Airfix Aston Martin DB5

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Airfix Aston Martin DB5

Inläggav plummer 17 feb 2012, 20:22

Hej!
Jag har nyligen köpt en Airfix Aston Martin DB5 på ebay.
Hade tänkt att bygga ett pcb chassi till den.
Men jag skulle behöva lite tips om hjulen för denna bil.
Insatserna borde man väl kunna använda dom som finns i byggsatsen.
Men det är just fäljar och däck som jag behöver tips om vilka det ska vara och var jag kan köpa dessa.
Och vad använder ni för färg till kromdetaljer, dom delar som ska vara kromade är ju inte kromade från tillverkaren i den här byggsatsen.
Jag har inte byggt en plastbyggsats på 20 år så jag är lite ringrostig så att säga.
Tack för svar.
Jonas Furuholm.
plummer
Övningskör
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 jan 2011, 13:44

Re: Airfix Aston Martin DB5

Inläggav Gulf Persson 21 feb 2012, 12:38

Kul att du vill konvertera byggmodell till bilbanebil. Det är roligt att pyssla.
Hoppas du fick tag i en Aston Martin utan att taket har svängt åt ett eller annat håll, alla mina (3 stycken) har varit deformerade i takstolparna. :-((
Till hjul finns en mängd alternativ, enklast är Ninco klassiker ekerfälgar (artnr 80706). Vill man lyxa till det köper man alufälgar i storlek så däck ifrån en Ninco klassiker passar, sedan kan du svarva till byggsats fälgarna som insatser i aluminium fälgarna. Finns i flera fabrikat. Vill man superlyxa så köper man fälgar med etsade ekerfälgsinsatser ifrån till exempel BRM eller Penlope Pitlane. Kolla på http://www.slotcar4fun.se eller http://www.slotshop.se. Hittar du inte vad du söker där så finns det hos en webbshop i England alldeles säkert.
För kromet använder jag Bare Metal Foil (googla det), en tunn självhäftande aluminiumfolie som man klistrar på och sedan skär med en vass kniv. Pilligt och tålamods prövende men bra kan det bli. Är jag lat använder jag Tamiya Chrome Silver färg och pensel.
Ha det kul och lycka till.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Airfix Aston Martin DB5

Inläggav Jormungandr 21 feb 2012, 14:21

Penelope Pitlane har allt du behöver för scaratch byggen poch ar riktigt hyggliga med både priser och service. Deras mässings chassin slår det mesta och passar utmärkt på dylik bil. PCS 32 skulle jag nog undvika om de planerar att köra seriöst med den.
http://www.penelopepitlane.co.uk/
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Airfix Aston Martin DB5

Inläggav Janne L 21 feb 2012, 15:34

Japp hos Penelope hittar du det mesta, Classic 15 fälgar samt etsade ekerinsatser för en sansad peng, chassin i olika längder. Från annat håll, Slot it axlar och drev, sen rekommenderar jag Sloting plus lagren SLPL 1000, skippa PCS 32 chassit som sagt, lycka till. Den ljusblå Airfix Triumphen som figurerar på Baldersring sidan är just ett sådant utrustat ekipage.
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Airfix Aston Martin DB5

Inläggav plummer 26 feb 2012, 21:40

Tack för alla svar dom var matnyttiga. Ja du Gulf, nog fick jag tag i en modell med sneda takstolpar alltid, hoppas att glaset kan styra upp det hela lite. Tycker nog att finishen var lite ruffig för att vara en Airfix. men småbilarna kanske alltid har varit så. Det ska nog gå att få stil på hoppas jag.
Som chassi hade jag tänkt PCB alltså Printed circuit Board, ungefär så här.
http://www.slotcarouthouse.com/viewtopic.php?f=10&t=64
och som flera av dom här bilarna har.
http://www.slotcarouthouse.com/viewtopic.php?f=33&t=1039
Jag tycker det verkar som ett smidigt sätt att göra chassin på.
Som sagt tack för alla svar dom behövdes för att komma vidare.
Jonas Furuholm
plummer
Övningskör
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 jan 2011, 13:44

Re: Airfix Aston Martin DB5

Inläggav Gulf Persson 29 feb 2012, 12:09

Airfix bilarna har gjutits lite för många gånger i samma form kan man nog lugnt säga. Formen till den gjordes på 60 talet så sliten börjar den nog bli. Ju äldre utgåva man får tag i desto bättre gjutning är grundregeln.

Takstolparna går nog att fixa till i varmt vatten eller med en hårtork eller liknande.

PCB har jag aldrig provat på att jobba med men det ska bli spännade att se vad du får ihop.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Airfix Aston Martin DB5

Inläggav Jormungandr 29 feb 2012, 12:16

Ett av problemen är väl också att kartongen som bilen kommer i är på tok för tunn. den går precis ner när locket är på. minsta lilla vikt ovanpå så blir taket ihoptryckt. så är det iaf med min. :Oops:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 97 gäster

cron