Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav Fasse 04 jan 2011, 00:02

Hej på er alla, hoppas ni vill hjälpa mig. Jag och min grabb har börjat bygga ihop lite Scalextric classic o sport här nere i Helsingborg. Vi har en Scalextric Porsche GT3RS och en FLY Alfa 147 GTA. Vi tänkte börja köra utan magnet och vill ha lite tips på vägen... Var sätter man vikter, hur mycket osv... Vi tar gärna mot allmänna tips om hur vi får bilarna att gå bättre. Vad är det viktigaste att fixa till på respektive bil? Vi har väl också börjat tänka på Slot.it, det verkar väl vara rätt, eller..?

MVH Fasse
Fasse
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 dec 2010, 09:34
Ort: Helsingborg

Re: Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav Aramis 04 jan 2011, 02:26

Hej Fasse och välkommen till Bilbaneforumet!

En Fly-bil är inte det lättaste att få till utan magnet och inte heller en Scalextric men jag kan gärna dela med mig av några knep.

1. Byt bakdäck
NSR har ett däck som fungerar jättebra på Scalextric Classic/Sport. NSR Supergrip 20.5x11.5 DTM Artnr. 5214. Dom passar på originalfälgarna.

2. Se till att hjulen är runda
Originalfälgarna kan slipas med sandpapper om de är aningen orunda. Annars kan det behövas byte av fälgar.

3. Se till att kablarna till pickupen inte klämmer att pickupen kan röra sig till ändlägena.
Justera gärna kabellängden så att pickupen centrerar när den släpps från ändlägena. Viktigt också att hela pickupen går ner i spåret. Byte till mindre framhjul kan vara nödvändigt på vissa bilar.

4. Byt ut plastlager mot mässingslager

5. Släpp på chassiskruvarna för att få karossen att röra sig lite bak
Detta kan göra underverk på vissa bilar gällande väghållning.

6. Vikta bilen
Vikt placeras med fördel vid bakaxeln för att få mer grepp men vissa bilar trivs bättre med vikten längre fram. Prova dig fram!

7. Smörj med olja i lagrena och fett på dreven. Ökar livslängden och gör att bilen rullar lättare.


Lycka till!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav Fasse 05 jan 2011, 11:07

Tack Aramis för tipsen, vi gör ett försök med bilarna, annars får man väl skaffa sig ett par slot.it...

MVH Fasse
Fasse
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 dec 2010, 09:34
Ort: Helsingborg

Re: Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav danne 04 aug 2011, 15:51

Är helt ny här på forumet och har börjat köra lite bilbana igen! :) Har två paket med carrera GO! och använder mig främst av en 350z, har nu tänkt börja köra magnetlöst och har tagit bort den, blir ju mycket roligare, men jag har ett problem, På den här bilen är vingen undertill ''stel, den vänder alltså sig inte då man kör i en kurva, och detta vållar vissa bekymmer, när man får en sladd så ''fastnar'' bilen och stannar, och så måste man ställa den rakt igen för att kunna fortsätta. Blir otroligt enerverande i längden när bilen stannar så fort man får lite sladd... :-x . Finns det nått att göra, eller är det bara att köpa en scalextric 1:43, men roterande vinge... Vingen är ju ovalformad, kan det hjälpa att slipa den helt rund... Tack på förhand :)
danne
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 aug 2011, 15:07

Re: Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav GranTurismo 04 aug 2011, 17:31

Allt som Aramis skriver ovan är helt korrekta trimtips. Personligen tycker jag dock att du kan bortse från tipset att byta bakdäck. Däcksbyte kan man syssla med när man rejsar på klubbniva, för hemmabruk duger originaldäcken bra. Visst är greppet lite sämre, men det är väl roligt när bilarna sladdar lite? I mitt tycke räcker det att slipa bakdäcken mot ett fint samdpapper. Gör som så att du håller upp bakdelen av bilen, ge full gas och sänk försiktigt ner mot sandpappret. Håll kvar tillls du får en jämn och fin slitbana på däcket. Detta kan ge en eller fler sekunders förbättrade varvtider. Ett tips kan också vara att hålla däcken rena och då kan man göra som ovan fast med en lätt fuktad Wettextrasa.

Jag tar alltid bort magneten med en gång. Efter däckslipningen får man köra bilen och utvärdera. Personligen gillar jag när bilarna driftar så det är inget jag försöker trolla bort. En del bilar gör jag inget med, men många magnetlösa bilar har problem att de bli för lätta och med hög tyngdpunkt och därmed välter lätt. En del bilar strävar gärna rakt fram i kurvor också och då får man laborera med vikter framtill och på sidorna. Man får prova sig fram helt enkelt.

Har själv ingen av bilarna du nämner, men kan gissa att ScalextricPorschen kommer behöva lite vikt framtill för att inte spåra ur. FlyAlfan är väl en bil med frontmotor och har därmed den mesta tyngden där fram. Kanske lite vikt baktill för att balansera upp den?
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav GranTurismo 04 aug 2011, 17:34

@Danne.

Nä, ledsen att behöva skriva det. Men Carrera Go är inget roligt system, främst pga den stela styrpinnen/släpskon. Det gör det hela till mer av en leksak och ett system som inte är så populärt bland entusiasterna då man inte kan få nån direkt känsla i körningen. Sök dock lite i forumet på CarreraGo för jag vill minnas att det för några år sen var en kille som skrev en hel del om det. Har för mig jag sett en tysk sida helt dedikerad till systemet, så googla på. Där kanske du kan hitta trimtips eller hur du kan modifiera dem. Scalextric gör inga bilar i 1:43 men däremot spanska SCX. De har inte stel styrsko men kan vara lite svåra att få tag på i Sverige.

Känner du dig lockad av hobbyn kan jag inte annat än rekommendera dig till att ta steget till skala 1:32 istället. fast jag förstår att det bär emot när du redan har ett system.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav danne 04 aug 2011, 19:47

Bor i finland, så gör säkert det ännu svårare att hitta saker... :-|
Men ska försöka fixa lite, gillar den här lilla skalan så tror nog att jag får modifiera med lite vikter och annat skoj

Eftersom det är 1:43, så borde det ju gå att byta kaross med en vanlig leksaksbi, dessa är ju dock oftast gjorda i metall, så då är min fråga, blir det extremt slött om man lägger en metallkaross på en bilbanebil-chassi? :-\

Om man placerar vikter, vad ska man använda för vikter???
danne
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 aug 2011, 15:07

Re: Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav GranTurismo 04 aug 2011, 20:38

En tung kaross uppe på ett lätt plastchassi blir väldigt instabilt. Bilen kommer välta lätt i kurvorna. Samt som du skriver tappa prestanda.

Många använder bly att vikta med. NSR har självhäftande blyplattor man kan köpa via olika bilbaneshopar på nätet. Slot it har i dagarna precis lanserat vikter av materialet tungsten vilket verkar spännande. Man kan även pröva att höra med en däckshandlare och köpa balanseringsvikter för däck. De fästes sedan förslagsvis med smältlim.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav danne 04 aug 2011, 20:44

Tack för utförliga svar :) Får ta och börja med att slipa däcken, och sätta lite vikter, så ska det nog bli riktigt bra :thumb:
danne
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 aug 2011, 15:07

Re: Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav samlad_dalmas 04 aug 2011, 21:17

Biltema säljer platta fälgvikter med klister på baksidan.
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav snugged 04 aug 2011, 21:21

scx har bilar med "riktig" flagga i skala 1:43 som enligt hörsägen är riktigt roliga att köra med.
vet ej om dom passar på carerra dock. du får "googla".


edit:
jo det verkar så. vad "slight modification" betyder vetigudarna.


"SCX COMPACT and Carrera GO cars are compatable between brands (slight modification may be required)".
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav Workingclasshero 22 jan 2014, 19:58

Ja vad betyder "slight modification"?

Har precis köpt ett par SCX men inte packat upp än då det är till dottern, tålamod, tålamod :cuckoo:
Workingclasshero
Depåman
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 17 nov 2013, 23:08

Re: Nybörjare - tweaka/vikta bilen rätt..?

Inläggav Workingclasshero 04 feb 2014, 21:17

Nu har jag modifierat mina SCXbilar.
Jag tillverkade 2 olika vikter i 2mm rostfritt, en modell som jag skruvade bredvid motorn med M2 försänkta skruv, och en modell som jag trädde över karossinfästningen bak.
Först körde jag med bägge vikterna, fram 4mm rostfritt och bak 6mm rostfritt, då blev bilen som snabbast och tråkigast.
Sen provade jag utan dom främre vikterna, vilket fick bilen att sladda nervöst, men bättre än utan vikter.
Sist körde jag enbart med de främre vikterna vilket gjorde susen, bra fäste med kontrollerade sladdar :D
Bilagor
001.JPG
001.JPG (166.08 KB) Visad 19478 gånger
Workingclasshero
Depåman
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 17 nov 2013, 23:08


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 60 gäster