Made by Doc-z

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Made by Doc-z

Inläggav Gulf Persson 13 sep 2012, 09:53

Tjusigt :thumb:, Candy, Flake och Metallic piggar alltid upp vilken bil som helst. Gillar bäst den gröna, både vad det gäller färg och dryck :beer: Vad har du använt för Candy färg?
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Made by Doc-z

Inläggav Doc-Z 13 sep 2012, 12:59

Trampled_Underfoot skrev:Den blev rikigt frän :thumb:

/ Henrik


Tack så mycket :)
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Made by Doc-z

Inläggav Doc-Z 13 sep 2012, 13:58

Nico skrev:Är ju inget jätte fan av metallic lacker eftersom man sällan ser det på racingbilar ö h t. Men den sista blev riktigt nice. Sjysst färgcombo med lack och dekaler! :up:
Modellen alltså Lolan inte din lackering, är apful, vet inte varför jag känner så - så fråga inte... *S* Men det finns en detalj i modellen som jag gillar som du markerar snyggt och det är linjerna ner mot bakhjulen.

Dina bilder talar också för sig själv till alla som funderar på lackering och linjer. Den färg man vill ha i de tunna linjerna lägger man i botten. Sen maskerar man med tunn masktejp där man vill ha linjer och jobbar vidare. Sen är man nästan helt darrig på handen när man till slut täcker av all masktejp för o få veta om man har haft ngn färg som runnit ner under den smala tejpen.

Har du använt penna till de röda linjerna på den första bilen?

Som sagt favoriten är Rockstar Lolan, gillar färgerna ... inte helt olikt tänket på denna som är en av mina absoluta favoriter i mitt eget garage.

Bild


TACK Nico :)

Kan så vara att det sällan är effekt lacker på riktiga race bilar. Men som väl är så finns det dom som har haft så.
Hade jag ett 1/1 team så skulle den vara full med glitter färger och även en del neon färger. :D
Man hade väl då fått köra i Nascar serien. Där är det ju legitimt med effekt lacker ;-)

Synd att inte kameran kan få fram effekterna till fullo. Men kollar man på bilarna i sol ljus så ser man hur det glittrar. Det riktigt sprakar om lacken. Så en candy färg kräver ordentligt med ljus för att komma till sin rätt.

Candy färger tycker jag är en av dom snyggaste färgerna som finns. Det blir en sån härlig nyans och ett otroligt djup i färgen. Om man vill säga lyckas få till lackeringen. En candy färg är inget för en nybörjare inom lackeringens konst att börja med. Det är otroligt svårt att lägga en candy så att det blir snyggt.
Först måste man ha en bas i rejält glittrig silver eller guld. Så candy effekten kommer fram ordentligt.
En candy färg är transparant (genomskinlig). Det svåra ligger i att få samma nyans på färgen hela karossen runt.
Varje lager med färg blir mörkare och förändrar nyansen. T.ex har man 3 lager med färg på den ena sidan av karossen så måste man ha 3 lager färg på andra sidan också. Annars så ser det förjäkligt ut. Det är inte det lättaste att få till.

I love it when its sparkling 8-)
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Made by Doc-z

Inläggav Doc-Z 13 sep 2012, 14:13

Gulf Persson skrev:Tjusigt :thumb:, Candy, Flake och Metallic piggar alltid upp vilken bil som helst. Gillar bäst den gröna, både vad det gäller färg och dryck :beer: Vad har du använt för Candy färg?


Tackar så mycket :D .

Det är en gammal populär candyfärg från ca 80talet. Som heter just Candy Apple. Fanns i flera olika färger.

Åh en gammal själsfrände. Man minns TT mellanölets glada dagar på 80talet :beer:
Det var tider det :D
TT mellanöl är klart bästa energy drink. Slår ut dom andra moderna energy drink med hästlängder.
:beer: :beer: :beer: :beer: :beer:
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Föregående

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster

cron