Val Solo skrev:Ni som hållt på längre än mig & har erfarenhet av hur det känns att köra på olika banor. Har ni ngn input?
Jag räknar mig nog till nybörjarna fortfarande, men jag svarar ändå.
Tycker det ser bra ut, och mycket bana på liten plats. Jag gillar ju banor som iaf är 15+ meter. Andra tycker ju inte att längden har någon betydelse.
Kurvan innan depå, där du har en växlare i kurvan. De tillverkas och säljs inte längre, så hittar du några på e-Bay eller hos någon hobby-affär och vill ha dem så köp dem fort som tusan. Folk säger att det beror på att de har problem med att användas i analogt läge, men det finns trix för att lösa det och det tar 5 minuter och köksredskap, du hittar fixen lätt på slotforum. (och jag förstår inte varför Scalextric inte säljer dem längre).
Men det ser också ut som att du hoppat sensor sträckan innan kurvan? Det sitter en halv-raka innan kurvan med sensorer på som måste finnas där för att växlaren skall funka. Går säkert att "pressa" in i din layout om nödvändigt.
Att gå från ytterspår till innerspår i kurvan brukar folk svära över på Scalextric digital. Men i ditt fall så är ju huvudsyftet förmodligen att kunna gå vidare in i depå, och att bromsa in ordentligt före kurvan får man väl leva med då när det är depå-stopp.
Man lär få bromsa rätt rejält på vissa bitar av banan, men det är ju av design och smak. Jag är inte så där jätteförtjust själv i allt för många tighta kurvor. Jag tycker att 1-2 tightare kurvor på en liten bana är nog och jag skulle nog själv hellre bygga R2+R2+R1+R1 än R1+R1+R1+R1 för att få en kurva som tightas till istället (eller öppnas upp, kanske ännu roligare). Du har ju lyckats blanda lite snabbare partier med tighta partier, så jag tror att det kan bli kul...
Det kan bli lite skönare flöde i banan om man inte håller sig till exakt samma kurvtyper hela vägen ut. Istället för att gå med R3 hela vägen, så kan man börja med R4, ner till R3 och vidare med R2 eller börja tight och öppna upp kurvorna... R1+R2+R3. Lite svårare att matcha spåren som ligger parallellt dock och få det bra misstänker jag.
Många som kör digital brukar säga att man bör ha minst en standardraka innan en XLC (rak spårbyte). Jag tror att det är skitsnack, jag har sällan spårat ut på en XLC för att bilen inte hunnit räta ut sig. Det räcker gott och väl med en halvraka och tror att dina raka spårväxlare kommer funka kanon.
Sen, innan du bestämmer dig och köper alla spåren, köp eller låna en Avant, NSR eller Slot.It bil, slit ut magneterna och kör ett par varv på din nuvarande bana. Det är sådan otrolig skillnad på känslan att köra en Avant, NSR eller Slot.IT än Scalextric´s egna bilar och att köra utan magnet är 10 gånger härligare (tycker jag). Jag vill inte dissa Scalextric, men efter man kört in sig på bilar som ovan så känns det som leksaker att köra en Scalextric bil med magnet.
MEN...
Det ställer lite andra krav på banan. Även i lägre hastigheter så går bilarna ut brett i kurvorna och man behöver ge bilarna mer utrymme genom sladdzoner och räcken. Då kan din bana bli lite väl tight tror jag (även om man försöker tänka i 3-dimensioner och se höjdskillnader). Prova lite och se vad du känner. Kör in dig på en lite vassare bil och magnetlös och testa om du gillar det. Är du som jag så ger du säkert hellre bort lite banlängd mot att få lite sladdzoner så du kan köra lite vassare bilar på banan också, och det ser ut som att man kan få till lite fler sladdzoner på din bana på de flesta ställen utan att offra alldeles för mycket.