Köra in motorn?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Köra in motorn?

Inläggav stefan_k 04 jun 2005, 18:39

Tjenis!
I vissa böcker, och i vissa forum, pratas det om att man skall köra in motorn ordentilgt innan man börjar rejsa och köra fullgas med sin nya bil. Är det något ni andra brukar praktisera er av och hur går ni då tillväga?

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Way Cool 04 jun 2005, 20:36

Tjenixen...

Jo, jag brukat köra in bilarna lite försiktigare.

Antingen kör jag bilen ca: 20 minuter på max halv gas, eller så begagnar jag mig av en -gummisnodd- som farthållare, och så tokrejsar jag på spåret bredvid med valfri farkost.

Allra först tar jag dock isär bilen (fläng ny) och oljar motor & bussningar (fuktar) plus eventuellt limmar känsliga punkter som "kan" lossna senare.
"De tre bakre bussningarna - kardan - bakaxel."
Dessutom fixerar jag motorn, om sidorörelse förekommer, om än så lite, allt detta med smältlim.

-Skillnad eller ej?, säg det, men det kan ju inte skada heller direkt...
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav stefan_k 04 jun 2005, 21:32

Mr Way Cool skrev:Tjenixen...

Jo, jag brukat köra in bilarna lite försiktigare.

Antingen kör jag bilen ca: 20 minuter på max halv gas, eller så begagnar jag mig av en -gummisnodd- som farthållare, och så tokrejsar jag på spåret bredvid med valfri farkost.

Allra först tar jag dock isär bilen (fläng ny) och oljar motor & bussningar (fuktar) plus eventuellt limmar känsliga punkter som "kan" lossna senare.
"De tre bakre bussningarna - kardan - bakaxel."
Dessutom fixerar jag motorn, om sidorörelse förekommer, om än så lite, allt detta med smältlim.

-Skillnad eller ej?, säg det, men det kan ju inte skada heller direkt...


Vad oljar du med?

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav teepee 04 jun 2005, 22:40

Hejsan,
Hittills har jag bara använt silikonolja, det har funkat jättebra. Om man kör med silikondäck, så spelar det heller ingen roll om man spiller... :thumb:

/Thomas
Användarvisningsbild
teepee
Mekaniker
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:59
Ort: Skövde

Inläggav Storabjörnen 04 jun 2005, 23:51

Jag har en Pacer. Jag programmerar Pacern att låta bilen köra lugna fina varv på halvgas.
Pacern låter bilen gå i 99 varv innan den stannar av sig själv. Så jag sätter bilen på banan och trycker start, sen går jag o dricker kaffe.

Efter 99 varv får bilen lugna sig lite och motorn svalna. Sen programmerar jag Pacern på lite snabbare varv och låter den gå en vända till.

Sen anser jag den inkörd. :-)

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Mr Way Cool 05 jun 2005, 10:05

...vanlig "god damn" hobby-olja.
Inget märkvärdigt alls, men det fungerar.
På vissa bilar har jag även använt cykel-fett med teflon, för experimenterandets skull.
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster