ Dan (har väl snart en stämning från USA på halsen)
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Många pinnar

Inläggav pryzze 17 aug 2006, 16:06

Här snckar vi om storbygge.
Tyvärr så finns ingen bild.

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65643547_852__,00.html
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster

cron