Bygga hybrid bilbana.

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Bygga hybrid bilbana.

Inläggav GTA 29 feb 2012, 22:57

surfade runt på internet & hittade en egenbyggd bilbana.. .Wow! en sån vill jag &så bygga. efter några kvällars surfande & läsande på forumet så har jag idé. men några frågor återstår.

med hybrid så menar jag en hemmafräst bana med ingång & utgång av väg via vanliga bandelar. tror det kommer spara mycket jobb med depå, växlar (digital) mm som jag kan ha utanför. + att jag kan bygga om ca halva banan eller ännu bättre fräsa en till bana med in / utgång & bygga ihop. & en till & en till & en till =)

den frästa banan blir mdf, typ denna fast inte lika fin & lång. nåja frun & min pappa har lovat att hjälpa till med målning & byggning. (det är ju till min son & dotter (0 & 2 år) som ska leka=))



några frågor:

vilket märke ska man använda? jag vill ha depå, varv & växlar som funkar bra SCX har ju en jävligt läcker depå med tankning. Men hur är det med tidtagningen där & var får man tag i scx i sverige?. vill ha varvtid & snabbaste varv. scalextrics hittade jag ingen tidtagning alls till utan bara antal varv.

Digital bilar? har några märklin bilar kvar sen ungdommen. läckra retro bilar med stålchassi. dom går iallefall inte att använda men hur är det med andra bilar.. tex om jag kör med scx & köper en bil på tradera.. kommer det att funka ( om man sätter in digital kortet) eller är det bara vissa bilar/ märken?

rälsen? läste att vissa kör med alu tape? koppar leder väl bättre än alu.. eller mäker man ingen skillnad? bör den bytas ut efter ett tag pga slitskador??

Takpapp? såg att någon hade satt dit takpapp på banan. funkar det bra? såg jävligt snyggt ut.

Dator har sett man vissa har kopplat in datorn för att visa tider mm. var hittar jag den modulen?


hoppas på svar =)

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav Lasp 29 feb 2012, 23:07

Börja med att tanka hem ett par PC program
Ultimate racer är helt gratis och finns här: http://www.uracerweb.org/
Den andra heter PC Lap Counter och där har jag nyligt sänt en hel svensk översättning till den
Finns här och kostar pengar när det kommer till mer än 10 varv. Men testa är helt gratis.
http://www.pclapcounter.be/
När det gäller takpapp har jag äntligen fått snitts på det, och det lovar verkligen gott för hemmabyggda MDF banor,
Jag har testat med olika material, men just nu är det MDF och helklistrad takpapp.
Jag fräser i två skickt eller skär och limmar.
När det gäller hybrid har jag kapat en del korta skenor av scalextric men det är klurigt att lossa delarna efteråt. Kolla det.
Ja jag kör med aluminiumtape som håller lika så bra som koppartejpen och jag tycker att den blir snyggare med sina 4,1mm mot kopparn som är 5 eller 6 mm bred.
Aluminiumtapen kör jag ner till strimlor i min dokumentförstörare, skapar 5 eller 10 meter långa remsor.
Så kolla , testa och fråga! Det finns nog kunskap här, även om många är lite blyga ;-) :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav GTA 01 mar 2012, 21:29

härligt!

lap counter verkar bra,, fast det verkar ju bara funka till scalextric digitala 6bilars system. vilket jag tror blir lite overkill på min bana.. kommer bra att köra med 4a.

(eller har jag fattat fel kanske? har du testat & kör du digitalt?)

den andra verkar för krånglig. :(
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav Lasp 01 mar 2012, 21:49

Gå in under inställningar, välj just "Inställningar" Klicka på andra fliken "Detektera"
Där kan du välja mellan en mängd input för varv och liknande information
Du har direkt tre Scalextric 7030 och 7042 Samt RMS C8143
Så lycka till och testa bara
Men kolla även UR3.0 noga
Du lär dig mycket bara genom att rita banor i Editorn.

Fast jag kollade din inklippta video nyss, ca 14 sekunder in i den visades OldSlotRacers Lexanlinjal.
Jag använde den idag för en av de första gångerna och herreje så lätt att fräsa.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav Pyspunka 01 mar 2012, 23:19

Har ingen aning om digitala grejer, men har fräst några meter spår genom åren. Det kan vara ett jäkla slit. Old Slotracers paket med instruktionsvideo och linjal rekommederas ju varmt av väldigt många, så jag skulle rekommendera dig att börja där. Det kostar ju en slant, men plastiskt trä som man lagar usla fräsningar med är inte heller gratis. För att inte tala om tiden man kan spara genom att göra rätt på första försöket istället för tredje...(som jag)
Lobbar även för att göra banan hopfällbar. Så står den inte i vägen de dagar du eller sambon tycker att något annat är roligare. Lite krångligare bygge, mindre scenario, men liksom framtidsäkert.
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav GTA 02 mar 2012, 09:47

mja..
8142an är för analog.
7030 finns inte att få tag på längre. (utgått)
7042 är utbyggnad för digital (2000:- yttligare) för 6 bilar. men visst den funkar...


fasiken.. skulle vilja ha tidtagning på 4bilar & bilar som är lätta att bygga om till scalextric. får grotta ner mig ännu mera.. men tack & ge mera tipps.

Man kanske kan blanda bilbanedelar... typ scx varvtagning på Scalextric bilbana? eller?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav Lasp 02 mar 2012, 23:34

Oavsett vilken typ av bana och fabrikat, Skall du kunna använda UR eller PC lap Counter.
Att köra bilbana utan tidtagning är som att ha (Max bilar inom Scalextric) utan kärlek! Så sa jag i en tidigare tråd och fick nästan bannor för det!
Men tidtagning är viktigt. Varför inte göra det enkelt då med UR3.0 och dead strip?
Kostar ju nada.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav GTA 03 mar 2012, 21:43

så nu har jag bestämt mig.

det blir en scalextric digital med support för 6st bilar.
kommer att göra en trä MDF bana med ut & ingång med nerfräst bandel. (för ihopkoppling) kommer även att fräsa 2st långa rakor i hyvlade brädor. typ 5m rakt spår med ingång & utång med bandel.
(har testat laptimer & det verkar vara OK! tack lasp)

tanken med bygget är att kunna variera banan / bygga till / tabort.

kommer behöva 3st växlar, nån raksträcka & en 180´ kurva.

dvs. start på MDS skrivan.. runt den ut på vanlig bandel (växel) över till 5m bräda vidare till 180´kurva (växel) tillbaka på 5m bräda (växel) in på MDF & tillbaka.

troligen slänger jag in en depå mellan raka & mdf.


en till tanke med brädorna är att jag kan lägga ihop dom & få en dragstripp. typ nått likande.


Kanske det finns något scalextic orginal dragstrip? kan man lösa tidtagningen på en sådan då man inte går över starten igen?
/M
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav thekop 03 mar 2012, 22:08

Låter intressant. Kommer följa dina framsteg. Lycka till.
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav thekop 03 mar 2012, 23:12

Kan du inte lägga upp en spårplan så att vi kan få se exakt hur du menar?
Snälla
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav GranTurismo 04 mar 2012, 12:03

GTA skrev:Kanske det finns något scalextic orginal dragstrip? kan man lösa tidtagningen på en sådan då man inte går över starten igen?


DS racing products har gjort ett komplett drag strip-paket med startljus, tidtagning osv. Det är kompatibelt till PC, men jag vet inte och du måste ha deras tidtagningsenhet. Finns hos bl a http://www.pendleslotracing.co.uk
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav largasso 04 mar 2012, 14:09

Det går fint med UR30 och två parallellt kopplade deadstripes/läsgafflar !
Kostar gratis eller lite :up:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav GTA 04 mar 2012, 19:58

hmmm jo men nu är jag ingen elektriker så alla kopplingscheman som kommer upp på sidan skrämmer mig.. fast det kanske finns någon som har byggt & vill sälja ett fungerande system?

kommer rita en skiss på banan & lägga ut senare.. ha tålamod =)
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav fightfireman 05 mar 2012, 14:07

Här är en länk till mitt lilla bygge på en mobil start och depåraka.

viewtopic.php?f=23&t=6877&p=91845#p91845
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bygga hybrid bilbana.

Inläggav GTA 05 mar 2012, 15:19

riktigt bra gjort!!!

ska åka till byggmax imorgon & införskaffa lite skior.. tänkte först på mdf men jag börjar mer & mer att fundera på spånskiva.. en som bottenplatta & en som man lägger sågar ut banan på.

hur funkar det med spån?? blir det bra eller är det bara att kassera??
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 130 gäster

cron