Modifiera Porsche 911?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Modifiera Porsche 911?

Inläggav stefan_k 22 maj 2005, 19:28

Kära bilbane-, Porsche-, Le Mans-experter, och alla ni andra.

Jag har två Porsche 911 GT3 som följde med min första bilbana;
en "Teng Tools"
Bild

och en "Paragon"
Bild

Dessa två bilar hör väl knappast till mina favoritbilar varken till utseende eller körbarhet så jag funderade på att göra om dem en del utseendemässigt. Förmodligen komemr jag här nu blotta min totala okunskap om hur saker och ting ligger till, speciellt vad det gäller Porschar av modellen 911, men det är ju därför jag vänder mig till er. :D

Porsche har ju ställt upp med 911:an i Le Mans under slutat av 1960-talet och början av 1970-talet. Hur mycket skiljer sig dåtidens 911 i formen från dagens (dvs de två bilarna ovan) i form? Är det möjligt att med mindre kaross-modifieringar att få mina två 911 GT3 att se ut som en "klassisk Le Mans"-911? Jag har för mig att fronten såg rättså annorlunda ut förr då huven gicksom gick ner mellan de runda lyktorna. Är det någon som av en händelse råkar ha lite bilder på hur 911:orna som gick i Le Mans på 60- och 70-talen såg ut så jag har något att utgå från då jag plannerar hur de isåfall skulle moddas och målas?

/Stefan, sugen på ett ombyggnadsprojekt...
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav BRM V16 22 maj 2005, 20:59

Jag är inte rätt man att redogöra för skillnaderna mellan de olika bilarna, det jag kan säga är att det är för mycket som skiljer för att det skall vara någon vitts att modda till 70-tal. Vi har ett riktigt Porsche freak i föreningen den nu världsberömda 50-åringen om han ser det här kan han nog både ge ett svar på skillnaderna samt ge tips på vad man kan modda din abilar till.
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav ymigs 22 maj 2005, 23:51

Det skiljer en hel del i karosser m.m. Se bild för exempel från LeMans 1972 respektive 1973...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 22 maj 2005, 23:56

Hejsan,

Jag är ju också Porsche-älskare och Le Mans-diggare i synnerhet, men vill helst inte bli för djuplodande då jag kanske riskerar att redogöra knasigt ur en riktig experts synvinkel. Men så mycket kan jag nog säga att även om dagens 911 (eller 996 som karossen nog korrekt skall kallas) har benämnts som en kaross som fortfarande är i det närmaste "oförändrad" från Porsche 911's ursprung, så är de i realiteten kanske inte särskilt lik 70-talsporscharna ändå.

Alltså, en 911 känner man ju alltid igen, oavsett om det är en 2005:a eller en 1975:a, så visst har de massor med arv kvar av ursprunget, vilket ju är härligt! Men att ge sig på att modda en kaross som dessa att likna en 70-talare, tror jag man kommer märka, blir ett rejält filande och spacklande hit och dit. Jag hade nog personligen inte gett mig på det uppdraget.

Men men, ska man försöka så bör man nog börja med att studera lite bilder på äldre Le Mans-porschar för att bilda sig en uppfattning om vilka vinklar och vrår som är olika, om man jämför dem.

Jag testade att söka lite på äldre Le Mans-Porschar och här är några bilder:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav stefan_k 23 maj 2005, 09:26

Hm... :sceptic:
Efter att tittat på bilderna tror jag att jag håller med er. Det kommer inte att gå att göra om på ett enkelt och snyggt sätt... Får helt enkelt komma på något annat att använda dessa två bilar till.

Tack för inputen!
/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Stirling Moss 23 maj 2005, 17:30

..du kan ju sälja dem och köpa något annat roligt för pengarna

det finns ju flera auktions-sajter, men bara en som " lever" i Sverige.



Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster

cron