LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav largasso 18 mar 2012, 13:43

Vilka portar använder du ?
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 18 mar 2012, 18:38

Först 10 11 sen 11 o 12
bi directional på lpt porteen
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Pyspunka 19 mar 2012, 13:13

Svårt med felsökning på distans och jag kan ju hoppas att du fått ordning på det hela nu.
Har du relä med egen matning på deadstrippen vid målet? Skulle nog rekommendera det.
Annars kan det ju vara så att bilen i sig har för stor resistans. Provade du med flera olika bilar?
Lägg gärna upp ett schema om du har fortsatta problem.
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 19 mar 2012, 21:20

hej.. ja nu har jag nog givit upp med vanligt deadstripp.. blir nog en relähistoria även där. konstigt att det funkar bra på ena banan.. har bytt ut allt mellan banorna men det är fortfarande bana 2 som inte funkar med målgången.. 1an funkar varje gång.. nåja blir nog relä istället.

ska rita upp ett kopplingschema senare. tack för hjälpen.!

här kommer iallefall nån bild på hur banan ser ut. obs att detta är bara i förstadiet än.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Lasp 19 mar 2012, 23:39

snyggt med en sådan raka, men hur blir målgången ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav fightfireman 20 mar 2012, 09:48

Dead strip kan vara lurigt ibland innan det fungerar. Vet inte vad det beror på, komponenterna, datorn, skrivarporten m.m. Fast man är logisk så kan lösningen förbli ett mysterium.

Ibland har lösning varit att man har motståndet närmast portingången, ibland måste man jorda i skrivarportens chassie. Någon gång har det visat sig att bilen skall färdas ifrån motsatt håll för att deadstripen skall fungera.

Du får provade dig fram, spännande eller hur! :cuckoo:
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 20 mar 2012, 17:19

har en bräda till med målgång som jag inte fick platts med inne.. sen hur jag ska få stopp på bilanra vet jag inte än.. det blir en jäkla fart på vissa.

just nu så funkar ingenting alls. Vet inte var det kan vara men reläerna klickar & jag får signal in till lpt porten med varken lapcunter eller UR3an verkar funka.. ooohh.. får kolla lite ikväll.

/MJ
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 26 mar 2012, 11:55

sådärja! installerade om Lapcounter & vipps så funkade allt. även banan som inte funkade..konstigt nog men så kan det vara ibland =)
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 13 maj 2012, 21:22

har tröttnat på deadstrip som målgång då bilarna går för fort så den hinner inte registrera.. har förlängt deadstrippen men det resulterade i att bilen som går långsammast ibland vinner då den hinner registreras fortare på målgången.


testade med microbrytare som skulle aktiveras av styrskon men det funkade inte alls.


skruvade isär en dörrlarms pryl (magnet som känner av om dörren är stängd.) funderade en stund & fräste in den i banan på slutet. testade men INTE! funkade det. testade med en magnet & den funkade.... testade igen med bilen men nej...... tänkte igen :cuckoo: & tog en bil som hade magneten kvar :thumb: :thumb: & vipps så registrerade den tid. körde 25 start & målgångar & den missade inte en endaste tid på någon bil. (körde inte med bilen utan magnet :D


så nu är problemet löst!! fan vad skönt!


tydligen så heter kontakten reed kontakt & är väl ca 1cm lång & 2mm bred.

Bild
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Pyspunka 14 maj 2012, 23:14

Det är ju precis det här ett forum är till för!

Jag är så tacksam för dina enträgna försök. Tror ju visserligen att du klantat till något med deadstrippen, eftersom den är det mest beprövade och idiotsäkra jag kan tänka mig. Men jag kanske kan ha fel.

Lättmonterat och lättflyttat. Och sen kan man ju parallellkoppla en hel rad i depån för att ha en generös zon att tanka i.

:up:
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 15 maj 2012, 11:47

Jo forum är bra. =)

deadstrippen funkar kanon med en orginalbil.. men slänger man på en 46k varvsmotor,bättre urväxling & klibbiga däck så hinner inte deadstrippen med. vet inte varför men så blev det bara. förlängde den till 3dm & då funkade den igen men en slöare bil hinner registreas före & kan vinna fast den snabba är 3dm före.

nåja detta verkar funka kanon. (nu är banan förlängd med 1,8m)

någon som har koll på hur man får stopp på bilarna? just nu är det kuddar i slutet men en & annan vinge mm brukar ramla bort iallefall.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Lasp 15 maj 2012, 13:30

Jag har tipsat dig tidigare om skumgummi, vågigt, som blir till en kil på ca 50 - 60 cm den vågiga ytan gör att det finns olika zoner. Höjd ca 15 cm Alltså som insidan på en gammaldags plog.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav fightfireman 15 maj 2012, 16:05

[quote="GTA"]har tröttnat på deadstrip som målgång då bilarna går för fort så den hinner inte registrera.. har förlängt deadstrippen men det resulterade i att bilen som går långsammast ibland vinner då den hinner registreras fortare på målgången.

Jag tror att det har med datorn att göra, när du kör med en riktigt snabb bil "som du förklarar" så hinner inte datorn att registrera kortslutning i deadstripen. Därför fungerade när du förlängde deadstripen = förlängde signalen till datorn. Går säkert att lösa elektroniskt istället, att man förlänger signalen utan att behöva förlänga deadstripen.
Min teori bara.... :beer:
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav GTA 15 maj 2012, 16:15

mmmmm men då borde väl det inte funka med reed kontakten heller? den ger en ännu kortare signal.
(samma dator & kablar)

jo jag har tänk lite på skumgummi men vill ha fler ideer. var inne på att lägga tätningslist (till fönster) längst med banan efter mål så bilen stannar av friktionen på gummilisten.. funkade inte alls.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: LPT port till tex lap counter. (PIT STOP)

Inläggav Pyspunka 15 maj 2012, 21:35

Mysteriet med den usla deadstrippen kvarstår, men eftersom du fått det att funka nu, så är det ju inte ditt problem längre.

Jag tänkte föreslå att du lägger ett tyg av lagom tyngd och kvalitet över bromssträckan. Ett lakan, en filt, tre filtar kanske, det är bara att testa. Om du gör en bygel över banan som kan hålla upp tyget vid målgången kommer bilarna åka in under det. Med lagom tungt tyg borde bilarna kunna bromsas upp mjukt och fint.

Kan det vara nåt?
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster