Nu blir det en bana. en fräst en!

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Lasp 11 jul 2011, 21:13

Inspirerad av Lalas Largasso Raceway och Leifs fantastiska modulbana i Weberöd, vill jag testa att bygga en bana själv. Platsen blir i min källarskrubb om ca 12 M2, tänkte mig att kunna hissa ner den för körning.
Så har jag skaffat hänganordningar, 4 block med 5 mm lina. Platsen blir då 2400 * 2000 mm Ganska litet alltså.
Två bärande balkar om ca 2 meter så blir det plats för 6 st skivor av ett takmaterial ca 600 * 1200 mm 14 i tjocklek. Plastbelagda spånskivor med fogar.
Jag testade först med någon sorts klickparkett, men om frässpåret skall vara 7 mm blir det lite vanskligt. Inte mycket material kvar i botten.
Med ett antal små koppartrådar limmade på bar sin sida om slotet tror jag att det går att applicera strömförsörjning riktigt bra! Men där återstår en del tester.
Just nu är layouten naturligtvis Silverstone!
Sitter just nu och vrider på layouten och inser att verkligen inte alltid låter sig förminskas exakt så att det passar en slotbil!
Vilka kurvor måste jag ändra på?
Skiss kommer, Lala säger att jag kan testa layouten i UR30, skall bli.
Jag fräser två spår, för även om jag är schizofren blir det lagom, tanken är att den skall bli digital så att man i allafall kan köra fyra bilar.
Då är frågan, skall det vara ett spår på vissa sträckor! Se apex på Silverstone.
Skall det vara tre spår på vissa bitar, och var skall växlarna ligga för att passa en sådan här grej?

Jag hoppas att allt klarnar så småningom säger Lasp som är mycket tacksam för input av all den slag! :-D=
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Jormungandr 12 jul 2011, 00:09

nackdelen med silverstone är ju att banan innehåller ganska mycket oanvänd yta på mitten.. å andra sidan blir kurvvaktandet lättare då. jag skulle nog utgå från silverstone och sedan göra en extra slinga in i mitten, just för att utnyttja den begränsade yta man har. banan blir ju ändå varken helt skalenlig eller rätt i proportionerna. :)
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Lasp 12 jul 2011, 01:51

Tack för synpunkt. Jag har hittat en sida som har mycken statistik, också om banor.
http://www.manipef1.com/tracks/ Om man bläddrar fram till årets bana på Silverstone så ser man att den är riktigt utfylld.
Eje Elgh brukar säga att Silverstone var fyra hörnkurvor med rakor emellan, så är det inte nu!
Men du har rätt i att det inte kommer att bli skalenligt, jag har skissat in banan på de skivor som jag har till förfogande, skiss kommer när jag vet hur jag skall anpassa layouten på banan med rutnätet.
Som det ser ut just nu får vi förare stå där Abbey ligger.

Jag har ju sett nackdelen med fyrspår, som ger snäva innerkurvor, vad är en lämplig minsta radie på en slotkurva?
Underlaget och tillverkning av dessa modulskivefräsningar blir ju så billigt att jag kan testa flera varianter. :-$
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Jormungandr 12 jul 2011, 10:00

om man jmför med scalextric bana så motsvarar innerspåret på en R1 en radie på 5 cm, men om det fungerar beror lite på hur man gör det. med en mjuk ingång (t.ex. en halv R2 som nyper in till R1) så blir det lättare. dock så kan bilar med långa pickuper fastna (t.ex. Carrera), men det är alltid trevligt med någon riktig hårnål också. :D Nu tänkte ju du fräsa eget spår och då har du ju mycket friare händer, men jag skulle nog inte ha mindre radie än innerspåret på en scalextric R1 kurva. om du är skicklig och noggrann så går det att få riktigt fina och mjuka in och utgångar i kurvorna på ett sätt som är omöjligt med en färdig plastbana. :thumb:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Lasp 12 jul 2011, 22:41

Det är detta!
Att få till en mer trovärdig racesituation som gör att jag kollar in andra layouter, jag har lagt in en extrasträcka på den ursprungliga Silverstone planen och skall nu rita upp den skalenligt för mina plattor. Så gör jag små ändringar för att det skall bli lätt och rätt att fräsa.
Jag är ju helt nybörjare på detta, men räknar med att finna på ett och annat som kan bli till nytta.
Har inte blivit vän med ritningsdelen i UR30 ännu, men med det förslag jag har går jag över till Lala och lånar in lite bandelar för att få en känsla.
Så är det detta med växlarna var skall de ligga?
Och skall man ha bara ett spår ibland och tre ibland?
Oavsett bör man kunna köra med två analoga bilar eller några stycken digitala. :thumb:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Lasp 13 jul 2011, 17:51

Lala hade vänligheten att lägga in Silverstone i UR30 och skissa på hur den skulle se ut i Scalextricsdelar. Många små R1 or blev det ;-) Så en modifirerad Silverstone blir det!
Själv har jag lånat fräs och tänker nu testa på en skivdel 600 * 1200 som jag kapar efter 800 mm så att jag får ett L
Då kan jag testa både ihopkoppling, lite med växlar, tejp eller vad som ledare.
Jag har testat med lösa koppartrådar och fått en bit aluminiumtape av Lala som jag körde i strimlaren, funkar jättebra så långt. Många val och beslut blir det. Men det är ju en del av ljusningen tycker Lasp :-D=
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Trampled_Underfoot 13 jul 2011, 19:16

Roligt att det blir fler banor i nordvästra skåne :thumb: Ser fram emot bilder på bygget och gärna en banskiss så man kan se lite vad som komma skall.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Lasp 13 jul 2011, 21:40

Här kommer en första skiss på rutat papper.
Min tanke är att föra över en ungefärlig plan till fem rutade papper i storleken 1200 * 600 mm för att se hur det kan bli.
Jag tänker mig att använda 5 skivor av storleken som den grå pappersbiten. Där blir platsen för förarna och en liten depå med plats för digital tankning .
Idag har vi diskuterat mycket ikring växlar. Var skall de ligga och vilken del av banan kan vara enspårig?
Bilagor
CIMG2139.JPG
Jag hoppas att det framgår, dela gärna upp bilden i översta vänstra som A1 och nedersta högra som E8 om du vill referera till en ändring eller kommentar. Tack för dessa säger Lasp Dvs Depå skulle då bli c2 ungefär.
CIMG2139.JPG (148.48 KB) Visad 21822 gånger
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Trampled_Underfoot 13 jul 2011, 22:50

Ser ut att bli mycket spår om ytan fortfaramde skall vara 2400*2000. Glöm inte att lägga till sladdzoner när du ritar, annars är risken att dessa inte får plats.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Lasp 13 jul 2011, 23:05

Håller med dig om ytan, det skall vara skoj och lättkört.
Jag kommer att testa framförallt kurvradio med en testbit på samma sätt som du gjorde.
Ikväll har jag testkört både koppartrådar (4) st som jag tagit ur en vanlig EKK och skalat upp samt sträckt och limmat i vanligt kontaktlim. Den andra halva körde jag bilen på en Aluminiumtape som Lala hade på rulle, jag körde den igenom dokumentförstöraren och fick två meter långa remsor, genom att bara tejpa dem över koppartråden så klarade jag av att få strömförsörjning på hela klabbet! D :D etta tycker jag öppnar för nya möjligheter.
Bild kommer i morgon förmiddag för nu läser jag vidare säger Lasp. :D
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Lasp 14 jul 2011, 08:36

Visst måste jag rita om banan , the circuit - diagram ;-)
Men så här krångligt blir det nog inte! Kanske skall detta ligga i en humortråd. Men jag har plats för skojoga saker säger Lasp.
Fast jag får fel när jag försöker!
"Bilden måste vara minst 0 pixlar bred, 0 pixlar hög och får inte vara större än 720 pixlar bred och 0 pixlar hög. Den valda bilden är 740 pixlar bred och 952 pixlar hög."

Det är väl höjden som spökar? :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Lasp 14 jul 2011, 10:19

Som jag lovade igår, blir det idag en bild på En Bil i Spåret (IKEA spår) och testet med aluminiumtape samt de fyra koppartrådarna i kontaktlim. Det verkar inte vara några problem med överföringen av ström. Jag har matat från båda hållen.
Detta gör ju att det blir enklare att lägga dragning för växlar och liknande depåkontakter! Gillas skarpt.
Någon som har testat liknande?
Nästa steg blir att se hur jag kan koppla från en skiva till en annan, men det måste gå. :up:
Bilagor
CIMG2140.JPG
Jag hoppas att det framgår hur jag har limmat trådarna. Där kommer mer tester, detta var bara för att kolla.
CIMG2140.JPG (133.44 KB) Visad 21817 gånger
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav snugged 14 jul 2011, 16:31

första gången jag ser en helt egen lösning på strömmatningen på det här viset.
sannerligen innovativt. me like! :up:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Lasp 15 jul 2011, 18:04

Nu har jag börjat skissa igen. Fortfarande Silverstone men en aning som måste kapas och genas vid kurvan Stowe. :)
Jag kommer att försöka fräsa banan på fem (5) skivor med storleken 1200 * 600 mm Dessa har en sorts fogar i sig, inte lika effektiva som golvklick, men det bör fungera. Test kommer redan nästa vecka, jag har lånat fräsen av Lala redan. Jag tror att jag har en lösning på kontakten mellan de olika modulerna också ;-) 8-)
Skivorna kommer att ligga som två efter varandra och en i mitten samt två delade i mittsektionen, därefter en hel till vänster eller höger beronde på hur jag vrider layouten, tacksam för synpunkter .
Tanken är att det skall vara så modulärt som Leifs bana i Veberöd, som en test. Det finns små T som indikerar skivskarvarna.
Jag lägger upp två varianter som ni får tycka till om.
Jag har sett att Ni ofta har förarplats på raksträckan, den har jag valt att lägga längst ifrån körposition, det är väl inte där de flyger av!
Eftersom detta också är en liten bana skall man kunna nå bilen och återinsätta den i spåret. Tänker jag rätt där?

Den första skissen är med förarplatsen till vänster vilket kan vara rätt för dörren in till detta 12 m2 krypin.

Den andra skissen är förarplatsen till höger där det finns lite mer yta för mek och datortjosan samt en liten plats att sitta på kanske!

Jag lägger till en bild som jag har haft att rita efter som förklaring. Nu när jag har lärt mig att min skrivare kan scanna direkt in till et program är det enkelt ;_))

Som ni ser av originalbanan kan man gena på vissa ställen, kanske testar jag att lägga in växlar direkt eftersom det är ett kommande i denna värld.

Avsikten är ju att detta skall bli en digital testbana för i alla fall fyra bilar.

Jag kommer att försöka få fatt på rutat papper i skivstorlek så att jag kan skala upp skissen och se hur drygt 150 mm väg tar sig ut, skissen är ju i skala 1:10 så en ruta blir ju 5 cm på 1:1 pappret.

Hur har ni gjort slikt själva? 8-o
Bilagor
SilverS FP V.jpg
Här är Förarplatsen i den vänstra nedre rektangeln om 1200 * 600 mm
SilverS FP V.jpg (79.62 KB) Visad 21729 gånger
SilverS Fp H.jpg
Den med förarplatsen till höger måste kanske förses med avåkningsskydd efter Hangarstrait!!
Det är alltså efter hyllorna ut mot häger efter Chapel.
SilverS Fp H.jpg (85.11 KB) Visad 21668 gånger
Silver_orign.jpg
Jag har vänt bilden 180 grader för att det skall vara lättare att jämföra. Vana spioner kan alltid läsa baklänges, eller hur!
Silver_orign.jpg (40.19 KB) Visad 21741 gånger
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nu blir det en bana. en fräst en!

Inläggav Lasp 18 jul 2011, 23:06

När jag letade igenom banlayouter i UR30 fann jag Silverstone, Jag tror att det är klokt at använda ett underlag som bygger på bandelar när man skall fräsa en bana. Då blir ju kurvproportioner och slikt mest rätt.
Men jag är av en skiftande natur, schizofren som vi alla är, mer eller mindre, så jag har kollat om man kan göra en längre raka först.
Men så här ser Silverstone, den nya från i fjol, ut med Scalextricsbitar!
Bilagor
silverstone bandelar.PNG
Den finns som original på Ultimate Racers webhemsida. Jag har strulat med ett extra rutnät här ;-(
silverstone bandelar.PNG (217.79 KB) Visad 21635 gånger
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 115 gäster

cron