umeå raceway

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: umeå raceway

Inläggav Burström 28 jan 2012, 16:35

Vi tar lite äldre bilder från förr. Vi som var med från förr känner igen dessa herrar från norr.

Östen Engström från Boden.Rm mästare 1970. Här i Umeå på kingen tillsammans med sin kompis Kjell Sandström
Bild

Dom fyra som var snabbast i norr.
från vänster Claes Andersson Umeå,Christer Boström Luleå,Kjell Sandström Boden,Östen Engström Boden.
Bild

från Umeå 1971
Från Väster Claes Andersson Umeå ,Janne Lindqvist Umeå ,Peo Kjellström Umeå jobbandes för Teknikens värld i dag.
Bild

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: umeå raceway

Inläggav Burström 29 jan 2012, 16:39

Vi tar lite mera gamla bilder från förr på Umeå kingen.

Startfältet i Eson cup 1975
Bild

Umeå 1000 1974 besök av Bernt Möbus tyskland flerfaldig Europa mästare
Bild

Janne Ekman på något Sm i umeå under 70talet.
Bild

Startfältet i första Sm i Umeå 1973
Bild

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: umeå raceway

Inläggav Burström 04 maj 2012, 10:55

Nu är banan kör klar,men inte riktigt klar.Lite jobb åter står.
Bilder kommer senare. Men! Jag vill tacka Leif och Peter för det fantastiska jobb ni har gjort
med denna bana, det tog lite tid men nu är vi i hamn.Hur är banan och köra på undrar ni övriga!
Ja! Den är snabb MYCKET snabb,men den har en del lurigheter med nerförsbacken efter top turn
och in i vänstern.Lika så karusellen,som har en lite raka i karusellen,och sist den viktiga kurvan ut på rakan.
En annan kul sak var att vi inte behöver använda är däck soppa,greppet kom efter 20 varv och sedan blev det
bara bättre och bättre.
Peter som har ritat banan har gjort ett kanon jobb med ban design,så det är inte sista gången du får göra det.
En av den roligaste banan som jag har kört på för modellracing bilar i sverige. :thumb:

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: umeå raceway

Inläggav Burström 20 maj 2012, 23:31

Lite bilder på banan som vi kör på nu för fullt
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: umeå raceway

Inläggav Stirling Moss 21 maj 2012, 14:50

Så vackert så man blir tårögd,
varför föddes man inte som norrlänning ?
Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: umeå raceway

Inläggav Ravajack 22 maj 2012, 10:33

Stirling Moss skrev:varför föddes man inte som norrlänning?

Det är aldrig försent att ge upp - och bli norrlänning... :D
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: umeå raceway

Inläggav zipper 22 okt 2012, 10:09

Vet du vad som hände med banan från Gyllene Klotet? Den var nog en king, såg precis ut som den ni hade. Jag var där och nosade lite. Hade ju inte råd med dåtidens värstingmotorer. Nu är det värstingchassi som är dyrt....
Hej, råkade komma hit då jag sökte info om Gyllene Klotet - dvs. gamla bilder e.dyl. vid nätet. Och hittade att nästan ingen info finns. Så, jag vet mer. GK såldes till Finland, var 1971-72 enligt mitt minne men datumet på första tävlingen finns någonstans i mina pappren. GK byggtes i ett atomic skydd utanför Helsingfors och satt där över 10 år, sedan flyttades till Helsingfors centrum nära Stadion. Helsingfors Ungdomscentralen var ägaren. Banan skrotades i början av 90-talet för att få mer plats för RC-bilar. Banan var inte Blue King utan kanske byggt av tysk Minerva. Tror den var 42 m och formen var lite annorlunda - fingret var klippt med 3 korta rakor och donuten var inte rund heller med korta rakor till. Och en bump på huvudrakan, större emot spår 8. Bilden är från 1984. Btw, var vid Umeå kingen 1991, den var bäst som hade sett dittills, innan Mönsterås "nya" king byggdes. Bild

zipper
zipper
Användarvisningsbild
zipper
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 okt 2012, 12:53
Ort: Kouvola, Finland
Klubb: Kouvola MR, Finland

Re: umeå raceway

Inläggav Ravajack 23 okt 2012, 01:09

zipper skrev:GK såldes till Finland, var 1971-72 enligt mitt minne men datumet på första tävlingen finns någonstans i mina pappren. GK byggtes i ett atomic skydd utanför Helsingfors och satt där över 10 år, sedan flyttades till Helsingfors centrum nära Stadion. Bilden är från 1984.

Kul! Tack för info!
Så banan på bilden ovan är alltså den från Gyllene Klotet?
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: umeå raceway

Inläggav zipper 23 okt 2012, 08:46

Jepp, den vita färgen vid kanten kom efterhand, original var träskiva om jag kommer rätt ihåg.
zipper
Användarvisningsbild
zipper
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 okt 2012, 12:53
Ort: Kouvola, Finland
Klubb: Kouvola MR, Finland

Re: umeå raceway

Inläggav Lempa 24 okt 2012, 04:32

Jättefin bana minsann! Kan bara gratulera!
Vågar man undra om Hasse Nilsson haft ett finger med i spelet även i denna konstruktion? Benstöden påminner starkt om hans banor i modern tid åtminstone...

