LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 05 mar 2012, 22:12

Mycket planerande blir det innan man sätter igång...


kollade lite i Lap counter programmet & det finns en Pit stop modul inbyggd. det man behöver göra är att sätta en sensor till lpt porten. Kan någon vänlig person förklara lite grundligt vad det är jag ska använda.

http://www.pclapcounter.be/parallel_port_pitstop.html

förstår att jag ska dra in 2st kablar till LPT1 porten & vidare ut till banan.. men hur ska dom kopplas in?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 05 mar 2012, 22:44

om man nu har en dead strip till en depå.. såkommer det ju inte att ligga någon ström där.. hur ska då bilen kunna åka iväg igen?

en till fråga,, om jag nu åker in & tankar en bil.. hur vet då lap counter att det är just den bilen som är inne & tankar? LPT1 porten kan ju inte veta eller läsa av chippet eller?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Mr Magoo 06 mar 2012, 00:05

Löd en bit sladd på undersidan av banan så har du löst problemet.
Mr Magoo
Kurvvakt
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 jan 2010, 23:31
Ort: Motala

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 06 mar 2012, 00:40

Nu förstår jag inte? 8-o
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav largasso 06 mar 2012, 21:50

Du gör en anslutning under banan från delen innan DS till delen efter så du får ström där.

Kolla här:
http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=1799&st=0&sk=t&sd=d&start=310

eller

Bild

Fast du behöver kanske inte så många ! 8-)
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 06 mar 2012, 22:13

ok.. man har altså en kort bit med deatstrip.. ca 1cm? & sen vanlig bana igen.. ska det vara nått motstånd där &så? så om man stannar bilen på den cm så går det inte att köra ifrån igen då eller?

läses chippet av på den cm?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav largasso 06 mar 2012, 23:34

GTA skrev:
läses chippet av på den cm?


Vilket chip ? B-|

Kan nog rekommendera åtminstonde 2-3 cm deadstrip och minst 1-1,5 cm mellan DS och strömförande spår.
Får du kortis där leder du i värsta fall 12volt rakt in i datorporten. 8-)

Det är ju inte meningen att du ska stanna på deadstripen ! :cuckoo:
Och: JA stannar du där behöver bilen starthjälp ( ett pekfinger funkar )

Du bör ha ett motstånd på minst 100 ohm mellan deadstrip och inporten, testa dej fram.
Tänk på att deadstripen är riktningskänslig ! funkar det inte på det hållet du kör - vänd sladdarna.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 07 mar 2012, 22:35

har nu läst på om hur man kopplar in deadstipps till datorn & tror jag har förstått.

Det jag undrar över är om jag nu ska koppla in en depå för tankning.. hur vet programmet (spelar nog ingen roll vilket man använder bara det är pit stop kompatibelt.) vilken bil det är som kommer in?
det är väl samma med tidtagningen.. hur vet programmet vilken bil det är som åker över mållinjen? nu tänker jag på digital bana med många bilar i samma spår... kan det vara att den märker vilket chipp som går över deadstippen??

(vad som krånglade till det hela från början var denna länk med en massa virvarrar av elscheman för deadstipps)
http://www.uracerweb.org/Hardware/detector.htm

(tack för ni står ut med mina frågor =))
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav largasso 08 mar 2012, 00:55

Skall du ha Pitstop på en analog banan måste du ha separata spår för varje bil !

Skall du köra digitalt måste du bestämma dej för ett DIGITALT system !
Du har att välja på:
Carrera
Ninco
SCX
Scalextric
Slot.it OXIGEN
BLST
Scorpius

De två sista även med Antikollision och bestline val.
Inget av systemen är kompatibelt med ett annat förutom OXIGEN som överlappar mellan de flesta.


Du bör veta vad det är du söker innan du börjar leta i denna snårskog.

eller som de säger "be careful, its a jungle outhere.

Lycka till !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 08 mar 2012, 19:37

jag kommer köra med analogt på min dragracing bana. Visst borde man kunna köra start & mål med sammankopplade deadstrip? fast dom ligger 10m ifrån varandra.


riktiga banan kommer att bli digital med scalextric. kommer bli modulen med 6 bilar & en depå för tankning. det är där jag undrar hur programmet tex lap counter vet vilken bil som kommer in över deadstrippen & tankar.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav osterlub 08 mar 2012, 22:03

På en digital bana så fungerar inte en deadstrip. Där behöver du en sensor som läser av IR dioden under bilen med bilens id. Scalextrics pit-stop modul har en sådan, såväl som samtliga digitala powerbases.
osterlub
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 mar 2011, 14:48

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Kristian 08 mar 2012, 22:11

Är det så genomtänkt med deadstrip i början av en dragstrip? Bilen blir ju lixom strömlös på deadstripen. Tidtagningen blir ju inte så exakt eftersom bilen måste få lite fart först för att kunna ta sig över deadstripen i starten.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 09 mar 2012, 11:07

ok. får kolla närmare på digitala pitstoppen sen när jag ska bygga. hur har ni andra löst detta?

ang. deadstrip på dragracbanan så vet jag inte annars hur jag ska göra.. ifs så blir det lika för båda bilarna.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Trampled_Underfoot 09 mar 2012, 11:35

Borde inte tiden starta när den gröna lampan tänds och stoppas när bilen passerar målrakan? Då räcker det med en deadstrip vid målrakan.
Har aldrig provat detta så jag vet inte om det fungerar med det tidtagningsprogram du tänker använda.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 09 mar 2012, 13:17

bra synpunkt!

men om tidtagningen börjar när gröna lampan lyser så kan man ju tjuvstarta...

funderar på om man skulle sätta in en deadstripp i spåret.? 1st fläta på varge sida & så sätter jag på alut tape på släpskon. när den åker förbi så blir det kontakt på flätorna i spåret. kanske det kan funka??

vilket programm jag ska använda är inte bestämt än. met det måste vara ett med start /tjuvstart & deadstrip för tidtagning.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster