Jag vill också fräsa bana..

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Marsupilami 06 okt 2011, 17:32

Har sedan vi köpte huset för två år sedan tänkt fräsa en digitalbana, men det kommer alltid annat emellan..
Nu har jag dock köpt en MDF-skiva att göra en liten provbana på.

Letade Malmö runt igår efter en 3mm notfräs, men det tycks inte gå att uppbringa.
Köpte en billig 4mm fräs istället då jag ju vill komma igång.. Var det ett dumt val ens för en provbana?

Fråga nummer två är hur man lägger ut koppartejpen på bästa sätt för att få det rakt och slätt?
Har skummat igenom Largassos eminenta tråd, men inte hittat något om just den detaljen.

Såg att det är Teijlers Galsmästeri som tycks vara hovleverantör av koppartejp här i landet, vilken typ skall man fråga efter? Är det skillnad på tejp och tejp?
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Lasp 06 okt 2011, 17:38

Om du kör med tre eller fyra mm fräs har ingen betydelse . Om du kommer upp till Helsingborg, eller mailar mig, får du några fem meters strippar av aluminiumtapen, så att du kan testa.
Man sträcker bara ut tapen några tiondelar från spåret, plattar till med ovansidan av nageln, eller med en plastdetalj.

Jag lägger in någon bild ikväll på mina skivexperiment.

Jag har nu erfarit att det är bra att ta spåret (slotet),i två skär. Men det hade ja ju fått besked om! :beer:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Nico 06 okt 2011, 18:50

Marsupilami skrev:Fråga nummer två är hur man lägger ut koppartejpen på bästa sätt för att få det rakt och slätt?

Se o njut, och beställ sedan av Luf på oldslotracer.com



Marsupilami skrev:Letade Malmö runt igår efter en 3mm notfräs, men det tycks inte gå att uppbringa.
Köpte en billig 4mm fräs istället då jag ju vill komma igång..

Gärnäsbolaget hjälpte mig, genomtrevliga och snabba.

:thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Marsupilami 07 okt 2011, 16:46

Skulle bara testa lite snabbt hur det är att fräsa i MDF, så jag satte i 25mm fräsen jag köpte igår, kopplade på dammsugaren och starta det hela.
Det dammade ju inte ett dugg med sugaren på, så det slutade med att jag fräste ut en försänkning till powerbasen, huserandes mitt på golvet i ett av de nyrenoverade rummen..
Lite dammsugning i dess absoluta närhet och alla spår kommer vara borttrollade tills sambon kommer hem.. 8-)

Bild

Bild

Fick hyfsat rätt djup på försänkningen. Nästan imponerad över mig själv. :)

Borde egentligen sticka ut och skruva ihop 1:1-bilen, men det här är mycket roligare.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Marsupilami 07 okt 2011, 16:49

Lasp skrev:Jag har nu erfarit att det är bra att ta spåret (slotet),i två skär. Men det hade ja ju fått besked om!


Lite osäker på vad du menar här. Att man skall använda en fräs med två skär, då jag sett att det finns med både ett eller två?
Eller att man helt enkelt fräser spåret i omgångar, en liten bit i taget?
Har försatått att man skall ta kurvorna först och sedan koppla ihop dem med rakorna.

Har en rulle aluminuimtejp liggandes som jag tänkte använda för att prova med, så du behöver inte skicka ner några bitar. Klipper till den så gott det går. Utseendet är inte det viktiga på just den här banan.

Nico skrev:Se o njut, och beställ sedan av Luf på oldslotracer.com


Där var den ju! Visste att jag sett något finurligt verktyg till det där. Tack.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Lasp 07 okt 2011, 19:00

Hej du Jag har fått en massa tips av Claes och Lala samt andras erfarenheter här på forumet. Med två skär menar jag ca 3 mm per gång. Alltså att man tar det i omgångar. Jag har fått en liten bra fräs och kör med rätt låg hastighet, utan större tryck på fräsen. Så har jag kopplat dammsugaren direkt.
Känns faktiskt riktigt bra. Kolla in mina bilder i tråden "Nu blir det en bana, en fräst en!" :beer:
Skulle du ångra dig med tejp så hör du av dig. Men visst är verktyget som OldSlot har fantastiskt!
Det känns i ryggen när man har gjort några skivor!
Men fördelarna med fräst bana är bara så stora och riktiga. Man får egna radier, dynamik mellan spåren, långa kurvor och slipper magneter! Även om jag har testa med magnetfärg ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Marsupilami 07 okt 2011, 22:00

Tackar för tipsen. Har kikat igenom din tråd innan också.

Nåväl, kände att jag var tvungen att provfräsa lite spår också när jag ritat upp banan.

Bild

Kom en bit, men sedan räckte inte armen jag använder till att göra kurvor med jämn radie längre.
Får köpa lite gängstång och göra en patentlösning.
Än så länge går det över förväntan, till och med min 20 kronors notfräs från Harald Nyborg fungerar. Trodde den skulle bli slö direkt.
Skall dock köpa ett något bättre frässtål i samband med gängstången nu när jag sett att bilarna flyter på fint i 4mm spåret. Får bli 4mm på provbanan.

Har förberett för at sänka ner två digitalväxlar också, men det får komma senare.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav largasso 07 okt 2011, 22:06

Ser bra ut ! :thumb: :thumb: :thumb:

Du kan göra en patentare med det du har !
Skruva loss de två rören från anhållet, kapa en 4 eller var det 5mm skruv och dra ihop rören
så har du dubbelt så långt anslag.
Det räcker med en för att fräsa kurvor 8-)

Tror inte det är helt fel med 4mm i spåren, minskar risken för olika pickuper som ibland kan kärva lite,
samt om du vill prova din slot-z i ett spår så funkar den också.

Lycka till !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Marsupilami 07 okt 2011, 22:19

Tack för de fina orden och tipset. Det känns dock som om två stänger borde ge bättre stabilitet så jag köper två gängstavar när jag ändå skall iväg nästa gång. Har ändå ingen användbar tranformator hemma så det är ingen sådan panik att få det klart.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Marsupilami 10 okt 2011, 18:27

Sådär, två meterlånga gängstavar och ett nytt frässtål senare:

Bild

Provade att dra runt Slot.it bilarna då de bör vara de som har störst/djupast flagga i mitt sortiment. Gick smärtfritt bortsett från något hack där jag sluntit med fräsen. Inte för att de kommer trivas på den här lilla banan ändå.

Bild

Det är inte mycket extra markfrigång på Lancian precis. :)

Sista centimetern innan powerbasen karvade jag ut med hjälp av en vass kniv, så jag kunde knipa igen spåret till samma bredd som plastbiten. Fungerade faktiskt väldigt bra och bilarna hackar inte ens till när de passerar biten ifråga.

Koppartejp och en växel är beställda. Får räcka med en växel på den här lilla banan, är ju trots allt bara ett experiment och något att roa sig med till rummet jag kan bygga större bana i blir tillgängligt.

F.ö. kan jag meddela att det är en himla skilland på notfräs och notfräs. Den jag köpte på Harald Nyborg knäcktes efter ca 2,5m. Köpte ett Boschstål idag och det skar ju nästan MDF:n som om det vore smör. :thumb:
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Lasp 10 okt 2011, 19:18

Kul! Putsa rätt noga i slotet. Tänker du måla ner i slotet?
Jag kommer att fräsa även växlar. Undre helgen tillverkade jag en liten PowerBase!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Marsupilami 11 okt 2011, 11:04

Jo, kommer måla ner i spåren också. Gillar inte när träet lyser igenom.
Skulle också vilja bygga egna växlar, men jag har tummen mitt i handen när det gäller elektronik, får nöja mig med att slakta Scalextricväxlar.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Marsupilami 12 okt 2011, 19:20

Jaha, fick på lite färg idag också. Lägligt nog hade jag en liten provburk med grå färg hemma. :)

Efter färgen torkat blev jag otålig. Istället för att vänta på att koppartejpen anländer satte jag mig ner och klippte en ca 5mm bred remsa längs hela alutejprullen jag hade hemma..

Bild

Strax därpå var ett spår tejpat:
Bild

Vinner kanske inga skönhetspris..

Bild

..men det fungerar hur fint som helst. 911:an tog sig varvet runt utan att hosta en enda gång när jag satte ett 9V batteri mot tejpen.

Bild

Inbillar mig att strukturen på banan blev bra med en fin roller:
Bild

Skall hämta nätaggregatet från bilbanekällaren ikväll. Skall bli intressant att köra varvet på riktigt imorgon. :)
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Lasp 12 okt 2011, 21:04

Det ser ju riktigt prydligt ut! Detta med batteriet var ju ett litet bra tips säger Lasp. Snygg färg också. 8-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Jag vill också fräsa bana..

Inläggav Marsupilami 16 okt 2011, 23:12

Provkörde mer eller mindre hela vagnparken på lillbanan. Intressant hur en bil som varit i det närmaste okörbar på en plastbana slogs om den snabbaste varvtiden här.

Kände att det som nedanstående bild visar nog var ett tecken på att lägga av och fundera på att bygga räcken istället:

Bild
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 60 gäster

cron