2m x 3m upphängd SSD

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Aramis 07 aug 2012, 15:30

Val Solo skrev:Hammers Parkway - 19.45m på 3x2m plattform

Mycket bana på liten yta brukar faktiskt betyda tråkig bana att köra. Håller med Lala om att du ska skippa bron sen MÅSTE du även tänka på yta för sladdzoner. Mötande banor intill varandra riskerar i frontalkrock vid urkörning och staket precis intill banans kant gör att du kan köra med staketen som stöd vilket inte är speciellt kul.

Försök att banta ner banan lite och tänk rytmiskt. Det blir så mycket roligare att köra även om banan blir kortare. :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 15:49

Aramis skrev:
Val Solo skrev:Hammers Parkway - 19.45m på 3x2m plattform

Mycket bana på liten yta brukar faktiskt betyda tråkig bana att köra. Håller med Lala om att du ska skippa bron sen MÅSTE du även tänka på yta för sladdzoner. Mötande banor intill varandra riskerar i frontalkrock vid urkörning och staket precis intill banans kant gör att du kan köra med staketen som stöd vilket inte är speciellt kul.

Försök att banta ner banan lite och tänk rytmiskt. Det blir så mycket roligare att köra även om banan blir kortare. :)


Tack för input Aramis. Jag har ju ingen vana av "vad som är kul & inte kul" att köra. Kände bara att den banan jag köpte (SSD Dig Pltnm) kändes för liten & för "snabb", därav min önskan att få en långsammare bana där teknik krävs... Tänkte dock undvika LITE möten genom att höja den inre av de 2 kurvorna i NordVäst. Hur mycket tycker du att jag ska korta ner? Bron e mest där för att jag har en sådan... Planeringen görs för att veta hur mycket delar jag måste köpa in..
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 15:57

Med tanke på inputen om plats KRING banan testade jag att upgr bilden med vart förarna ska stå. Det borde räcka för att man snabbt ska kunna lägga tillbaks bilarna på spåret...
Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Lasp 07 aug 2012, 16:33

Av utrymmesskäl behövs ju inte bron, och spårlängden har ju heller ingen betydelse när man kör digitalt.
Så rita bort den och satsa på lite höjdskillnader ändå, men med plats för sladdar och kul! :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 16:38

Lasp skrev:Av utrymmesskäl behövs ju inte bron, och spårlängden har ju heller ingen betydelse när man kör digitalt.
Så rita bort den och satsa på lite höjdskillnader ändå, men med plats för sladdar och kul! :cuckoo:


Ska nog följa ditt tips. Räknade precis ut kostnaden för alla delar på senaste designen.. 6500kr... med tanke på att jag köpte Digital Platinum i en "vanlig" affär för 5975kr så börjar det bli liiiiite mycket :drunk:
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Lasp 07 aug 2012, 16:41

Är det tolv och ett halvt, för bana, PB och fyra bilar?
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav mINdAt3z 07 aug 2012, 18:24

Lasp skrev:Är det tolv och ett halvt, för bana, PB och fyra bilar?


Det kan du ge dig på att det säker är. Drar iväg FOOOOOOOOOOOOORT.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav GranTurismo 07 aug 2012, 18:29

Jag skulle börja med att skippa hela denna sektion.

Bild

Vet ej vilka banbitar du har, men om du skulle behöva lägga ut 6500 antar jag att det är en del som saknas. Om du vill ha kvar nedre delen av banan föreslåt jag nåt i denna stil. Min design vinner inga skönhetspris då den snabbt är målad för hand i Paint, men du får iallafall ett hum om vad jag menar.

Bild

Du kan ju om du vill ha nån mer chikan göra en ytterligare kurvknyck på rakan jag målat. Med denna design kan du även göra skivan något mindre. Av egen erfarenhet vet jag att det inte är helt lätt att sträcka sig över 2.2 meter skiva...
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 18:59

Lasp skrev:Är det tolv och ett halvt, för bana, PB och fyra bilar?


6 bilar ingick 8-) Å jag har inte beställt usb kabeln eller fixat SSDC/PCLC än heller... Tur att man e frånskild o styr över stålarna själv :up:
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 19:02

GranTurismo skrev:Jag skulle börja med att skippa hela denna sektion.

Bild

Du kan ju om du vill ha nån mer chikan göra en ytterligare kurvknyck på rakan jag målat. Med denna design kan du även göra skivan något mindre. Av egen erfarenhet vet jag att det inte är helt lätt att sträcka sig över 2.2 meter skiva...


Ska nog lyda ditt råd. Jag märkte att jag gick över 2 m nord-sydlig riktning & planen är att det ska finnas 60 cm på nord & sydsidan för förarna (var på väg att skriva spelarna) *skratt*. På ostsidan har jag mer plats, men 3,1 meter får räcka. Det ska se ok ut upphängt mot taket oxå..

*Skrapar* huvet o funderar vidare... Tack för inputen!
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 20:01

Hmm... tog bort bron.. Känns som att det finns risk att banan blir för snabb. Skulle gärna vilja att det tog 7-8 sekunder iaf att köra runt. Nu blir det väl plattan i mattan förutom på 2 ställen (med kontrollerna på 50% - barnen alltså). Jag vill ju att de ska få lite "körkänsla" - FAST de har kontrollerna på 50% power.... Kanske ännu en hairpin efter den första, som ett tight "dubbelve"....hmm :cuckoo:

Hammers Parkway 15m
Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 20:10

Eller så här (det jag nämnde innan "dubbelve"). Är ute efter både snabba parts & finlir...

Hammers Parkway 16,5m
Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Lasp 07 aug 2012, 20:44

Den ser roligare ut!
På testbanan har jag ju hårnål och att det ligger tre här, gör ju att man måste vara med, men det går att köra, broms på rätt ställe, vilket är viktigast, och sedan gasa på! Bör fungera :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 20:52

Lasp skrev:Den ser roligare ut!
På testbanan har jag ju hårnål och att det ligger tre här, gör ju att man måste vara med, men det går att köra, broms på rätt ställe, vilket är viktigast, och sedan gasa på! Bör fungera :cuckoo:


Tror du att proffsen (i mina ögon ni) fixar det under på 7 sekunder??
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 21:15

Kom på att jag har ett antal R2or som jag borde använda. Så ändrade om lite igen.Tror ändå att det kan bli bra blandning av speed & sladd....

Hammers Parkway version 3 (egentligen v.14) 16,7m
Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

FöregåendeNästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster