2m x 3m upphängd SSD

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Nonne 07 aug 2012, 21:37

Val Solo skrev:Hmm... tog bort bron.. Känns som att det finns risk att banan blir för snabb. Skulle gärna vilja att det tog 7-8 sekunder iaf att köra runt. Nu blir det väl plattan i mattan förutom på 2 ställen (med kontrollerna på 50% - barnen alltså). Jag vill ju att de ska få lite "körkänsla" - FAST de har kontrollerna på 50% power.... Kanske ännu en hairpin efter den första, som ett tight "dubbelve"....hmm :cuckoo:

Hammers Parkway 15m
Bild


Detta alternativet anser jag ger mest körglädje......Optimalt är 1/3 snabb och 2/3 teknisk bana 8-)
Att pressa in så mycket bana det bara går på ett utrymme blir oftast bara rörigt och svårt att få bra flyt i körningen ;-)

//Nonne
Nonne
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 nov 2010, 02:18
Ort: Eslöv

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav largasso 07 aug 2012, 21:38

Val Solo skrev:
Tror du att proffsen (i mina ögon ni) fixar det under på 7 sekunder??


Den banan tar du på 4.5 sek när du blivit varm 8-)
:beer:

OK efter ändringen 3.5 B-|
:beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 21:43

largasso skrev:Val Solo skrev:
Tror du att proffsen (i mina ögon ni) fixar det under på 7 sekunder??


Den banan tar du på 4.5 sek när du blivit varm 8-)
:beer:

OK efter ändringen 3.5 B-|
:beer:


Hahaha!
Gör jag det ngn gång under 4 så ska du få en hela Iskall Captain Morgan - Spiced Gold. En höjdare jag upptäckte i somras :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav mINdAt3z 07 aug 2012, 21:47

Jag gillar versionen innan mer.

Det där hackiga partiet uppe i NO, det tror jag att du kan ta bort. Bilarna kommer bara skaka igenom det. Kanske ser lite roligare ut, men jag tvivlar på att det blir kul att köra på.

Tror inte att du behöver oroa dig för att maxa ut bilarna och köra i full gas på en sådan liten bana. Det kommer bli en bana som kommer kräva snabba reaktioner och inte allt för mycket gas tror jag.

Gillar sladdzonerna! Nu finns det utrymme att kana lite. Du gjorde nog helt rätt i att tänka till och korta ner banan och få mer utrymme för att sladda lite. Jag tycker iofs att parallella spår kan vara coolt, men då kanske mer på rakor än kurvor. Precis som Aramis skrev så blir det tråkigt att kana med staketen.

Jag tror Aramis drar runt din bana på 4s flat. :D Jag... får nog ta lite mer tid på mig. *skrattar*
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav largasso 07 aug 2012, 21:48

Noterat i den lilla svarta!
:beer: :beer: :beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 21:51

mINdAt3z skrev:Jag gillar versionen innan mer.

Det där hackiga partiet uppe i NO, det tror jag att du kan ta bort. Bilarna kommer bara skaka igenom det. Kanske ser lite roligare ut, men jag tvivlar på att det blir kul att köra på.

Tror inte att du behöver oroa dig för att maxa ut bilarna och köra i full gas på en sådan liten bana. Det kommer bli en bana som kommer kräva snabba reaktioner och inte allt för mycket gas tror jag.

Gillar sladdzonerna! Nu finns det utrymme att kana lite. Du gjorde nog helt rätt i att tänka till och korta ner banan och få mer utrymme för att sladda lite. Jag tycker iofs att parallella spår kan vara coolt, men då kanske mer på rakor än kurvor. Precis som Aramis skrev så blir det tråkigt att kana med staketen.

Jag tror Aramis drar runt din bana på 4s flat. :D Jag... får nog ta lite mer tid på mig. *skrattar*


"Hackiga" partiet var bara för att få ihop banan :-| Kanske det är enklare i verkligheten än med UR3.0. Gör nog så att jag köper delar & bygger ihop v2 (den utan "dubbelvé"). Sen kan jag ifall den känns för kort o snabb köpa till o bygga "dubbelvé" :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav mINdAt3z 07 aug 2012, 21:54

Val Solo skrev:"Hackiga" partiet var bara för att få ihop banan :-| Kanske det är enklare i verkligheten än med UR3.0. Gör nog så att jag köper delar & bygger ihop v2 (den utan "dubbelvé"). Sen kan jag ifall den känns för kort o snabb köpa till o bygga "dubbelvé" :)


Ah. :) Bra, för den biten kändes konstig.

Är det den banan Nonne pekade ut? När man smälter den så tror jag nog den är bäst också.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav GranTurismo 07 aug 2012, 21:59

Av de två första gillar jag den övre bäst, utan"w".
Senast redigerad av GranTurismo 07 aug 2012, 22:07, redigerad totalt 1 gång.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav GranTurismo 07 aug 2012, 22:04

Val Solo skrev:Kom på att jag har ett antal R2or som jag borde använda. Så ändrade om lite igen.Tror ändå att det kan bli bra blandning av speed & sladd....

Hammers Parkway version 3 (egentligen v.14) 16,7m
Bild


Gillar denna bättre. Ställer mig frågande dock till den stora parabolicakurvan i tidigare förslag. Är den av R4-kurvor? Har du såna? Om inte är de frågan om du verkligen ska satsa på det och trycka in på din blivande bana. Varför inte nöja dig med en parabolica av R2:or eller detta förslag? Sparar mycket utrymme också så du inte behöver så stor skiva.

Jag vet känslan att försöka klämma in så mycket som möjligt på begränsad yta då lång bana är roligt. Det kan dock kräva en hel del labbande innan man ror hem det och kom ihåg att prova att bygga layouten och köra innan man bestämmer sig för att permanenta.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 22:07

GranTurismo skrev:
Val Solo skrev:Kom på att jag har ett antal R2or som jag borde använda. Så ändrade om lite igen.Tror ändå att det kan bli bra blandning av speed & sladd....



Gillar denna bättre. Ställer mig frågande dock till den stora parabolicakurvan i tidigare förslag. Är den av R4-kurvor? Har du såna? Om inte är de frågan om du verkligen ska satsa på det och trycka in på din blivande bana. Varför inte nöja dig med en parabolica av R2:or eller detta förslag? Sparar mycket utrymme också så du inte behöver så stor skiva.

Jag vet känslan att försöka klämma in så mycket som möjligt på begränsad yta då lång bana är roligt. Det kan dock kräva en hel del labbande innan man ror hem det och kom ihåg att prova att bygga layouten och köra innan man bestämmer sig för att permanenta.


Men det är ju Dubbelve versionen....
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 22:17

Håller med om R2 vs R4. Dessutom har jag en bunke R2'or från mitt startpkt. Tror jag kör på denna version. Blir den för snabb/lätt så uppgraderar jag till Dubbelve versionen.

Så detta verkar vara det som ska beställas på slotcar4fun.se

Hammers Parkway v2.1 15,24m
Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Lasp 07 aug 2012, 22:24

Kändes mycket mera överkomligt!

Varför funderar man så mycket!
Och varför kostar det så mycket?

Många av oss har flera kartonger med bandelar, kanske det gamla så att det krävs övergångar, så varför inte låna ut ut som på biblioteket?

En lista på vad som finns tillgängligt för lån! Skulle det vara något undrar Lasp :cuckoo:

Har inte någon redan uppfunnit hjulet!

Som detta med Tapehållaren och Lexanlinjalen, som varit utlånade till Åsljunga!
Varför inte fler? :drunk: Vem är blyg ? ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav mINdAt3z 07 aug 2012, 22:28

Ser kanon ut, och du valde en bra leverantör också. Leif är alltid bra att ha med att göra.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 22:37

Lasp skrev:Kändes mycket mera överkomligt!

Varför funderar man så mycket!
Och varför kostar det så mycket?

Många av oss har flera kartonger med bandelar, kanske det gamla så att det krävs övergångar, så varför inte låna ut ut som på biblioteket?

En lista på vad som finns tillgängligt för lån! Skulle det vara något undrar Lasp :cuckoo:

Har inte någon redan uppfunnit hjulet!

Som detta med Tapehållaren och Lexanlinjalen, som varit utlånade till Åsljunga!
Varför inte fler? :drunk: Vem är blyg ? ;-)


Ni som har massa classic liggande skulle ju kunna skicka det till den som har mest plats & så kan ni gemensamt designa en jättebana. Sen kan ni ju träffas en helg & köra järnet samt kanske oxå ta några järn :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Kristian 08 aug 2012, 01:40

Val Solo skrev:Eller så här (det jag nämnde innan "dubbelve").
Hammers Parkway 16,5m
Bild


Jag gillade den fast med lite små ändringar, bort med det hackiga pratiet uppe i högra hörnet och eventuellt göra den nypande kurvan till en öppnande. Vi har en R4 (R3 i innerspåret) parabolica hos oss på TRS å det är jättekul å kunna hålla så pass hög fart i en kurva, R3 kanske passar bättre på en hemma bana iofs.

Som en twist på denna sträckning skulle jag vilja att övre högra hörnet är upphöjt, gärna ganska rejält (typ 30-40cm om möjligt) det gör att man får en anledning till sicksack partiet och så blir det en utmanande inbromsning ner till kurvan innan start/målrakan.

Hoppas jag satte griller i huvudet på dig :D
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster