glappkontakt bana / oxiderade, rostiga bandelar

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

glappkontakt bana / oxiderade, rostiga bandelar

Inläggav Johan G 20 dec 2011, 14:16

Hej,
Jag har två frågor;
1. Hur hittar och praktiskt åtgärdar man glappkontakt när man byggt upp en bana? Jag skulle behöva tips för detta!
2. Jag har ett antal bandelar som är oxiderade/rostiga. Har någon något praktiskt tips hur man gör med detta.
Med vänlig hälsning, Johan G
Johan G
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:52

Re: glappkontakt bana / oxiderade, rostiga bandelar

Inläggav Lasp 20 dec 2011, 14:59

Välkommen till forumet.
Mät med Ohmsk mätning , ett enkelt mätinstrument!
Kolla kontakters utseende vid skarvning.
Torr disksvamp eller en svinto, torka rent och använd gärna en magnet för att fånga upp spån.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: glappkontakt bana / oxiderade, rostiga bandelar

Inläggav GranTurismo 20 dec 2011, 18:01

Ta en liten plattång, eller jag brukar ta en liten spårmejsel, och gör honan i strömskenorna trängre genom att klämma ihop/böja in dem. Därmed eliminerar du ganska säkert ett rent strömavbrott i nån banskarv. Du får även bättre kontakt och minskar också risken till strömbortfall. Den senare märks genom att bilen går något långsammare på vissa avsnitt av banan. Oundvikligt om du bygger en lång bana med Scalextrics bandelar. Detta löses genom att köpa s k boosterkablar som du drar från powerbase-skenan till utvalda delar av banan (längst från powerbase). Du kan också göra budgetlösningen och löda egna boosterkablar av vanlig lampsladd, det har jag gjort på alla mina permanenta banor jag byggt.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: glappkontakt bana / oxiderade, rostiga bandelar

Inläggav JensaPson 20 dec 2011, 18:19

För att ta bort oxid på spåret så är det inte att rekomendera något som repar (ex: stålull eller liknande)
Det finns ett suddgummi till modelljärnväg som är för just detta.
Repar inte och går lätt att rengöra med.

Kolla med din lokala hobbynasare. :thumb:
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: glappkontakt bana / oxiderade, rostiga bandelar

Inläggav mINdAt3z 08 jan 2012, 19:30

Du skrev inte vilken bilbana du har, men principerna är väl desamma. Här kommer en bra sida för att städa / underhålla Scalextric (vilket jag gissar att du har, eftersom Ninco ägare verkar ha det lite lättare med strömförsörjningen).

http://www.adriansslotcarworld.co.uk/TrackPrp.htm

Har du ingen Ohm mätare så går det att hitta och åtgärda glapp kontakt utan större problem på mindre banor. Kör sakta runt banan och "känn av" när bilarna börjar gå långsammare, eller kanske till och med stannar? Plocka isär bandelarna i närheten av detta och böj till fästena för strömskenorna enligt GranTurismo´s tips. På Scalextric sport är det oftast "piggarna" i slutändarna som lossar då man sätter upp och tar isär bandelarna ofta. De behöver klämmas åt ordentligt. Jag brukar se över banan lite titt som tätt ändå, och klämma till dem.

Har man ändå lite glapp, så kan det funka att stoppa lite aluminium på piggarna för att "hjälpa till" lite. Har man en större bana, så behöver man även sätta booster kablar ut till sträckor som är längre bort. Ett annat tips är att också lägga koppartejp på spåren, men det är ju en mera permanent lösning då det blir svårt att plocka isär banan efter det.

Är det mycket rost på bandelarna... kasta och köp nytt! En raka kostar mellan 70-90 sek, och det är inte värt besväret att ha rostiga bandelar som stör din bana. Du kan även hitta billiga bandelar på blocket eller swap-möten.

Är det bara lite rost och du får ordning på det, tänk på underhållet inför framtiden. Kör magnet enligt Lasps trick, damsug, tvätta med alkohol och ja... faktiskt behandla med lite WD40 eller det nya mirakelmedlet som alla pratar om, Inox MX-3. Har precis beställt det själv på e-Bay i UK då jag inte hittar det i Sverige men har inte fått chansen att prova det ännu. WD40 funkar dock toppen för att förhindra rost (är iaf min erfarenhet) och sköter om banan fint, men skall inte ge lika bra effekt på strömmen som Inox MX-3.

Jättenyfiken själv på om Inox MX-3 hjälper strömmen så mycket som "alla" säger.

http://www.ebay.co.uk/itm/Inox-MX-3-Oil-Lubricant-125ml-Spray-Pump-/110797068878?pt=UK_Toys_Games_Scalextrics_Slot_Cars_ET&hash=item19cc051a4e

// Micke
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 63 gäster