HJÄLP mig 244x122

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

HJÄLP mig 244x122

Inläggav ricard 27 jun 2012, 15:54

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att maximera denna yta: 244x122cm.
Jag har följande Scalextric Sport (alltså samma som digital fast analogt!)

1 "elskena" - förlåt men jag vet inte vad de heter. Power-någonting, men för analog utan räknare.
8 raka 35cm.
3 raka 17,5cm.
1 planskild korsning (eleated crossover)
2 side swipers (inkörningsrakor till hairpin R1 90°)

2 90° R2 Racing curve cross over (att kombinera med side swipers)
6 45° R2
2 45° R1

Jag köper gärna till, men som det är nu kan jag bara montera ihop följande och får då lägga 6st raka 35 åt sidan då de ej får plats.

Jag vet att det finns program och jag har suttit med dem men blir bara väldigt trött. Om någon av Er brinner för sånt här, eller har lite tid och tycker det är kul och sitta och pilla, så känn glädjen!

Mvh
:thumb:
Bild
Mvh
Ricard
Gjorde en klassiker i julas när jag köpte en Scalextric-bana åt min son. Nu är jag fast!
(det var han som skulle bli det!)
Användarvisningsbild
ricard
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jan 2012, 02:43
Klubb: Hittar ingen ...

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav Lasp 27 jun 2012, 20:15

Nåja, nog kan man lägga lite mer tid på exempelvis UR 3.
Men det du har byggt upp ser fel ut! Om man har en åtta med bro skall man inte ha en crossower.
Då blir det ju inner kurvor för en bana bara. :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav ricard 28 jun 2012, 01:45

Lasp skrev:Nåja, nog kan man lägga lite mer tid på exempelvis UR 3.
Vad är en UR3 för något?


Lasp skrev:Om man har en åtta med bro skall man inte ha en crossower.
Då blir det ju inner kurvor för en bana bara. :cuckoo:
Tack för hjälpen.
Mvh
Ricard
Gjorde en klassiker i julas när jag köpte en Scalextric-bana åt min son. Nu är jag fast!
(det var han som skulle bli det!)
Användarvisningsbild
ricard
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jan 2012, 02:43
Klubb: Hittar ingen ...

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav Jormungandr 28 jun 2012, 08:01

plus att crossover lätt blir crash och bang när man kör. om man nu inte gillar sådant alltså. många av dagens bilar är lite för detaljerade och ömtåliga för att krockar hela tiden (det finns bilar för det också), och det brukar bli roligare och tätare racing om man kar rejsa på utan att behöva ta hänsyn till grannens framfart. med chikaner och crossovers så blir det väldigt svårt att köra om. man kan som extra krydda ha en liten chikan eller så för att ge en extra dimension i sin bana, men jag tror att de flesta seriösa entusiasterna brukar undvika det. men ungarna tycker nog att det är kul ;-)

UR 30 tror jag det heter. Det är en baneditor som du kan ladda hem (gratis?). du gör banor i datorn och den räknar ut om det matchar till en komplett slinga samt vilka bitar du behöver för att genomföra ett bygge.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav ricard 28 jun 2012, 09:10

ricard skrev:Jag vet att det finns program och jag har suttit med dem men blir bara väldigt trött. Om någon av Er brinner för sånt här, [att rita banor] eller har lite tid och tycker det är kul och sitta och pilla, så känn glädjen!
Får nog förtydliga mig. Jag har provat Scalextrics egna program och för min del kan jag lika gärna vara utan. Eller rättare sagt, den tid det tar att sätta sig in i hur man jobbar med det, finns inte. Enligt min mening är den programvaran helt k a s s. (det är förmodligen mig det är fel på, men jag har ingen annan i den här änden av tangentbordet så därför vänder jag mig till Er! :w00t: ) Så, om någon tycker det är kanonkul att mecka med sådant så får du gärna ta mina mått och om du vill, mina bandelar som utgångspunkt (kompletterar gärna) och göra en tät bana. Den kan gärna vara i flera nivåer då jag kan tänka mig att på några ställen bygga stör etc.

Tack till er som ger tips om chikaner och annat, men mitt problem är alltså att programvaran som skall hjälpa till bara är ett bekymmer hos mig. UR30, får googla och se.

Mvh
Ricard
Mvh
Ricard
Gjorde en klassiker i julas när jag köpte en Scalextric-bana åt min son. Nu är jag fast!
(det var han som skulle bli det!)
Användarvisningsbild
ricard
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jan 2012, 02:43
Klubb: Hittar ingen ...

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav Jormungandr 28 jun 2012, 15:45

annars skriver ud en rad till mgongarcia här på forumet. han är en spanjor (så engelska eller spanska via Google translate) och handikappad. han har som hobby att designa banaon och hjälper gärna till om någon frågar. jag har dock inte sett honom ute på ett tag nu, men kolla gärna igenom tråden han har med sjukt mycket olika layouter..

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=22&t=7579
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav Lasp 28 jun 2012, 16:14

Ja Jag borde ha varit lite mer specifik. Länk http://www.uracerweb.org/
Men programmet kallas bara UR, Ultimate Racer och det är version 3.0 , därav förkortningen.
Det finns ett stort bibliotek med exempel när man är inne i Track Designer. Och det finns nog inget enklare program
Man väljer nytt och fabrikat så håller man pekaren och kurvdelarna anpassas automatiskt.
Skall prova med att bygga upp en tänkbar körbar bana åt dig ikväll! :cuckoo:

Jag tänker mig att man lyfter banan efter de två väggarna, gör en bro och lägger hårnålen i den högra mittdelen.
Det elektriska, Power Base PB kan man lägga efter kanten på långsidan och kanske såga ut lite för detta. :beer:

Så om man mest kör ensam kan man ha en Crossover för att slå samman de båda spåren. Annars blir det nog hyfsat jämt med en bro på ett ställe.

När det gäller layout är det kanske viktigt att veta om man kör mest formel eller LMP bilar eller kanske Rallybilar.
Kör du med eller utan magnet? Skall det vara kul, fort eller utmanande? :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav ricard 28 jun 2012, 16:41

Hej och tack för hjälp.
Du får hjärtans gärna testdesigna. Jag kan absolut tänka mig att såga ut för PB. Hoppas det framgår av min signatur att det är min 5-årings julklapp vi snackar om här. Det skall vara kul och de där Crossover behöver du INTE ha med i designen. Otroligt tacksam för ditt engagemang!
Sonen önskar två bilar
1/ Blixten McQueen
2/ Polisbil
Och det säger väl allt om nivån. Pappa kommer dock köpa sig en NSR Mosler 900 som jag tycker är såååååå coola! :)

Än en gång: tack!
Mvh
Ricard
Gjorde en klassiker i julas när jag köpte en Scalextric-bana åt min son. Nu är jag fast!
(det var han som skulle bli det!)
Användarvisningsbild
ricard
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jan 2012, 02:43
Klubb: Hittar ingen ...

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav SlotRacer 28 jun 2012, 21:34

Har du provat TrackTool2000? :)
Ett annat tips är att söka på 4'x8'.
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav Lasp 28 jun 2012, 22:46

Intressant att kolla diskussionen 2006. Vad händer framöver?
Ur30 har ju nu gått över till en betal version. Så det är kanske rutat millimeters,papper som gäller :cuckoo:
Men jagskall kolla om jag inte haren 2.29 version ;-)
Tipset från Slotracer är inte dumt! Skivorna öring den storleken..
Som de säger, the english people, wee are moving ower too the metric system, insch by insch :cuckoo:
Förlåt min iPad för alla ändrade ord säger Lasp :down:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav ricard 29 jun 2012, 01:42

Jag håller tummarna för att du hittar på något spännande Lasp, med eller utan iPad! :)
Mvh
Ricard
Gjorde en klassiker i julas när jag köpte en Scalextric-bana åt min son. Nu är jag fast!
(det var han som skulle bli det!)
Användarvisningsbild
ricard
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jan 2012, 02:43
Klubb: Hittar ingen ...

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav Lasp 30 jun 2012, 21:21

Nu har jag testat lite mera. Eftersom jag inte kör med plastbana i vanliga fall, var detta en intressant övning.
Röjde så att jag fick ett fritt utrymme, gjorde en stor rektangulär Oval.
Rektangulär Oval.JPG
Rektangulär Oval.JPG (102.83 KB) Visad 23302 gånger

Det går åt 4 och halv raka på långsidorna och en raka på kortsidorna, i hörnen är det 2 st 45 graders R2. Tiderna blev under 3 sekunder även utan magnet!
Lång kurva.JPG
Lång kurva.JPG (127.86 KB) Visad 23261 gånger

Så byggde jag en lång kurva efter start, den till vänster, där mixade jag R2 och R3 samt nöp till den på slutet innan utgång på bakre rakan, lite R2 och varannan R2 ger en bra kurvatur, så lite knixigt innan tillbakasträckan till hårnålen, och därefter ut på rakan igen.
Bana 2.JPG
Bana 2.JPG (214.96 KB) Visad 23287 gånger

Men känslan är nog att du och grabben skall skaffa ett antal kurvor för att kunna bygga upp och ta ner igen.
Grunden ni har är ju utmärkt!
Lägg gärna något på 2 cm under vissa kurvor så blir det mindre avåkningar!

Go for it!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav fightfireman 30 jun 2012, 22:29

Jag tycker visst du skall använda dig av crossovers, speciellt till en 2 spårig kort bana. När jag kör med min grabb (9år) så får han en stabil fartsnål kärra att köra med, jag tar en sladdrig nervös bil med slitna däck och sen försöker jag vinna loppen, han vinner 8 av 10. Jag får verkligen träna för att försöka komma förbi utan att köra av.¨Utan crossovers hade det inte blivit någon match, jag hade inte fått någon träning och grabben hade tröttnat för at jag vinner hela tiden, samtidigt hade det blivit tråkigt.....nä..in med crossovers och ta upp fighten med barnen, grannen polarna mf.

DSC_0176.jpg
DSC_0176.jpg (78.66 KB) Visad 23266 gånger


DSC_0177.jpg
DSC_0177.jpg (83.29 KB) Visad 23131 gånger


Min bana idag fyller ett pingisbord, ca 3m x 1,5m, har även lagt till en dator och skärm efter bilderna har tagits, kolla gärna min gamla tråd:
viewtopic.php?f=23&t=6877&p=91860#p91860
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: HJÄLP mig 244x122

Inläggav Lasp 01 jul 2012, 11:25

Här är faktiskt ett vettigt exempel med Crossover: :cuckoo:
http://www.lddiscounts.co.uk/custom-tra ... 71525f1066
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster