Sänka farten vid gulflagg

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Sänka farten vid gulflagg

Inläggav Pyspunka 30 apr 2012, 00:16

Ledsen om jag krånglar till det, men...

om man sänker farten till krypfart med ett relä när någon kört av, så kommer väl de andra att ligga med gasen i bott tills relät slår tillbaka, och då är väl risken för avåkning påtaglig. Spänningen kanske borde komma tillbaka gradvis, och det går säkert att lösa, men förmodligen inte med ett relä...Ett manuellt vred kanske, eller om man seriekopplar en stor spole kanske... Men det är någon annan bättre på att lösa.
Ja, en tanke iallafall.

Finns det för övrigt ett schema över den där påsättningsfördröjningen ni pratar om? Verkar lite kul...
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Sänka farten vid gulflagg

Inläggav tompa71 30 apr 2012, 07:50

Om man skulle 'bypassa' handtagen med relät så bilarna kryper av sig själva och man behöver inte hålla handtagen intryckta under trackcallet, detta hindrar förstås inte att nån håller det inne och kör av när ordinarie spänning slås på igen...
Men orsaken att jag vill försöka få till det är att vi kommer att vara 3-4 pers som kör och istället för att alla ska behöva vänta medan en springer och sätter på sin bil så småputtrar dom andra fram tills den som kört av hunnit få på sin bil och sen hunnit tillbaka till handtaget. Lite bättre flyt helt enkelt.
Jag har en phidget som jag tänkte styra det hela med antigen igenom us3 eller pclapcounter, jag har inte hunnit kolla riktigt vad jag har för styrmöjligheter genom dom programmen.
Whoever came up with
"The bigger they are, the harder they fall"
must have been kicking some ass
tompa71
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 dec 2011, 18:08
Ort: Bromma

Re: Sänka farten vid gulflagg

Inläggav largasso 30 apr 2012, 10:42

Varför inte en knapp på handtagen, med gulflagsfart, så styr alla sin fart när pclapcounter visar gulflagg !
Lika enkelt * 4 B-|
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Sänka farten vid gulflagg

Inläggav Val Solo 06 aug 2012, 19:27

På SSD så ställer man in 2 saker. Vad som ska hända när "track call knappen" trycks ner (av den som kört ut såklart) OCH delayen innan denna effekt sker. På det sättet kan man bestämma hur mycket den som körde ut "förlorar" gentemot övriga.

På min lilla 8 metersbana så har jag ställt in att alla bilar stannar efter 1,5 sekunders paus efter track-call-anrop. Detta iom att det tar ca 4sek för att köra ett varv. Räknar man med att det alltid tar lite innan föraren trycker på track-call, så kan man säga att en utkörare förlorar ett halvt varv på att köra ut..
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Föregående

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster