Hastighetsmätare på digital bana?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Hastighetsmätare på digital bana?

Inläggav U1wik 15 feb 2012, 11:31

Hej jag är alldeles färsk här på forumet och jag skulle vilja ställa en fråga.

jag har letat runt på nätet efter någon form av hastighetsmätare på bilbanor och det enda som verkar finnas är med hjälp av fotoceller...

jag skulle vilja ha en mer avancerad historia på en digital bana, är det ingen som har gjort detta???

min ide är följande:
om man kunde hitta någon form av IR sensor och insallera 2 styck i varje spår med X antal cm avstånd så borde man väl rimligtvis kunna utläsa vilken bil och vilken tid den passerar senssorn med hjälp av en PC och med 2 sensorers passeringstid och avstånd kunna räkna ut aktuell hastighet?

är detta rimligt eller är jag helt ute och cyklar???
det hade varit kul att kunna få ut en lista på alla bilars högsta hastighet under ett lopp...
U1wik
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 feb 2012, 16:44

Re: Hastighetsmätare på digital bana?

Inläggav Lasp 15 feb 2012, 13:08

Hej och välkommen till detta forum! Visst finns det möjligheter att ta tiden, och därmed även en maxhastighet genom flera mätpunkter.
Jag labbar lite med olika metoder, allt från dead strip till RFID. Tyvärr så kan jag inte ännu ;-) läsa RFID i maxhastighet idag. Jobbar på det, då löser vi många funktioner!
Annars så är tidsmätning viktigt för att känslan skall komma med bilbanekärning.
Vi 'r väl lite tävlingsmänniska till mans? få kvinns! :o
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Hastighetsmätare på digital bana?

Inläggav U1wik 15 feb 2012, 13:48

varför kan inte scalextric komma med en bandel som gör just det här? antingen med en egen display eller nått att plugga i en pc... jag misstänker att det skulle vara intressant för välidigt många...
U1wik
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 feb 2012, 16:44

Re: Hastighetsmätare på digital bana?

Inläggav Lasp 15 feb 2012, 13:55

Helt rätt, när jag får fatt på en bra lösning blir det färdig lösning att inhandla för hugade. :)
Men just nu lägger jag asfalt som underlag för mina race, det blir bra tror Lasp.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Hastighetsmätare på digital bana?

Inläggav Kristian 15 feb 2012, 14:58

Hög toppfart på en bil är ju inte samma sak som att den är snabb på ett varv runt banan, jag tror dom flesta håller med mig om att varvtider är betydligt mer intressant.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Hastighetsmätare på digital bana?

Inläggav U1wik 15 feb 2012, 16:24

Kristian skrev:Hög toppfart på en bil är ju inte samma sak som att den är snabb på ett varv runt banan, jag tror dom flesta håller med mig om att varvtider är betydligt mer intressant.


ja naturligtvis är det så... men jag är intresserad av varvtider, snitthastighet och toppfart, då skulle man ju kunna ha små undertävlingar om vem som hade högst toppfart samt snabbaste varv...
U1wik
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 feb 2012, 16:44

Re: Hastighetsmätare på digital bana?

Inläggav Aramis 15 feb 2012, 16:26

Kristian skrev:Hög toppfart på en bil är ju inte samma sak som att den är snabb på ett varv runt banan, jag tror dom flesta håller med mig om att varvtider är betydligt mer intressant.

Ja, det är ju i kurvorna som det avgörs. Då vore det ju häftigt med en hastighetsmätare i en viss kurva! :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Hastighetsmätare på digital bana?

Inläggav Lasp 15 feb 2012, 17:15

Det som Lala har efterlyst är ju dels reaktionstid vid start samt förstås sektortider. Då får man in allt tror Lasp.
Jag har testat med RFID klistrat under bilarna och att stoppa in läsare under banan. Men när jag kör för fullt hinner datorn inte med ännu!
Men det kommer tror Lasp. :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Hastighetsmätare på digital bana?

Inläggav GranTurismo 15 feb 2012, 19:37

SCX gjorde ju en hastighetsmätare för sitt analoga system för några år sedan. Hur den fungerar vet jag ej, men kan väl vara värt att kolla lite för att få ideer?

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Hastighetsmätare på digital bana?

Inläggav obrut 15 feb 2012, 21:12

hmmm
jag köpte en laserpistol (för att kolla fart på radiostyrd bil) ((men funka på "allt" så den är skoj))
Idrott luktar svett
Sport luktar bensin
Användarvisningsbild
obrut
Braidsbytare
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2006, 21:59
Ort: Umeå

Re: Hastighetsmätare på digital bana?

Inläggav U1wik 15 feb 2012, 21:47

finns det ingen som vet någon sensor som kan läsa av informationen i scalextrics egna diod under bilen? den måste ju sända ut någon form av ID på bilen eftersom varvräknaren kan hålla årdning på vilken bil som passerar... får man bara ut den informationen så borde det var hyfsat enkelt med små programerings kunskaper att fixa ett program som räknar ut hastighet för respektive bil och lagrar all data för varje varv så att man efter loppet kan se vem som körde fortast på just den rakan under loppet t.ex.

jag är inte så tekniskt lagd att jag fattar vilken typ av sensor som borde funka eller så... och då vill man ju inte börja köpa massa olika för att prova sig fram... men lyckas jag bara att få ut bilens ID till en PC så tror jag att jag nog skulle lösa rästen själv... :)
U1wik
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 feb 2012, 16:44

Re: Hastighetsmätare på digital bana?

Inläggav largasso 15 feb 2012, 23:00

På amerikanska http://www.slotforum.com finns det en tråd under digitalt
som behandlar dataströmmen som kommer ur scalextric´s digitala PB.
Tyvärr är det inte någon enkel historia att avläsa och behandla ( kräver specialbyggd elektronik )
och Hornby verkar inte ha något intresse av att dela med sej av informationen.
Så tyvärr är det inte så enkelt !

Jag tycker själv att obrut´s lösning med en laserpistol är rolig !
Den kan du ju placera precis var du vill på banan, såldes en del sådana på Tradera
för inte så länge sedan till helt ok priser.

Två deadstripes på banan borde kunna skicka signal till en dataport för tidsavläsning och
hastighetsberäkning men då låser man sej till just den sträckan.
Två fotodioder samma sak, kanske med en arduino för registrering och beräkning
borde gå att bygga som en mobil enhet för flyttning till olika ställen på banan......

Vad vet ja vad vet ja ! ! ! ! !

Leker själv med såna här saker men tyvärr räcker tiden inte till för allt man vill göra. :-\

Vi får väl se om någon knäcker "koden" och är villig att dela med sej 8-o
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster

cron