Spårplaner

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Spårplaner

Inläggav bippsan 26 aug 2008, 03:30

Har man barn så är det en vääääldig fördel om man kan sänka volten till banan. Så har jag gjort så att man kan ha olika volika volt till spåren.
bippsan
Depåman
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 jul 2008, 03:52
Ort: Ljungby

Re: Spårplaner

Inläggav guadeloupe 05 sep 2008, 17:18

Sambo- och mammafritt i fem dagar, då åker mattorna bort, fåtöljerna in mot väggen och bordet ställs undan. Fram med bilbanekartongerna och ner på golvet, byggd på frihand och ritad efteråt. Blev ganska bra, drygt 26m. Räcken i alla kurvor, sladdzoner i en del, Permalite och DS Lap Counter påkopplat. Eftersom det till största delen är Classic har jag smygit dit några boosterkablar också.Nu åker vi!
kalm6.jpg
kalm6.jpg (39.01 KB) Visad 18863 gånger
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Spårplaner

Inläggav Bilfrik 05 sep 2008, 17:39

Detta är min senaste bana som jag har uppsatt nu tuvärr så är kurvorna lite tråkiga på grund av att jag just nu inte har några andra-

Bild

En liten fundering som jag har
Är det bara jag som försöker tänka på att få så lika mellan kurvorna som möjligt på båda spåren jag har tittat runt lite mellan länkarna och de bildr som fins här i denna tråd och tyker det är väldigt få som värka rättvist mellan iner och ytre spår.
OBS TA INTE DETTA SOM ETT KLAGOMÅL :beer: :beer:
Om du tror att du kan eller inte kan så har du troligtvis rätt
sitat " Henry Ford "
Användarvisningsbild
Bilfrik
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 03 jul 2007, 14:04
Ort: Falköping

Re: Spårplaner

Inläggav ZeeJay 05 sep 2008, 23:22

guadeloupe skrev:Sambo- och mammafritt i fem dagar, då åker mattorna bort, fåtöljerna in mot väggen och bordet ställs undan. Fram med bilbanekartongerna och ner på golvet, byggd på frihand och ritad efteråt. Blev ganska bra, drygt 26m. Räcken i alla kurvor, sladdzoner i en del, Permalite och DS Lap Counter påkopplat. Eftersom det till största delen är Classic har jag smygit dit några boosterkablar också.Nu åker vi!
kalm6.jpg


WeeeeeeeeeeeHaaaaaaaaaaaaa!!!

Schyrrans kul bana Guade!! Fick lite Silverstone känslan på den layouten :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Spårplaner

Inläggav guadeloupe 06 sep 2008, 21:14

ZeeJay skrev:WeeeeeeeeeeeHaaaaaaaaaaaaa!!!

Schyrrans kul bana Guade!! Fick lite Silverstone känslan på den layouten :thumb: :thumb:

Tack! ZeeJay! Den blev riktigt rolig, så rolig att jag igår matade 10km (377varv x 26.55m) med en Vanquish Shadow MkII och idag 10km med en annan Vanquish McLaren M8D. Jag ville se om differentialväxeln höll. Jag körde magnetlöst och det var inga problem. Jag fick dock limma ihop huset till växeln (inte själva växeln) på MD8:an eftersom den inte höll ihop kuggarna tillräckligt bra utan det slirade men annars gick båda bilarna bra och fortare och fortare för varje km som avverkades. Två gånger per bil gjorde jag depåstopp, plockade bort damm/ludd och oljade. Sedan full fart igen. :-) Tänk att man kan ha så kul...

Bild
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Spårplaner

Inläggav Selis 07 sep 2008, 20:19

En hårnål är inte sällan favoriten på bilbanan, men alltför ofta är det bara fyra R1, (jo, jag pratar bara Scx-Sport), efter varandra. Jag tycker att det känns lite tråkigt och stumt då det gäller att precis pricka in bromspunkten, speciellt när det går att variera den en del. Jag har satt upp alla möjliga symmetriska hårnålar, där enda villkoret är att kurvradierna ska följa varandra. Dvs R1-R2-R3 exv, men inte R1-R3-R4.

Kör man 4-spårigt, och i ännu högre grad 6-spårigt, begränsas möjligheterna betydligt, men det är fortfarande två kombinationer av de här. Jag har förstås inte provat alla, men jag tycker i alla fall de som man smyger in i med större radie, för att sen komma till det skarpaste, är de roligaste.
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Spårplaner

Inläggav Selis 07 sep 2008, 20:39

Bild
Bild
Bild
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Spårplaner

Inläggav Selis 07 sep 2008, 21:32

Och så just innan ni tröttnar riktigt ordentligt, ett några vanliga hårnålar, dvs så som en riktig hårnål ser ut. Alla innehåller två R1 jag flyttat på litegrann, och så med bara R2 och med både R2 och R3. Om man tar med R3, (och har plats för det förstås), finns det många varianter som ger olika känsla, vilket kan vara intressant med tanke på hur banan ser ut före och efter kurvan. Och så ger det förstås möjlighet att anpassa till avståndet mellan in- och ut-spåret.

Bild
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Spårplaner

Inläggav Bilfrik 08 sep 2008, 02:35

Hej jag har lite svårt att bestämma mig så jag önskar att få lite hjälp att bestämma mig för vilken av dessa tre som jag skall sätta upp. eller komma med förbättrings förslag :)

Bild

Bild

Bild
Om du tror att du kan eller inte kan så har du troligtvis rätt
sitat " Henry Ford "
Användarvisningsbild
Bilfrik
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 03 jul 2007, 14:04
Ort: Falköping

Re: Spårplaner

Inläggav bippsan 08 sep 2008, 04:32

Hmmm, jag tror nog jag håller på 3an, men det är väl inga större problem att testa alla tre? :) Där har vi nog den största fördelen med plastbana :D :D
bippsan
Depåman
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 jul 2008, 03:52
Ort: Ljungby

Re: Spårplaner

Inläggav KolvGubben 09 sep 2008, 23:22

Känns alltid lurigt att tycka till om banförslag, vill inte att det uppfattas som alltför kritiskt bara för man har en annan åsikt,,,

Jag skulle försöka få in en så lång raka som möjligt, tex längs hela överkanten. Detta särskilt om den är längst bort att nå för kurvvakter. Förslag 3 är bra här.

Jag skulle korta av nedersta delen till höger för att slippa få kurvor under bron. Alltså få kurvan just till vänster om kurvan upp på bron.

Tankarna om hårnålar är också vettiga när det gäller andra kurvor, alltså olika radier efter varandra.
Användarvisningsbild
KolvGubben
Braidsbytare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 jan 2008, 19:37
Klubb: nej

Re: Spårplaner

Inläggav ZeeJay 10 sep 2008, 00:15

En idé är ju att testa olika kurvradier i samma hårnål som Selis så snyggt har gjort en massa bra förslag på.....men om jag ska rösta på nån av dessa...

1:an...mest "flyt" och bätter översikt känns det som när man "kör" den i huvudet...

2;an ...njae...gillar inte den böjen som kommer direkt efter "bron" o sen in i en parabolica...but thats me...

3:an går bort helt...har aldrig gillar karusellkurvor som det blir på den med 3 nivåer runt och över sig självt...

Jag skulle nog också prova lite mer gasa på raka...sen försöka få in en chikan kanske....det är alltid lite begränsat när man som du bygger med 2 kurvradier...men som sagt...Selis idéer på svängar är bra...R2-R1-R1-R2---fina att köra i o ger lite annorlunda...sen kan man vända en R2 i utgången....

lycka till o kör mer än gärna upp bilder på fler ideer eller vilken det sen blir till slut... :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Spårplaner

Inläggav Bilfrik 10 sep 2008, 10:51

Då kommer en fundering till denna bana kör jag på nu och den käns riktigt rolig förutom R1 45 kurvorna men minna R2 45 har inte kommit än så jag fick prova med dessa då jag inte kunde vänta längre utan var tvungen att provköra. 8-)

Bild

En liten fundering är det bara mig det är fel på :cuckoo: eller är det fler som retar sig på R1 45 då jag tycker att det inte är något trevligt flyt i dem och kör barnen sakta på inerspår så fasnar ena bakjulet utanför banan och kör man fort så kasta bilen väldigt orealistigt och slutar väldigt ofta med att flaggan tar i stopläget på bilen så att den stuttsar tillbaka med en risk att flaggörat går av vilket jag har läst här på forumet är ett vanligt fel på vissa bilar. >:-S
Om du tror att du kan eller inte kan så har du troligtvis rätt
sitat " Henry Ford "
Användarvisningsbild
Bilfrik
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 03 jul 2007, 14:04
Ort: Falköping

Re: Spårplaner

Inläggav Sailor 10 sep 2008, 11:00

Bilfrik skrev:En liten fundering är det bara mig det är fel på :cuckoo: eller är det fler som retar sig på R1 45 då jag tycker att det inte är något trevligt flyt i dem och kör barnen sakta på inerspår så fasnar ena bakjulet utanför banan och kör man fort så kasta bilen väldigt orealistigt och slutar väldigt ofta med att flaggan tar i stopläget på bilen så att den stuttsar tillbaka med en risk att flaggörat går av vilket jag har läst här på forumet är ett vanligt fel på vissa bilar. >:-S


Den roligast kurvan på min bana tror jag är 180 gradaren med R2-R1-R1-R2, Den ger möjligheter till flyt men också till sköna "handbromssladdar" för att komma snabbt runt. En innerborder är nästan nödvändig i om man svänger mer än 45 grader med R1, annars fastnar som sagt barnen. För att slippa orealistiska kast måste man nästan ha en större radie före och efter R1:or. Just nu laborerar jag en del i ett vänster-högerparti med radier 1, 2 och 3 i olika kombinationer. Vi får se hur det slutar.

Anser
Sailor
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Spårplaner

Inläggav Bilfrik 10 sep 2008, 11:19

Sailor skrev:
Bilfrik skrev:En liten fundering är det bara mig det är fel på :cuckoo: eller är det fler som retar sig på R1 45 då jag tycker att det inte är något trevligt flyt i dem och kör barnen sakta på inerspår så fasnar ena bakjulet utanför banan och kör man fort så kasta bilen väldigt orealistigt och slutar väldigt ofta med att flaggan tar i stopläget på bilen så att den stuttsar tillbaka med en risk att flaggörat går av vilket jag har läst här på forumet är ett vanligt fel på vissa bilar. >:-S


Den roligast kurvan på min bana tror jag är 180 gradaren med R2-R1-R1-R2, Den ger möjligheter till flyt men också till sköna "handbromssladdar" för att komma snabbt runt. En innerborder är nästan nödvändig i om man svänger mer än 45 grader med R1, annars fastnar som sagt barnen. För att slippa orealistiska kast måste man nästan ha en större radie före och efter R1:or. Just nu laborerar jag en del i ett vänster-högerparti med radier 1, 2 och 3 i olika kombinationer. Vi får se hur det slutar.

Anser
Sailor


Jag håller med om att R1 45 är rolig i hop med någon annan kurva om man använder den engång just för att sladda lite men så som jag är tvungen att ha dem överallt så blir det lite tråkigt synd att jag missade det när jag bestälde sattserna. men man lär så lännge man lever och det kostade ju barra några tusen extra i kurvor. :D

Bild
Jag förstår mig inte på varför Ninco har satt i hopp denna bana då den är helt hopplös att få en trevlig körning på.
Och jag har 2 avdenna satts och trodde att jag skulle ha roligt. :rolleyes:
Om du tror att du kan eller inte kan så har du troligtvis rätt
sitat " Henry Ford "
Användarvisningsbild
Bilfrik
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 03 jul 2007, 14:04
Ort: Falköping

FöregåendeNästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster