Så satte han 3:25 nästan direkt !

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Lasp 06 jun 2012, 00:33

Testat och testat! Olika material och olika bilar,
meddelat hustrun de jämna tiderna 3:62, 3:63, 3:61!!

Så kom han, och satte 3:25 ;-(

Så nu tar jag walk ower under en vecka!

Men om Ni är nyfikna så kommer det kanske en bildförklaring innan vi sticker ;-) :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Lasp 06 jun 2012, 16:11

Kanske någon har funderat, här kommer en förklaring!
Det började med att jag ville testa bilarna:
På vad?
Så fann jag att Slotforum hade annamat en testbana, så den byggde jag
7 st rakor Typ B = C8205
längst till vänster
4 st Hårnålskurvbitar 22,5 Grader Typ K = C8202
1 st raka B 350mm
5 st C = 8206 som bildar "Esset"
2 st rakor B
2 st C 45 gradare som bildar en 90 graders kurva
I,5 rakor typ B + D eller strömförsörjning
avsluta med
3 st C
Då får du denna testbana.
SlotForum-TestTrack-5.jpg
Här är en originalbana
SlotForum-TestTrack-5.jpg (36.27 KB) Visad 37625 gånger

Här finns den som en UR 30 fil med två rakor borttagna pga UR nu kostar pengar och bara klarar 25 bitar i demoläge ;-)
SlotForum-TestTrack-Lasp.jpg
Placera in två rakor eller tvåhalvor och en raka i bilden.
Om du inte har UR så hämta den här: http://www.uracerweb.org/ur30/UR30.htm
SlotForum-TestTrack-Lasp.jpg (22.64 KB) Visad 37546 gånger

När jag hade klart för mig hur det hela skulle bli hade jag roligt i flera dagar med att testa de olika bilarna ;-)
Jag har ju inte hållit på så länge så det blir inte så många, men tillräckligt kanske om Ni frågar min fru!
Så har jag bytt ut Scalextric skenorna mot hemmagjorda bandelar. Mer bilder på detta kommer.
Just nu tar den upp drygt en meter gånger tre meter, och man kör bara på innerspåret.

Personligen tycker jag om detta sätt att dels testa mina bilar, dels förbättra mitt sätt att köra. Det tar sig just idag kom jag ner till 3:30 ;-) Snart tar jag dig Lala ;-) :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Ravajack 06 jun 2012, 18:48

Kul testbaneinitiativ, Lasp. :thumb:

För virtuellt banbygge kan jag rekommendera ett alldeles utmärkt alternativ till UR 30, helt utan begränsningar och i vissa stycken också överlägset UR 30. Att det dessutom är gratis gör väl knappast saken sämre... :D

Programmet heter Slot Track Designer och skapades av en spansk entusisast för över 10 år sedan, ursprungligen för Windows 95, men det funkar fortfarande alldeles utmärkt under såväl XP som Vista och 7. En doldis som är lite svår att hitta idag, men som forfarande kan laddas hem med lite tur.T ex här:

http://www.tectarque.260mb.com/zip/SlotTD.zip

Slot TD hanterar banbitar från såväl Scalextric som Ninco och SCX. Med fantasin som enda(?) begränsning är det bara att klicka på och fylla på med banbitar av hjärtans lust. Blir "rummet" (underlaget/konstruktionsytan) för trångt är det bara att utöka under resans gång, från standardpalettens 2 x 3 meter ända upp till en rumsstorlek på 12 x 12 meter.

Slot TD hanterar banor med upp till åtta spår, och håller dessutom automatiskt reda på banlängd och antalet banbitar som går åt av respektive sort under byggandets gång, samt serverar denna information i överskådliga paletter. Och som om inte detta vore nog kan man även få bitarna i banan kodade i olika färger (blå för standardrakor, gul för standardkurvor, ljusblå för halvrakor o s v). Även bankanter för att bredda underlaget för ytter- och innerspår ingår i bygglådan.

Jag vill nog påstå att jag inte saknat någonting i Slot TD under alla de år som jag lekt med denna datoriserade bygglåda, helt suverän i sin komplexa enkelhet. Vanans makt är förvisso stor, men jag har aldrig blivit riktig sams med andra banbyggarprogram som jag prövat genom åren, och som dessutom kostat pengar... :-x

Här ett par vyer av Lasps ovan relaterade SlotForum Test Track, byggda med Slot TD i både SCX/Scalextric- och Nincovariant.
Som synes ryms båda på en "rumsstorlek" av bara 160 x 380 cm, men med samma antal banbitar (26) blir Nincobanan något voluminösare och nästan en hel meter längre (99 cm) än Scalextricbanan.

Scalextric/SCX, 697-648 cm:

Bild

Ninco, 796-740 cm:

Bild

Ladda gärna hem programmet via länken ovan, eller leta själv via Google med sökbegreppet "SlotTD.zip".

För den ängslige kan tilläggas att Slot TD är helt "stand-alone", sköter sig själv i den egna mapp som packas upp från zip-filen och utan att kluttra ned datorn i övrigt med .dll-filer och annat tjafs på mystiska och svåråtkomliga ställen.

PS. Programmet är tvåsspråkigt, spanska/engelska, och det är möjligt att det packas upp och startar i spanskt läge.
För den som likt undertecknad föredrar engelska, ändra språkinställningen så här:

I programfönstrets toppmeny, klicka på tredje menyn "Herramientas" och välj "Opciones...".
I rutan som dyker upp, nere till höger under "Idiomas", välj "English" i st f "Espanol".
Klicka på "OK"-knappen och Voila!
Alla menyer är fortsättningsvis på engelska. :thumb:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Lasp 06 jun 2012, 20:21

Tack för tipset. Gick bra när jag klistrade in länken ;-)

Så gäller det att lära sig kommandona.

Men visst kan det vara vettigt att ha en testbana som kan bli som en likare för dels mina bilar men också för att diskutera andras inköp och egna trimningar.
Där tror jag att det viktigaste finns. :cuckoo:

Men just nu bygger jag alltså om banan, men den blir lika, längd och kurvor osv.
Det kanske viktigaste är att man kalibrerar Volten till spåren, 12 skall det nog vara.

När jag testkörde på ren Scalextricbana, med min snabbaste bil, med magnet ;-(
så kom jag ner till 2:49, men grejen är ju att köra på "egen" bana utan magnet!
Det är slotracing tycker Lasp, som fått många goa timmar på testbanan.
Jag har satt in tidtagningen på 20 varv och siktar på att klara det under minuten ;-)
Det kommer ju aldrig att hända :)

Om jag skall klara av grabbarna inför höstens race gäller det inte att bara köra fort,
det handlar om att stanna på banan ;-)

Så visst har jag lärt mig något :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Lasp 06 jun 2012, 22:31

Nu har jag en bild på rakan och själva hårnålen.
Hairpin.JPG
Vi använder innerspåret. men jag har tejpat ytterspåret och vi fick ett par godsa rejs.
Hairpin.JPG (95.21 KB) Visad 37671 gånger

Det är med dessa som Lala satt tiden 3:25 och jag jagar honom med 3:30 ;-)

Måste hitta på ett sätt att skarva modulerna på ett snyggt och bra sätt.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Ravajack 07 aug 2012, 10:27

Länken här ovan för nedladdning av programmet Slot Track Designer (PC) har tydligen slutat fungera.
Här är istället en annan länk till FileFactory, lite krångligare och bökigare. Men den fungerar... :D

http://www.filefactory.com/file/6akh5isn3pkv/n/SlotTD_zip
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav mINdAt3z 07 aug 2012, 12:44

Det här var ju kul. Hade missat den här tråden helt och hållet på Slotforum. Jag tror att jag skall dela skivan jag har i "lillhörnet" i garaget och bygga upp den här testbanan i Scalextric som "default" plastbana i lillhörnet. Så kan jag bygga ut skivan i en vinkel och få en arbetsyta för skruvande och målande vid sidan av.

Landade de i att de skulle ha exakt 12v matning Lasp?

Här kan man ju köra lite Proxy race också. Vi kanske ska dra upp en online tävling med lite bas regler för bilarna på den här test banan? Vore kanske kul? :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav mINdAt3z 07 aug 2012, 14:46

Lasp, fräste du ut testbanan? Har du rätt dimensioner redan färdiga (ifall jag får rycket och fräser testbanan) så sparar du mig lite tid på att mäta. Man vill ju att det blir RÄTT om det skall vara jämförbart.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Lasp 07 aug 2012, 16:27

Jag är nu inne på min fjärde version av denna testbana.
Jag har både fräst och skurit, och just nu är hälften gjort av denna testabana i den Skummade PVC. Gjorde limprover igår.
När jag kör med Scalextric plastbana har jag använt både den korrekta hårnålen och den lite snällare.
Att volten har betydelse är helt klart! Så egentligen skall även detta registreras, återkommer om hur.
Hade ett barnbarn här som satt 2,63, med magnet, men eftersom jag satte 2,60 dagen efter så grävde jag inte ner mig.
Jag kör med 20 varv inställt på min tidtagare och målet är att köra det alltid under 1 min. Då lär man sig att det inte är viktigt att åka fort,utan att bli kvar i spåret. :cuckoo: Genom att granska varvtiderna lär man sig fort vad som är fel, och kanske rätt också.
Vad jag har funderat på att man alltid skall ha en sådan här bana, min kommer att vara i taket.
Alla skulle på detta sätt få en chans att förstå vad som är viktigt.
Häromdagen hade jag en grabb på 14 som lider av dawns syndrom nere och körde tillsammans med sin pappa,
en barndomsvän till våra ungar pappan alltså ;-).
Glädjen var inte att ta miste på och när han rejsade tillsammans med pappan ,
var det en av de goa stunderna i mitt BilBaneliv
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav mINdAt3z 07 aug 2012, 18:35

Härligt. Hissa upp i taket kanske är en tanke. Sänka ner i golvet? *skrattar* Vi får tipsa Solo om det, det brukar väl vara rätt tjocka betonggolv i längenhetshus? :D

Funderade på att bygga testbanan i en låda med uppfällbart lock på, på sikt arbetsbord. Det är ju en platt bana, så det skulle nog funka bra att gömma undan i ett arbetsbord. Tror det här blir perfekt, inte bara att testa tider och bilar på utan att testa sensorer, elektronik och växlar på också.

Kan du inte ta på dig uppgiften att dra igång en Proxy tävling i forumet Lasp? Skulle vara jättekul... Det svåra blir väl att hitta en klass på bilarna som passar alla. Vi "ruggracers" brukar ju blanda lite hit och dit och inte köpa bilar för klass race.

Standard stock någonting? Scalextric funkar ju det med, men då rackarns måste jag öva. De rackarna åker av banan hela tiden för mig utan vettiga däck.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Lasp 07 aug 2012, 18:50

Du anar inte hur rätt du har! Jag menar med golvet, Jag visade en kompis hur man fräser och så fick han se Lalas bana.
Kommentaren varför fräser man inte i parketten! Det lustiga var att en jobbarkompis till Lala hade haft samma tanke lite tidigare.
Så istället för ruggrace, skall vi kanske ha floorrace på första parkett!
Det viktiga är ju i första hand inte tider mot andra, utan det är att lära sig själv.

Men mest intressant tycker jag att det är att se hur bilarna går.
Jag gör runt samma tider med Kyosho 1:43 som de snabba 1:32.

Men för att vara seriöst, om det nu behövs, så skall man ha identitet på bilarna och logga varje körtillfälle.

Men just nu tycker jag bara det är kul att hålla mig på banan och sätta 20 varv under en minut!
Minutrace säger :cuckoo: Lasp
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Lasp 07 aug 2012, 21:39

En SF testbana ser ut så här:
Muntligt beskriven 7 st rakor, varav någon kan vara en PB plus en halvraka avslutas med en chikanraka. 240 cm
Så kommer två 90 graders C8201 med 12 cm i radie eller 10 (4 st C802) därefter kommer den andra chikanen eller en vanlig raka.
Så kommer "Essen" första vänster andra, tredje höger och fjärde samt femte vänster igen alla är 45 graders de med C under tror att de heter 8206
Därefter två rakor och två 45 graders 8206 till
höger,en raka och en halva, här kan man sätta PB istället och sätta en raka vid start.
Så är det bara tre C 8206 till höger igen och ut på långa rakan.
När man testkör är det bara innerspår som används, och om man skulle fräsa bara detta blir det ca 100 cm x 295 cm.
Banan med Scalextric blir 110 x 305 cm.
När jag nu gör om banan igen gör jag faktiskt två spår, tack för tipset om Pit Lane och växlar, så kommer detta också med så småningom.
Idag kör jag bara analogt och digitalt. Men även här skall det kunna köras AC2Car, mest som test eftersom jag för närvarande inte har växel i spåren. :cuckoo:

Om man skall fräsa banan behövs det bara sex (6) referenspunkter för de fasta radierna, resten är raka skär!
Om någon är intresserad så delger jag gärna er talen och punkterna, men förvånas inte om det slutar på fyrtiotvå!

Tiderna jag gjorde nyss på Scalextricbanan (NSR Moslern 2:62) , (den lilla Porschen 1:43 gjorde 2:73), är med dopingmedel från Nahe! Och magnet förstås. å det räknas ju inte ;-(
De ni ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav mINdAt3z 07 aug 2012, 22:07

Lasp skrev:Kommentaren varför fräser man inte i parketten! Det lustiga var att en jobbarkompis till Lala hade haft samma tanke lite tidigare.


Dra mig baklänges vad kul. *skrattar* Och har man en riktigt rackarns stor matta att täcka med så kan det ju faktiskt se bra ut också? :D

Går ju faktiskt att fräsa i betong också! Det vet jag att en del folk gör när de bygger hemma-bio för att gömma kablarna. Dammar tydligen något sååååååå in i bomben, men skall funka bra.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav mINdAt3z 07 aug 2012, 22:12

Lasp skrev:Om man skall fräsa banan behövs det bara sex (6) referenspunkter för de fasta radierna, resten är raka skär!
Om någon är intresserad så delger jag gärna er talen och punkterna, men förvånas inte om det slutar på fyrtiotvå!


Tar jättegärna en lista med siffrorna. "Just in case". Men det blir nog Scalextric jag bygger upp ändå just för denna testbana tror jag. Annars verkade det ju vara en lätt bana att få till snabbt.

Lasp skrev:Tiderna jag gjorde nyss på Scalextricbanan (NSR Moslern 2:62) , (den lilla Porschen 1:43 gjorde 2:73), är med dopingmedel från Nahe! Och magnet förstås. å det räknas ju inte ;-(
De ni ;-)


Snyggt Lasp. :up: Jag ska försöka få ihop banan i helgen så jag kan öva lite jag med. Men jag hittar grejer att fixa i garaget hela tiden. Har precis varit ute och slipat, mätt för "banan" och kikat över hur jag ska koppla ur alla tråkiga gamla lysrör och fixa till belysningen. Konstigt nog brukar jag aldrig göra det jag planerar att göra, utan hittar alltid på något annat. *skrattar*

Fast visst måste vi tävla Lasp? Det är väl roligt? :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Så satte han 3:25 nästan direkt !

Inläggav Lasp 07 aug 2012, 22:50

Nu gjorde jag en ny upptäckt!
När blir man färdiglärd?
Mätte på banan, strip 1 och den visade 10,10 Volt vid fullt pådrag.
men så kopplade jag pinnarna till aggregatet och där fanns det 11,47!

Vad skall räknas när man ställer in ett nätaggregat för att leverera 12 Volt till Banan?

Jag vill lova att det är känsligt
Nu skruvar jag upp nätaggregatet till 12,00 Volt och på banan med knappen till mitt Scalextric handtag fullt intryckt visas det 10,65. :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster