BilBana och sex!

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

BilBana och sex!

Inläggav Lasp 19 okt 2011, 21:18

Att köra bilbana utan tidtagning
måste var lika som sex utan kärlek,
bara arbetsamt :D


Fick detta mail i morse:

Tjena Lasp

Hittade detta till dig.

http://techcobweb.wordpress.com/2009/09 ... challenge/

/Christian ^.^
Tid är inte till salu, använd den väl


Så jag börjar denna tråd om tidtagning med detta inlägg! Kolla gärna in tipsen om kringbyggnationer i tråden, Snyggt tycker Lasp.

Om man skall ta tiden måste man på något sätt indikera passagen!
Hur gör ni det idag?
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: BilBana och sex!

Inläggav Lasp 19 okt 2011, 21:43

Min första tanke var att jobba mekaniskt.
Här kommer en bild på tre olika typer av mikrobrytare.
De behöver ju bara två trådar till en parallellportskontakt som i sin tur kopplas till en dator som kör UR3.0
Den första var vad jag hade hemma, genom att bocka den lite skulle den påverkas av guiden (flaggan) vid förbifart!
Så fann jag denna lite större med en lite rulle längst ut Borde fungera utan problem i spåret!
Så kom Lala med den lilla lätta till höger, som kanske är enklast att få att fungera om man bara kör åt ett håll på banan.
Mikrobrytare.JPG
Tre olika brytare
Mikrobrytare.JPG (36.62 KB) Visad 20025 gånger


Nästa steg är att testa med Läsgaffel, då måste man ha lite ström fram till dioden så att det blir en släckt signal när guiden passerar, ingen mekanisk påverkan! Kan vara besvärligt om man kör med vit guide.
Läsgaffel.JPG
En enkel läsgaffel med rätt mått
Läsgaffel.JPG (34.4 KB) Visad 19996 gånger


Oavsett skall det kopplas till en parallellport, tänkte bygga in kontakten direkt till banan, så ansluter man med kabel till enheterna.
Läs och parallell.JPG
Kontakt för koppling
Läs och parallell.JPG (43.02 KB) Visad 19979 gånger

Kan detta vara ett första steg på väg mot ett tidtagningsprojekt?

Jag har ju Arduino hemma så det som visas i den första posten kommer att testas och redovisas.
Men först skall funktionen igång säger Lasp. :beer: Och banan skall kopplas!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: BilBana och sex!

Inläggav GranTurismo 20 okt 2011, 19:30

Ta inte illa upp, men du kanske skulle be moderator att byta namn på din nyskapade tråd? Förväntade mig nåt obskyrt när jag klickade upp den, men det visade sig ju vara en riktigt intressant tråd du skapat! Synd om den ska missas, men å andra sidan finns det väl ingen som leder till så många klick på internet som ordet "sex"?

Din kunskap om sladdar och komponenter verkar genuin så jag ska intresserat följa ditt projekt och lyckas du skratchbygga en tidtagningsanläggning blir helt klart imponerad.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: BilBana och sex!

Inläggav largasso 21 okt 2011, 00:11

Det absolut säkraste OCH enklaste måste vara deadstrip !

Ingen extra elektronik för att koppla till datorn ( okej då .....ev ett motstånd )
och en omkopplare per spår om man vill kunna köra andra hållet.

Inga pickuper som kan missa, och gör man den tillräckligt lång ( ca 4- 6 cm räcker) finns det inte en
"chans i London" att någon bil missar den.
Enda nackdelen är att man får lägga starten 1 eller 2 dm innan eftersom den är strömlös samt att
den bör ligga på en raka med hyffsat snabb passering ( för att inte fastna )

Själv kör jag med läsgafflar och UR30 och tycker det funkar OK, ibland missar en bil på grund av
vit pickup/kort pickup eller vissa "lågflygande" objekt som stegrar i starten eller efter sent gaspådrag på rakan
men det händer tillräckligt sällan för att det skall vara ett problem.

Jag tror kontakten kan funka ungefär lika bra som gaffeln, beroende på pickupen och "flygande bilar"

Hade planer på ljusbrygga med dioder i början men tyckte det var för mycket jobb, många tycker detta
är det bästa.

Sen finns det ju även i UR30 en webbkamerafunktion ( kräver att man köper extra programvara )
som med en kamera kan identifiera upp till 4 bilar, tror jag ! Verkar intressant och mobilt !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: BilBana och sex!

Inläggav Aramis 21 okt 2011, 02:50

Vi kör med DS-system med brygga och infraröd stråle som bryts när bilen passerar. Hittills har vi säkert kört 10000 varv på de olika spåren och inte ett endaste missat varv.... Så himla bra system!!! :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: BilBana och sex!

Inläggav Nico 21 okt 2011, 08:02

Aramis skrev:Vi kör med DS-system med brygga och infraröd stråle som bryts när bilen passerar. Hittills har vi säkert kört 10000 varv på de olika spåren och inte ett endaste missat varv.... Så himla bra system!!! :up:


Ingenting är perfekt så brukar jag tänka, allt kan fela någon gång. Våran DS har säkert gjort det men då har det varit för att ljusbågen stått illa/snett eller något i den stilen. För alla som funderar på ett DS system så kan jag bara säga att det är värt varenda krona! *stjärnstopp*

Till nästa bana funderar jag på deadstrip dock. Gillar när det inte är en båge över banan. :)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: BilBana och sex!

Inläggav Lasp 25 okt 2011, 19:05

I min lilla serie om Sex (6) olika typer av tidtagning tänkte jag visa den enklaste.
Detta är bara en varvräknare, synnerligen enkel. Man sätter i ett litet batteri så funkar den i tre år.

Räknare.JPG
Värdens enklaste räknare. Den kan inget annat!
Räknare.JPG (36.82 KB) Visad 19535 gånger


Man skickar en puls, kortis helt enkelt till den från en brytare eller som i detta fallet, ett magnetrelä. Det finns enkla men detta har suttit som en givare till en cykeldator.

Magnetrelä.JPG
Ett enkelt kapslat relä, finns mycket enkla att bygga in.
Magnetrelä.JPG (36.99 KB) Visad 19623 gånger


Enklare kan det nog inte bli, men bättre säger Lasp som fortsätter så småningom!

Räkna bil.JPG
Här har bilens magnet registrerats!
Räkna bil.JPG (43 KB) Visad 19525 gånger
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: BilBana och sex!

Inläggav Lasp 01 nov 2011, 23:31

Nu har jag börjat att lägga in de olika Mikrobrytarna, det var rätt lätt att fräsa in denna i MDF testplankan.
Mikrobrytare infräst.JPG
Mikrobrytare infräst.JPG (45.97 KB) Visad 19488 gånger

Här kommer det flera grejor så småningom, Så kopplar jag upp till olika tidtagare!
Kommunikation.JPG
Kommunikation.JPG (42.67 KB) Visad 19442 gånger

Kanske kan man kommunicera trådlöst så småningom ?
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: BilBana och sex!

Inläggav mINdAt3z 09 jan 2012, 07:07

Hej Lasp,

Tidigt på morgonen och första dagen på jobbet efter julledigheterna. Vaknade med BILBANAN! i tankarna så klart. Det där projektet som skall påbörjas med en permanent bilbana i garaget. Tankarna jag hade igår kväll innan jag gick och la mig var precis just detta med tidtagning och elektronik runt omkring banan, kontroller för ljus, ljus som aktivera as givare (t.ex. kurvvarningsljus), m.m..

Jag är helt novis på detta område, så jag tänker KIS, keep it simple. Jag jobbar som IT-konsult och har en historik som programmerare, och det jag letar efter är enkla färdiga lösningar MEN, som jag själv kan programmera med enkla medel. Tankarna har då fallit på Phidgets, som jag pillat lite med bak i tiden och känner att jag klarar av att hantera via kod.

http://www.phidgets.com/index.php

Såg din post om magnetisk sensor för tidtagning... skulle en sådan här funka? Kostar 88 sek.

http://clcsystems.nordicshops.com/product.html?product_id=93&category_id=17

Nästa fråga, och skratta inte åt mig nu. Men är variationen på Linear hall Effect så olika från bil till bil att man även skulle kunna identifiera bilen genom detta? Jag tänker då framför allt på digitala bilar, där man kör flera bilar på samma spår. Räcker det med den magnetiska kraften från motorerna? Eller måste man ha en tilläggsmagnet?

Anledningen till att jag frågar är att jag kikat lite på Slot.It´s nya digitala Oxigen system. Där har varje bil utrustats med ett kontrollerkort med radio signal som pratar trådlöst till en PC via en dongle. Det är alltid datorn och bilen som pratar med varandra, och datorn avgör vad som skall göras. Lane change triggas dock fortfarande via IR vad jag förstår och där struntar LC:erna i vilken bil det är, bara att den vill göra ett spårbyte, till skillnad mot t.ex. Scorpius som jag tror styr även detta genom att identifiera bilen.

Nog om detta! Saken är den att Oxigen systemet använder Linear Hall Effect och magnetiska sensorer i bilarna! Man sätter sedan magneter på olika platser på banan för att markera Start/finish-line / Pitstop och vad jag förstår även delsträckor på banan. Magneterna för SF-line och Pitstop skiljer sig i kraft. Delsträckorna har jag ingen aning om... men som sagt, jag har sett anteckningar om att det skall vara möjligt.

Då bilar ju kan göra de-slot, och sättas tillbaka på olika patser och råka "hoppa över" en magnet, så får det mig att tro att bilarna faktiskt kan identifiera vilken plats som är vilken, genom att faktiskt känna av skillnader i magnetfältet... eller har de helt enkelt struntat i det och räknar med att bilen alltid alltid är tillbaka på samma ställe och bara räknar "magnet 1-2-3-4-5"... *funderar*

Om det går att mäta riktigt noggrant och man kan identifiera ett specifikt magnetfält, så öppnar det ju upp för otroliga möjligheter att på ett enkelt sätt få statistik på bilarna på vilken bana som helst. Till och med om man måste stoppa i en magnet, så är det ju en toppenlösning även när man kör på träbana. Värre är väl då på plastbana om man inte vill ha magnet.

Det enda alternativet jag hittat annars för att bygga egna sensorer för just digital, är att ha IR sensorer som känner av rätt frekvens... verkar inte finnas några färdiga sensorer med kod för detta, och sitta och skriva egen styrkod... usch... men det kanske går det med. Der verkar ju XBee kretsarna jätteintressanta.

// Micke
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: BilBana och sex!

Inläggav mINdAt3z 09 jan 2012, 15:30

Funderade lite mer under lunchen. Det måste ju vara så att magnetfältet från bilarna ändras tack vare motorn, eller?

Sen vad gäller IR, det kommer ju bara att funka på digitala bilar vilket jag ju glömde skriva. ELLER... kan man ha en dubbelfunktion på IR? En och samma uppsättning optosensorer som dels mäter freqvens vid digital körning, och dels bara fungerar som en enkel brytare av ljuset och triggar vid vilken övergång av en bil som helst?

Krångligt det här med digitalt/analogt på samma bana.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: BilBana och sex!

Inläggav Lasp 09 jan 2012, 16:20

Tack för dina inlägg och funderingar!
Jag trodde att jag skulle få mer respons när jag började lägga upp funderingar. Nu har jag en bättre grund att stå på, skall fortsätta i en lugnare takt. Först analogt, så kommer det med fler bilar på färre spår.
Jag har mätt upp ett till rum på ca 16 kvadrat, där jag kan experimentbygga.
Målet dä är som sagt en Rallybana med ett spår och bra tidtagning, kanske lite olika körförhållanden!
Men jag går gärna ner i skrubben och testmålar med mer magnetfärg först
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: BilBana och sex!

Inläggav Lasp 09 jan 2012, 17:48

Så nu har jag testmålat, det är 24h i torktid och det skall målas två gånger.
Jag har skurit bort aluminiumtejpen och slipat för målning, strykit flödigt så blir det en gång till.
Denna halvlitersburk skall räcka till 2 kvadratmeter så det blir många remsor av 15-20 mm som skall täcka spåren.

PICT7566.JPG
PICT7566.JPG (70.18 KB) Visad 18702 gånger

Jag vet inte exakt hur jag skall mäta, men en liten precisionsvåg och en hävert för att mäta när bilen släpper från original Scalextric och från den målade magnetfärgsytan kommer nog upp.
Hur skulle ni ha mätt? :cuckoo:

PICT7565.JPG
PICT7565.JPG (96.09 KB) Visad 18742 gånger

En sak som var bra med detta, var att se hur starkt tejpen var!
Jag kommer sedan att filma båda ovalkurvorna så får ni avgöra om det fungerar.
Men rent principiellt tycker jag att det skall vara sladdzoner och avåkningsskydd så behöver man inte magnet.
Vi tävlar ju inte mot annat än oss själva, och jag vill se bilarna när de susar fram!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: BilBana och sex!

Inläggav Lasp 09 jan 2012, 17:56

Den sensorn är det inga problem med
Den kommer att funka, men det var ju ett jä..la pris på den. ;-)
Inget i det stora hela, men min grej med BilBaneByggandet är att skapa ekonomiska vägar. Det skall inte vara dyrt. Bara kul och lätt!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: BilBana och sex!

Inläggav mINdAt3z 09 jan 2012, 20:49

Ja det drar snabbt iväg med pengar när man räknar ihop allt. Ser riktigt spännande ut med magnetfärgen... intressant yta också.

Ja hur mäter man... ser fram med spänning på dina resultat.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: BilBana och sex!

Inläggav Lasp 15 jan 2012, 11:50

Jag lade kanske mätvärdena i en annan tråd
Men en bil väger ca 75 gr med magnet mot en scalextric sport skena blir det 100 gr till! Så det drar ner bilen med den kraften, som också skall flyttas framåt vid race!
Därför tror jag att de 15 gr som magnetmålarfärgen ger är bättre, den blir ju dessutom applicerad på en större yta, två gånger 20mm mot två gånger 5 med skenor.
Magnetmålarfärgen bör målas över, annars dammas magneterna ner!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 46 gäster