/LL
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: umeå raceway

Inläggav Ravajack 24 okt 2012, 11:29

Här fanns Gyllene Klotet (eller bara "Klotet" som det hette i folkmun och till vardags) när det begav sig. Förmodligen var det tidigare en bowlinghall i lokalen (därav namnet) innan miniracingen flyttade in. Namnet var dock inget som vi förortsungar som vallfärdade hit funderade särskilt mycket på. Här har man spenderat åtskilliga både timmar och sekiner och även tillryggalagt oräkneliga mil på banan.

Inte minst i ett antal 24-timmarslopp tillsammans med, och mot, folk som "Spader" (Ronny Hellqvist) bröderna Hedman (Ronny & Bosse), Anders Aredal, Bengt Björkbom, Per Husberg, Bosse Hansson, Per Gustafsson och Bjarne Lilliendahl, ingen nämnd och ingen glömd, utom kanske Roger "Alo" Ahlfors, "local resident" och son till en dåtida 1/1 racingprofil vid namn Ahlfors (som jag dock glömt förnamnet på). "Alo" fanns alltid på plats närhelst man klev in i lokalen... :D

Emellanåt anlände även långväga gäster från landets andra stora dåtida miniracingmetropol Halmstad, som Dan Glimne, Lars-Göran "Lalle" Larsson, Raoul Rågwall och Olu Svensson till tävlingarna på "Klotet" som var något av ett centrum i det sena 1960-talets miniracing-Sverige.

@zipper: Har du även info/bilder rörande den andra stora kommersiella banan i Stockholm, Go Center på Hornsgatan?

Bild
Gyllene Klotet idag.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: umeå raceway

Inläggav zipper 25 okt 2012, 10:33

Ravajack skrev:@zipper: Har du även info/bilder rörande den andra stora kommersiella banan i Stockholm, Go Center på Hornsgatan?

Tyvärr inte, bara en bild i boken "Hur man körde miniracing" - Go Center 45m "Tiger Track" lades ned 1968 och jag flyttade från hembana till 1/24 år 1970. Första gången i Sverige besökte jag Uppsala 1972 vid Per's bana, "Nordisk Mästerskap" som blev slutligen landskamp Sverige - Finland.
zipper
Användarvisningsbild
zipper
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 okt 2012, 12:53
Ort: Kouvola, Finland
Klubb: Kouvola MR, Finland

Re: umeå raceway

Inläggav Burström 27 okt 2012, 15:22

Lempa skrev:Jättefin bana minsann! Kan bara gratulera!
Vågar man undra om Hasse Nilsson haft ett finger med i spelet även i denna konstruktion? Benstöden påminner starkt om hans banor i modern tid åtminstone...

/LL

Hej. Nä hasse har inte varit med och byggt på våran bana,därimot Leif Nilsson har det.Han var med Hasse och byggde våra två kingar som byggdes här i Umeå tidigt 70 och början 80. Men det är en trevlig bana att kör och
scale auto porscharna går mycket fort på den.Snabbare än modellracing bilarna :D .I dag är vi 10-15 st som kör två till tre dagar i veckan med modellracing bilar och scale auto porscharna.Många gamla rävar som har kört på 70 talet har börjat om här i umeå.Så vi har jätte kul här uppe.

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: umeå raceway

Inläggav Burström 27 okt 2012, 15:26

zipper skrev:
Vet du vad som hände med banan från Gyllene Klotet? Den var nog en king, såg precis ut som den ni hade. Jag var där och nosade lite. Hade ju inte råd med dåtidens värstingmotorer. Nu är det värstingchassi som är dyrt....
Hej, råkade komma hit då jag sökte info om Gyllene Klotet - dvs. gamla bilder e.dyl. vid nätet. Och hittade att nästan ingen info finns. Så, jag vet mer. GK såldes till Finland, var 1971-72 enligt mitt minne men datumet på första tävlingen finns någonstans i mina pappren. GK byggtes i ett atomic skydd utanför Helsingfors och satt där över 10 år, sedan flyttades till Helsingfors centrum nära Stadion. Helsingfors Ungdomscentralen var ägaren. Banan skrotades i början av 90-talet för att få mer plats för RC-bilar. Banan var inte Blue King utan kanske byggt av tysk Minerva. Tror den var 42 m och formen var lite annorlunda - fingret var klippt med 3 korta rakor och donuten var inte rund heller med korta rakor till. Och en bump på huvudrakan, större emot spår 8. Bilden är från 1984. Btw, var vid Umeå kingen 1991, den var bäst som hade sett dittills, innan Mönsterås "nya" king byggdes. Bild

zipper

Då var du över och körde SM 1991? Det var sista tävlingen som gick på bana innan dom rev den och den blev slängd på soptippen :-x .Körde själv den tävlingen och det var den sista vingbils tävlingen jag åkte.
CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: umeå raceway

Inläggav zipper 29 okt 2012, 23:24

Jepp, ingen större framgång då - bara dom 30A säkringarna orsakade problem och bröt strömmen hos mig.
zipper
Användarvisningsbild
zipper
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 okt 2012, 12:53
Ort: Kouvola, Finland
Klubb: Kouvola MR, Finland

FöregåendeNästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster