Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Inläggav Datate78 17 aug 2011, 23:30

Tänkte jag skulle ge mig på projektet att försöka fräsa en bana på en 4x8 MDF-skiva.

Tycker dock att det är väldigt svårt att hitta en trevlig layout som ryms på denna begränsade yta.
Tror faktiskt bara jag hittat en bra dokumenterad bana med denna storlek här på forumet.

Tänkte se om det finns fler som funderat kring detta och kanske har egna layouter liggandes på datorn.

Börjar med en som jag knåpade ihop nyss. Rent spontant känns den rätt vettig i mina totala nybörjarögon.

8x4.jpg
8x4.jpg (30.95 KB) Visad 21621 gånger
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Inläggav Lasp 18 aug 2011, 00:16

När jag började kolla in vad man fick plats med, så utgick jag från Ultimate racer samlingen.
http://www.uracerweb.org/Layouts/TrackList.html
Kom dock ihåg att alla layouter är en produkt av bitarnas fåtal exempel på kurvor. Rita upp vägbanan, låt sedan spåren ha lite av Apexkänsla och ta med sladdzonsberäkningar.
Men det ser ut som en bra grund, skall jag posta mer aluminiumtejp? Jag har ju Lala´s hela stora rulle ;-)
Det där blir ju ca 9 meter spår dvs 36 m tejp om jag syftar rätt säger Lasp. :)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Inläggav Datate78 18 aug 2011, 00:29

Tack för synpunkterna!

" låt sedan spåren ha lite av Apexkänsla". Nu hänger jag inte med alls!?

Den är det klart att om man fräser så får man nog jämka lite här å korta lite där så man får plats med sladdzoner mm. Använde programmet mest för att få en överblick. En fördel med att fräsa är ju att man inte blir beroende av några bandelar utan kan göra allt efter tycke å smak!

Jo, när jag kollade i UR3 så såg det ut att vara närmare 40m tejp totalt som skulle gå åt (ca 10m /spår).

Känner du att du kan avvara det så är jag ytterst tacksam. Dock funderar jag lite på hur bra det fungerar med alu-tejp när banorna blir längre? Vad skiljer alu från koppar rent praktiskt när det gäller bilbanor. Varför ser man så sällan banor med ALU, för det verkar ju vansinnigt mycket billigare och enklare att få tag på!?
Vad jag förstod är det alu-tejp från biltema som körts i pappersstrimmlare? Räknar jag då rätt skulle man få 250m för 40kr! Känns ju lite oekonomiskt att istället köpa 30m koppar för 160kr om det funkar likvärdigt...
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Inläggav Lasp 18 aug 2011, 00:47

Apex är snabbaste och bästa vägen genom ett kurvparti.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Apex
Idag har alla plastskenor fast del dvs 75 mm mellan spåren på exempelvis Scalectric, Men med fräst bana kan man "dra" spåren lite fränare..
Ja det är en dokumentförstörare som jag använder, jag får ut elva (11) strimlor av tejpen, så det blir ekonomiskt.
Har du tillgång till strimlare, är det vettigt att köpa en rulle. Annars strimlar jag ;-) :D
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Inläggav Jormungandr 18 aug 2011, 08:08

på en längre bana kommer du kanske att märka av ett större strömfall för aluminium. det leder ju inte ström lika bra som koppar, men skillnaden är faktiskt mindre än jag trodde innan jag kollade upp det:

Ren koppar (Cu) har 1.7uOhm/cm
Ren aluminium (Al) har 2.65uOhm/cm

på 10m bana blir skillnaden troligtvis försumbar...

siffrorna avser ju dock en bestämd volym materia och inte en bestämd vikt. Aluminium leder ström dubbelt så bra mot koppar om man jämför med vikten.


för mer info se http://www.webelements.com/
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Inläggav Lasp 18 aug 2011, 12:02

Jag skulle kunna göra en provstrip med alternativ! Kan en meter vara OK för att mäta omskt på undrar Lasp
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Inläggav SlotRacer 18 aug 2011, 12:28

Det här kanske kunde vara något?
Bild
Här realiserat med Scalextricskenor:
Bild
(Men fimpa X-Kurvan , den härör från ett digitalbaneprojekt.)
/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Inläggav Lasp 18 aug 2011, 17:31

Det där med broar och bryggor är än så länge inte min starka sida. men det kommer kanske
Just nu har jag mätt med ohm meter ställde in det på det minsta värdet, 200 och satte pinnarna så långt ifrån varandra som mina armar och sladdarna räckte, det gav följande resultat:
0,90 Aluminiumtejp
0,70 Koppartejpen (som är lite bredare)
0,50 EKK kopplingskabel 3,5mm

Så kollade jag några skarvar och jag tror att det är här man skall lägga ner lite resuser.
Jag kommer att testa med lite koppartråd under aluminiumtejpen snart.

Men nu skall vi ner till Stadsteatern och lyssna på Henning Mankell och hans syn på Politik! 8-o

Sen roar det mig att TS har skrivit 4x8, jag som trodde att närmade oss det metriska systemet inch by inch!
Det tar tid att ändra standards!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Inläggav Datate78 18 aug 2011, 19:41

Tack för förslaget!

