Spårplaner

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Spårplaner

Inläggav guadeloupe 10 sep 2008, 11:30

Bilfrik skrev:Jag förstår mig inte på varför Ninco har satt i hopp denna bana då den är helt hopplös att få en trevlig körning på. Och jag har 2 avdenna satts och trodde att jag skulle ha roligt. :rolleyes:

Tur för oss att ingen rekommenderade dig den i tråden här ;-)

För övrigt så gillar jag när man inleder en 180 graders kurva med en knyck åt andra hållet, t ex 1st R3vänster följt av 9st R3höger. På så vis får man till en liten scandinavian flip innan kurvan.
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Spårplaner

Inläggav Bilfrik 10 sep 2008, 11:50

Jag tycker inte att jag har valt fel märke då jag även var ute och klämde på bandelarna av olika märken och för mig känndes Ninco rätt och jag är helnöjd med gräppet och att man inte hör skarvarna dock är väll den upphöjda kontaktbanan lite negativ till vissa bilar. Missen var helt min då jag inte kollade så noga på kurvorna som var med i sattsen uttan tittade på mest på ban längden och sedan kunde inte jag veta hur bilarna skulle fungera på dessa skarpa kurvor då jag inte har haft några sådana tidigare och är lite ensam här i falköping med bilbana vad jag vet så jag har inte kunnat köra på någon annans bana för att prova. :)
Om du tror att du kan eller inte kan så har du troligtvis rätt
sitat " Henry Ford "
Användarvisningsbild
Bilfrik
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 03 jul 2007, 14:04
Ort: Falköping

Re: Spårplaner

Inläggav guadeloupe 10 sep 2008, 12:23

Bilfrik skrev: Missen var helt min då jag inte kollade så noga på kurvorna som var med i sattsen

Du kan alltid sälja av lite R1:or på nån auktionssajt nära dig. Borde vara lite sug efter Ninco-bitar, eller?
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Spårplaner

Inläggav Selis 14 sep 2008, 22:11

Den här layouten hoppas jag kunna realisera snart hemma. Det är Scalextric Sportplast som ska klämmas in på en träskiva jag till vardags gömmer bakom någon bokhylla.

Bild
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Spårplaner

Inläggav Bilfrik 21 sep 2008, 11:40

Då har man kommit ur garderoben och byggt min första fyrspåriga bana. :-P
Jag har hela tiden jagatt en så lång bana som möjligt men efter att ha stått brevid två av minna barn en kväll och bara tittat på så tänkte jag att detta måste ändras på, de får en egen fil att köra på så att jag också får ha roligt.
Resultatet blev detta. :)
Bild

Banan är ju knapt 12m men så rent och roligt det blev och nu fins det ju plats för lite hus bilar berg mm om man vill och kan "det är inte min starka sida" .
Efter att ha suttit och lekt lite i natt så komm jag fram till att jag kanske skall bygga så här.
Bild

Lite längre fler kurvor men betydligt mindre plats för övriga prylar och jag måste lägga till 10 cm på brädden på bordet men det är möjligt då jag redan har funderat på att brädda bordet tidigare. 8-)

Som vanligt så blir jag alltid lite fundersam och flyttar ut funderingarna här på forumet för att se vad ni andra tycker.
Om ni undrar varför jag inte bara bygger upp och provar så är det för att om jag skall bygga alternativ 2 så behöver jag inhandla 16 rakor och 4 r2 45 kurvor och då är det bra att tänka igenom saken före man handlar efter som jag har en fru som många andra här inte delar mitt intresse. :rolleyes:

Sen undrar jag om någon vet om det fins några clips för att holla i hop banorna på sidan jag har nu använt smältlim efter att ha kollat att det går att ta bort utan att banbitarna förstörs.
Om du tror att du kan eller inte kan så har du troligtvis rätt
sitat " Henry Ford "
Användarvisningsbild
Bilfrik
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 03 jul 2007, 14:04
Ort: Falköping

Re: Spårplaner

Inläggav Dan J. 21 sep 2008, 17:31

Kör du Classic eller Sport? Till Sport ska det finnas clips som håller ihop spåren.

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Spårplaner

Inläggav Selis 21 sep 2008, 20:50

Jag tycker (som vanligt) att du borde variera krökarna med R3-or och R4-or (om vi pratar Scalextric Sport) också. Jag tycker det blir roligare körning mjuka varierade kurvor.
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Spårplaner

Inläggav bippsan 23 sep 2008, 23:28

Det är Ninco han kör med.
bippsan
Depåman
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 jul 2008, 03:52
Ort: Ljungby

Enkel partybana

Inläggav Selis 28 sep 2008, 09:12

Den här layouten fungerade bra med halvintresserade vuxna och barn. Den är enkel med de svepande kurvorna långt bort och det lite trixiga när föraren, med en hyfsad raka så den känns lite stor. Tolv volt för de större och nio för de små, och det var magnetade Scalextric Super Resistant som gällde.

Bild
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Spårplaner

Inläggav Manley 28 sep 2008, 22:33

Den såg riktigt rolig ut :)

Sköna kurwor..
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Spårplaner

Inläggav Selis 17 okt 2008, 22:11

Min lille Karl är förkyld och frågar "ska vi inte gå ut alls?" med en ledsen min, och jag förklarar att han måste vara hemma för hostan och att han är hes. Då tar man fram vägingenjören i sig och kör fixar en bilbana!

Den här banan på runt tio meter kördes på nio volt, (han är ju trots allt bara fem), men bilarna var magnetlösa. Vi har inte fått till några sladdzoner än. Han krävde ombyggnad av en raka i nordost till mera kurvor. Med barn ska det vara krökar och banan ska se rolig ut att titta på, och man behöver förstås inte följa de vanliga rejsingreglerna för hur det ska se ut.

Är faktiskt lite nyfiken på hur den funkar med mera fart i körningen.

Bild
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Spårplaner

Inläggav Selis 18 okt 2008, 20:58

Den lille tyckte banan var lite svår så vi körde på 7.5 volt efter ett tag. Det var R1-orna som orsakade de mesta problemen, så det kanske är klokt att undvika dessa om småfolket ska vara med.
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Spårplaner

Inläggav Selis 20 okt 2008, 00:04

Så efter ny kravbild så satte jag ihop en enklare bana som mindre kan köra lite fortare på. Fast den har faktiskt sin charm när jag körde runt med halkiga däck, och försökte hålla mig på banan utan att sladda, där det svåraste partiet var upp till höger där R4-or går över till R3.

Bild
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re:

Inläggav ZeeJay 30 dec 2008, 01:57

ZeeJay skrev:Hänger på !!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tjing!!

Hurva- Är det 2an med en hårnål längst upp till höger du undrar över?
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Spårplaner

Inläggav Dan J. 31 dec 2008, 12:34

Åsså kommer de att släppa ett nytt spårplanshäfte:

Bild

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster