Banbyggen hos Karlskoga SRC

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav charlie 15 okt 2010, 08:46

Här modifieras och byggs det banor i rasande fart. Vi hade första tävlingen på Hillclimbern i september, det var en deltävling i Serie Öst.

Nu väntar svenska Ninco World Cup kvalet på Nincobana. Torbjörn och Charlie jobbar hårt med ombyggnaden och förbättringen av banan. Igår hade de besök av Ingvar från Karlstad som ville testa lite Model Car på Hillclimbern. Det blev bara några varv på den då den var soppad. Han fick istället testa en Ford GT på Nincobanan när Torbjörn och Charlie hade jobbat klart för kvällen.

Vi fick justera den en hel del efter senaste klubbtävlingen i onsdags. Alla elmatningar har gjorts om med tunnare kablar så att man kan justera den mycket bättre. Vidare är bron borta så banan blir mer lik vad man kommer att köra på i Ninco World Cup.

När jobbet är klart så påbörjas bygget av bana 3 med att Mjölbybanan demonteras. Därefter skall en ny bana byggas i lokalen.

Vidare skall Hillclimbern justeras och förbättras. Det blev en del idéer på förbättringar och justeringar efter Serie Östtävlingen. Det nya mekrummet skall målas färdigt och värmen skall installeras. Vi hoppas att det skall kunna bli ca 20-25 fasta mekplatser i rummet istället för dagens 15.

När vi är klara med det som finns i röret skall lokalen innehålla. Café, Slotshop, 1 st 6-spårig Nincobana ca 30m lång, 1 st 8-spårig Hillclimber ca 42m lång, 1 st 6-spårig skalabana 30-40m och ca 35 fasta mekplatser mm.

Jag hoppas kunna visa lite bilder från det aktuella projektet med Nincobanan snart.

Kul att man bygger en träbana i Karlstad hos Suncity. De jobbar på bra vad jag kan se här på forumet. Den blir bra för 1/24 model car racing. Så det ser ut att kunna bli två nya banor i Värmland inför nästa års Model Car serie som komplement till MHF Karlskogas 6-spåriga bana.

Kul med alla de byggen man ser här på webben.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav Aramis 15 okt 2010, 23:49

Oj!! Karlskoga blir ju bilbanereligionens mekka! Ska bli kul att se alla banor och spännande att köra Ninco SM på en annan bansträckning! :thumb:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav charlie 03 nov 2010, 07:15

Jaha, då var bana 3 på plats i lokalen. Den ligger nu på golvet och nästa steg är att få dit benen och skruva ihop delarna. Det kan påbörjas under nästa vecka.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav Nico 03 nov 2010, 08:15

charlie skrev:Jaha, då var bana 3 på plats i lokalen. Den ligger nu på golvet och nästa steg är att få dit benen och skruva ihop delarna. Det kan påbörjas under nästa vecka.


men ... ni har ju hela helgen på Er!! ;-)
Det är fina ytor ni har och ni förvaltar dom väl.
:up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav charlie 05 nov 2010, 00:22

Är bokad både lördag och söndag. Skall utbilda tränare i sporten du och har spelat i. Men hoppas att vi kommer igång på måndag kväll med att montera ben.

Vi hämtade ben, el mm i em.

Nu skall jag vila upp mig i helgen.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav charlie 05 nov 2010, 17:15

Här kan man se de olika banorna i Karlskoga och följa deras öden. Här har du en länk till banorna på Ekeby hos Karlskoga Slot Racing Club.
http://banor2.ksrc.se/Bana3.htm
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav charlie 11 nov 2010, 21:28

Japp, då var banan monterad. Nu börjar arbetet med klistar braiden i skarvar, justera benen, dra elen montera tidtagningen. Blir mycket jobb i helgen.
För att kolla klicka på länken ovan. Tryck sedan på nästa under bilden några gånger.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav charlie 11 dec 2010, 21:09

Nu börjar det likna något. Se länken ovan.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav Lunkan 11 dec 2010, 21:48

:thumb: - finalbanan

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav charlie 12 dec 2010, 23:48

4 bilder till från lördagen finns på länken ovan.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav charlie 23 dec 2010, 20:07

Den 21/12 2010 var det dags att köra första varven på banan http://banor2.ksrc.se/Bana3.htm. Först ut var "fotografen" Charlie så det finns ju inte dokumenterat. Men Tomas tester har vi i alla fall på bild.

Nu är den första testen gjord så till veckan hoppas vi kunna koppla in alla 6-spåren. Sedan är det dags för tidtagningen som blir ett LapMaster system.

Följ bygget på http://banor2.ksrc.se/Bana3.htm.

En god jul och ett gott nytt år önskar vi alla i Karlskoga SRC er alla i resten av landet.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav charlie 24 dec 2011, 12:15

God Jul,
det var ju en tid sedan senast som jag skrev om banbyggen i Karlskoga och dess närhet.

Bygget av bana 3 i Karlskoga har ju stått stilla en lång tid då jag har jobbat med andra intressen. Men nu är all el och tidtagning igång på bana 3. Igår testade jag alla spår och banan är ju körbar. Lite justeringar återstår men dessa får vänta till vi har börjat köra och ser vad som behöver fixas.

En del sarger har byts ut då plexiglaset var lite väl sprött. Vi kommer att testa lite mer torsdagen den 29 december efter vår 1/24 Production tävling på bana 2. Så alla som är intresserade kan ta med sina SlotZ alternativt ScaleAuto Porsche RSR för en första test av banan.

Under tiden med vårt bygge har man byggt klart en 4-spårig bana i Karlstad samt en 8-spårig Hasse bana i Askersund. Men jag har hört om fler byggprojekt i närområdet så håll ögonen öppna.

Nu väntar vi bara med spänning på reglementet för de nya serierna SlotZ, ScaleAuto 1/24 och NSR 1/32. Vi är flera i Karlskoga som har bilar enligt första SlotZ reglementet och vill ju ta fram dem ur bokhyllor och kartonger för att använda dem. Vidare var det ett stort intresse från våra nyare medlemmar i torsdags då jag jobbade med banan och testade några spår. De ville genast köpa bilar och köra på banan. Så det stora intresset från Karlskoga mötet lever vidare och fler hänger nog på.

När denna bana är klar så finns det minst två bra banor för Model Racing i Karlskoga om man bara räknar träbanor. Så nu gäller det att börja tävla på dem.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: Banbyggen hos Karlskoga SRC

Inläggav charlie 24 dec 2011, 12:15

God Jul,
det var ju en tid sedan senast som jag skrev om banbyggen i Karlskoga och dess närhet.

Bygget av bana 3 i Karlskoga har ju stått stilla en lång tid då jag har jobbat med andra intressen. Men nu är all el och tidtagning igång på bana 3. Igår testade jag alla spår och banan är ju körbar. Lite justeringar återstår men dessa får vänta till vi har börjat köra och ser vad som behöver fixas.

En del sarger har byts ut då plexiglaset var lite väl sprött. Vi kommer att testa lite mer torsdagen den 29 december efter vår 1/24 Production tävling på bana 2. Så alla som är intresserade kan ta med sina SlotZ alternativt ScaleAuto Porsche RSR för en första test av banan.

Under tiden med vårt bygge har man byggt klart en 4-spårig bana i Karlstad samt en 8-spårig Hasse bana i Askersund. Men jag har hört om fler byggprojekt i närområdet så håll ögonen öppna.

Nu väntar vi bara med spänning på reglementet för de nya serierna SlotZ, ScaleAuto 1/24 och NSR 1/32. Vi är flera i Karlskoga som har bilar enligt första SlotZ reglementet och vill ju ta fram dem ur bokhyllor och kartonger för att använda dem. Vidare var det ett stort intresse från våra nyare medlemmar i torsdags då jag jobbade med banan och testade några spår. De ville genast köpa bilar och köra på banan. Så det stora intresset från Karlskoga mötet lever vidare och fler hänger nog på.

När denna bana är klar så finns det minst två bra banor för Model Racing i Karlskoga om man bara räknar träbanor. Så nu gäller det att börja tävla på dem.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 85 gäster

cron