Hej Lasp,
Tidigt på morgonen och första dagen på jobbet efter julledigheterna. Vaknade med BILBANAN! i tankarna så klart. Det där projektet som skall påbörjas med en permanent bilbana i garaget. Tankarna jag hade igår kväll innan jag gick och la mig var precis just detta med tidtagning och elektronik runt omkring banan, kontroller för ljus, ljus som aktivera as givare (t.ex. kurvvarningsljus), m.m..
Jag är helt novis på detta område, så jag tänker KIS, keep it simple. Jag jobbar som IT-konsult och har en historik som programmerare, och det jag letar efter är enkla färdiga lösningar MEN, som jag själv kan programmera med enkla medel. Tankarna har då fallit på Phidgets, som jag pillat lite med bak i tiden och känner att jag klarar av att hantera via kod.
http://www.phidgets.com/index.phpSåg din post om magnetisk sensor för tidtagning... skulle en sådan här funka? Kostar 88 sek.
http://clcsystems.nordicshops.com/product.html?product_id=93&category_id=17Nästa fråga, och skratta inte åt mig nu. Men är variationen på Linear hall Effect så olika från bil till bil att man även skulle kunna identifiera bilen genom detta? Jag tänker då framför allt på digitala bilar, där man kör flera bilar på samma spår. Räcker det med den magnetiska kraften från motorerna? Eller måste man ha en tilläggsmagnet?
Anledningen till att jag frågar är att jag kikat lite på Slot.It´s nya digitala Oxigen system. Där har varje bil utrustats med ett kontrollerkort med radio signal som pratar trådlöst till en PC via en dongle. Det är alltid datorn och bilen som pratar med varandra, och datorn avgör vad som skall göras. Lane change triggas dock fortfarande via IR vad jag förstår och där struntar LC:erna i vilken bil det är, bara att den vill göra ett spårbyte, till skillnad mot t.ex. Scorpius som jag tror styr även detta genom att identifiera bilen.
Nog om detta! Saken är den att Oxigen systemet använder Linear Hall Effect och magnetiska sensorer i bilarna! Man sätter sedan magneter på olika platser på banan för att markera Start/finish-line / Pitstop och vad jag förstår även delsträckor på banan. Magneterna för SF-line och Pitstop skiljer sig i kraft. Delsträckorna har jag ingen aning om... men som sagt, jag har sett anteckningar om att det skall vara möjligt.
Då bilar ju kan göra de-slot, och sättas tillbaka på olika patser och råka "hoppa över" en magnet, så får det mig att tro att bilarna faktiskt kan identifiera vilken plats som är vilken, genom att faktiskt känna av skillnader i magnetfältet... eller har de helt enkelt struntat i det och räknar med att bilen alltid alltid är tillbaka på samma ställe och bara räknar "magnet 1-2-3-4-5"... *funderar*
Om det går att mäta riktigt noggrant och man kan identifiera ett specifikt magnetfält, så öppnar det ju upp för otroliga möjligheter att på ett enkelt sätt få statistik på bilarna på vilken bana som helst. Till och med om man måste stoppa i en magnet, så är det ju en toppenlösning även när man kör på träbana. Värre är väl då på plastbana om man inte vill ha magnet.
Det enda alternativet jag hittat annars för att bygga egna sensorer för just digital, är att ha IR sensorer som känner av rätt frekvens... verkar inte finnas några färdiga sensorer med kod för detta, och sitta och skriva egen styrkod... usch... men det kanske går det med. Der verkar ju XBee kretsarna jätteintressanta.
// Micke