Dock vill jag helst undvika broar då skivan skall vara undanställbar. Dessutom har jag ingen aning om hur man lyckas...tycker det verkar svårt å få till, men uppenbarligen är det väldigt många som lyckas...

Nu när jag vet vad Apex betyder så vet jag oxå att jag funderat en del kring detta. Spontant känns det som har det borde bli väldans mycket "krockar" och avprejjningar...eller tänker jag fel!?

Det kommer säkert vara en del barnkörning...de är 4, 7 och 10 år...så det får inte vara FÖR svårt med massa taktiskt tänkande...även om det förhoppningsvis mest blir jag som kör ;)

Hehe...4x8 skrev jag mest för att 2,44x1,22 lätt blir lite rörigt för de som inte är insatt i standardstorlekar på skivmaterial ;)
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Inläggav Datate78 11 dec 2011, 22:39

Men vafaan då....nu skriver vi samma sak för 3e gången å hoppas på det bästa...grrr....

Så snurrar återigen tankarna på en fräst bana i huvudet. Var inne på "Buhus" idag å spanade på MDF-skivor. Kollade på 10, 12 och 16mm. Vad är lämpligast till en bana som enbart består av en skiva? Blir det en fräst bana så blir det till att börja med en mobil bana på en skiva som kan plockas fram vid körning, och läggas på ett bord för att sedan ställas undan i någon vrå när bordet behövs till annat...dvs vid nästa måltid....
Med det i tankarna förstår man snabbt att vikten är av stor betydelse. Dock vår en bärbar bana inte vara FÖR ranglig, så den knäcks när man bär omkring den.
Vilken tjocklek är då att föredra!?

Min andra fråga är det här med frässtålet. Det har oftast sagts att det är 3mm notfräs som gäller för slot-fräsning. Dock har jag läst i minst 1 tråd att det går minst lika bra med 4mm istället. Hur är det med den saken egentligen? Kan man lika gärna fräsa 4mm som 3mm, eller medför en bredare slot några direkta nackdelar? Fördelarna är ju såklart att 4mm notfräs finns i de flesta byggvaruhus och kostar runt hälften av vad de 3mm-fräsar jag hittat gör (200kr är det billagaste 3mm-stål jag hittat).

Sen tar vi en fråga som säkerligen besvarats åtskilliga gånger, men jag ställer den återigen:
Vilken färg rekommenderas för banan, och var är mest lämpligt att applicera den med?

Å så en sista fråga för nu... Hur kopplar man enklast ihop tejpen med nätagget?
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Inläggav Trampled_Underfoot 11 dec 2011, 23:34

Datate78 skrev:Men vafaan då....nu skriver vi samma sak för 3e gången å hoppas på det bästa...grrr....

Så snurrar återigen tankarna på en fräst bana i huvudet. Var inne på "Buhus" idag å spanade på MDF-skivor. Kollade på 10, 12 och 16mm. Vad är lämpligast till en bana som enbart består av en skiva? Blir det en fräst bana så blir det till att börja med en mobil bana på en skiva som kan plockas fram vid körning, och läggas på ett bord för att sedan ställas undan i någon vrå när bordet behövs till annat...dvs vid nästa måltid....
Med det i tankarna förstår man snabbt att vikten är av stor betydelse. Dock vår en bärbar bana inte vara FÖR ranglig, så den knäcks när man bär omkring den.
Vilken tjocklek är då att föredra!?

Till min testbana som är flyttbar använde jag 12mm MDF och satte lister (23x23mm eller något liknande) som reglar under.

Datate78 skrev:Min andra fråga är det här med frässtålet. Det har oftast sagts att det är 3mm notfräs som gäller för slot-fräsning. Dock har jag läst i minst 1 tråd att det går minst lika bra med 4mm istället. Hur är det med den saken egentligen? Kan man lika gärna fräsa 4mm som 3mm, eller medför en bredare slot några direkta nackdelar? Fördelarna är ju såklart att 4mm notfräs finns i de flesta byggvaruhus och kostar runt hälften av vad de 3mm-fräsar jag hittat gör (200kr är det billagaste 3mm-stål jag hittat).

Jag har använt 4mm stål till både min testbana och till min permanenta bana. Det är enligt mig ingen större skillnad. Fördelen med 4mm är att i snäva kurvor fastnar inte långa pickuper.

Datate78 skrev:Sen tar vi en fråga som säkerligen besvarats åtskilliga gånger, men jag ställer den återigen:
Vilken färg rekommenderas för banan, och var är mest lämpligt att applicera den med?

Jag använde vanlig väggfärg som jag penslade på.

Datate78 skrev:Å så en sista fråga för nu... Hur kopplar man enklast ihop tejpen med nätagget?

Är du ute efter ett komplett kopplingschema så PM:a mig.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Layouter för 4x8 (1.22x2.44)

Inläggav Datate78 11 dec 2011, 23:40

Jag tackar för svaren. Det lustiga är att jag precis i detta nu sitter å lusläser igenom din tråd om din lilla men ack så grymma permanenta bana...läckert!!!
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster

cron