2m x 3m upphängd SSD

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 06 aug 2012, 19:08

Försöker "maxa" utrymmet på en 2x3m platta (som ej är byggd än). Efter många olika layouter så tror jag att jag börjar närma mig det jag är ute efter. Nämligen en bana där man inte kan köra FÖR fort på hela banan, pitlane ska finnas & så får den gärna vara lång. Detta alster blev 19.76m långt. INHO ganska ok på 6 m2.

Ni som hållt på längre än mig & har erfarenhet av hur det känns att köra på olika banor. Har ni ngn input?

(kurvan in mot pitlane kommer att täckas till hälften - det gick inte att få ihop det med std-singelspår)

Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav largasso 06 aug 2012, 20:09

Hoppas du kan röra dej fritt runt bordet, annars kommer du att få problem bak i mitten!
Klar avåkningsrisk där och 1,5m är långt att sträcka sej.
Annars tycker jag du fått till en tekniskt bra bana.
(fast den där bron gör ju varken till eller från om du kör digitalt - allergisk mot broar 8-o )
mest problem med broar i kurvor)
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Lasp 06 aug 2012, 20:26

Ser spännande ut! Iom den är upphängd i taket utgår jag från att det är hyfsat fritt runt bordet.
Skall bli kul att höra vad det blir, håller med Lala om broar, men denna ser fräck ut.
Det ser ju ut att vara en rätt kort pitlane, denna där!
I vilket program är lauouten hanterad?
Ibland är det svårt att se detaljer. Så en fil med underlaget vore kul att köra med! :cuckoo: :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav mINdAt3z 06 aug 2012, 20:27

Val Solo skrev:Ni som hållt på längre än mig & har erfarenhet av hur det känns att köra på olika banor. Har ni ngn input?


Jag räknar mig nog till nybörjarna fortfarande, men jag svarar ändå. :D Tycker det ser bra ut, och mycket bana på liten plats. Jag gillar ju banor som iaf är 15+ meter. Andra tycker ju inte att längden har någon betydelse.

Kurvan innan depå, där du har en växlare i kurvan. De tillverkas och säljs inte längre, så hittar du några på e-Bay eller hos någon hobby-affär och vill ha dem så köp dem fort som tusan. Folk säger att det beror på att de har problem med att användas i analogt läge, men det finns trix för att lösa det och det tar 5 minuter och köksredskap, du hittar fixen lätt på slotforum. (och jag förstår inte varför Scalextric inte säljer dem längre).

Men det ser också ut som att du hoppat sensor sträckan innan kurvan? Det sitter en halv-raka innan kurvan med sensorer på som måste finnas där för att växlaren skall funka. Går säkert att "pressa" in i din layout om nödvändigt.

Att gå från ytterspår till innerspår i kurvan brukar folk svära över på Scalextric digital. Men i ditt fall så är ju huvudsyftet förmodligen att kunna gå vidare in i depå, och att bromsa in ordentligt före kurvan får man väl leva med då när det är depå-stopp.

Man lär få bromsa rätt rejält på vissa bitar av banan, men det är ju av design och smak. Jag är inte så där jätteförtjust själv i allt för många tighta kurvor. Jag tycker att 1-2 tightare kurvor på en liten bana är nog och jag skulle nog själv hellre bygga R2+R2+R1+R1 än R1+R1+R1+R1 för att få en kurva som tightas till istället (eller öppnas upp, kanske ännu roligare). Du har ju lyckats blanda lite snabbare partier med tighta partier, så jag tror att det kan bli kul...

Det kan bli lite skönare flöde i banan om man inte håller sig till exakt samma kurvtyper hela vägen ut. Istället för att gå med R3 hela vägen, så kan man börja med R4, ner till R3 och vidare med R2 eller börja tight och öppna upp kurvorna... R1+R2+R3. Lite svårare att matcha spåren som ligger parallellt dock och få det bra misstänker jag.

Många som kör digital brukar säga att man bör ha minst en standardraka innan en XLC (rak spårbyte). Jag tror att det är skitsnack, jag har sällan spårat ut på en XLC för att bilen inte hunnit räta ut sig. Det räcker gott och väl med en halvraka och tror att dina raka spårväxlare kommer funka kanon.

Sen, innan du bestämmer dig och köper alla spåren, köp eller låna en Avant, NSR eller Slot.It bil, slit ut magneterna och kör ett par varv på din nuvarande bana. Det är sådan otrolig skillnad på känslan att köra en Avant, NSR eller Slot.IT än Scalextric´s egna bilar och att köra utan magnet är 10 gånger härligare (tycker jag). Jag vill inte dissa Scalextric, men efter man kört in sig på bilar som ovan så känns det som leksaker att köra en Scalextric bil med magnet.

MEN...

Det ställer lite andra krav på banan. Även i lägre hastigheter så går bilarna ut brett i kurvorna och man behöver ge bilarna mer utrymme genom sladdzoner och räcken. Då kan din bana bli lite väl tight tror jag (även om man försöker tänka i 3-dimensioner och se höjdskillnader). Prova lite och se vad du känner. Kör in dig på en lite vassare bil och magnetlös och testa om du gillar det. Är du som jag så ger du säkert hellre bort lite banlängd mot att få lite sladdzoner så du kan köra lite vassare bilar på banan också, och det ser ut som att man kan få till lite fler sladdzoner på din bana på de flesta ställen utan att offra alldeles för mycket.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 06 aug 2012, 21:22

largasso skrev:Hoppas du kan röra dej fritt runt bordet, annars kommer du att få problem bak i mitten!
Klar avåkningsrisk där och 1,5m är långt att sträcka sej.
Annars tycker jag du fått till en tekniskt bra bana.
(fast den där bron gör ju varken till eller från om du kör digitalt - allergisk mot broar 8-o )
mest problem med broar i kurvor)


Tack för inputen. Tanken är att man kan stå på 3 sidor om plattformen nord/öst/syd. Hoppas det räcker.
Btw, har kommit till sidan 28 på "din bana" thread. FANTASTISKT bygge, otrolig uppfinningsrikedom & underbart att familjen e på! När jag blir stor hoppas jag på ngt liknande (dvs när jag ngn gång igen flyttar till hus) :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 06 aug 2012, 21:26

Lasp skrev:Ser spännande ut! Iom den är upphängd i taket utgår jag från att det är hyfsat fritt runt bordet.
Skall bli kul att höra vad det blir, håller med Lala om broar, men denna ser fräck ut.
Det ser ju ut att vara en rätt kort pitlane, denna där!
I vilket program är lauouten hanterad?
Ibland är det svårt att se detaljer. Så en fil med underlaget vore kul att köra med! :cuckoo: :cuckoo:


Layouten gjorde jag i UR 3.0. Köpte licensen - fungerar ok förutom att uploadfunktionen & 3D funktionen kraschar applikationen. Men jag klarar mig. Jag kan mejla dig filen med min layout om det var det du menade - är lite seg idag efter för många timmars jobbande framför datorn :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 06 aug 2012, 21:44

mINdAt3z skrev:Jag räknar mig nog till nybörjarna fortfarande, men jag svarar ändå. :D Tycker det ser bra ut, och mycket bana på liten plats. Jag gillar ju banor som iaf är 15+ meter. Andra tycker ju inte att längden har någon betydelse.


Storleken spelar alltid roll :D

Kurvan innan depå, där du har en växlare i kurvan. De tillverkas och säljs inte längre, så hittar du några på e-Bay eller hos någon hobby-affär och vill ha dem så köp dem fort som tusan. Folk säger att det beror på att de har problem med att användas i analogt läge, men det finns trix för att lösa det och det tar 5 minuter och köksredskap, du hittar fixen lätt på slotforum. (och jag förstår inte varför Scalextric inte säljer dem längre).


Veberödslotcarkillen (slotcar4fun) hade sådana inne. Min tanke är att bara köra digitalt - än så länge :)

Men det ser också ut som att du hoppat sensor sträckan innan kurvan? Det sitter en halv-raka innan kurvan med sensorer på som måste finnas där för att växlaren skall funka. Går säkert att "pressa" in i din layout om nödvändigt.

Hmm.. Visste inte att Sånt behövdes. Det ingår då inte i pitväxlingspaketet? Du får gärna utveckla det, för jag hänger inte riktigt med på vad du menar / jag behöver... E ju supergrön på detta - men har en enorm vilja att lära mig om allt :)

Att gå från ytterspår till innerspår i kurvan brukar folk svära över på Scalextric digital. Men i ditt fall så är ju huvudsyftet förmodligen att kunna gå vidare in i depå, och att bromsa in ordentligt före kurvan får man väl leva med då när det är depå-stopp

Helt rätt. Planen är att kunna välja att köra in i pitlane

Man lär få bromsa rätt rejält på vissa bitar av banan, men det är ju av design och smak. Jag är inte så där jätteförtjust själv i allt för många tighta kurvor. Jag tycker att 1-2 tightare kurvor på en liten bana är nog och jag skulle nog själv hellre bygga R2+R2+R1+R1 än R1+R1+R1+R1 för att få en kurva som tightas till istället (eller öppnas upp, kanske ännu roligare). Du har ju lyckats blanda lite snabbare partier med tighta partier, så jag tror att det kan bli kul...

Det kan bli lite skönare flöde i banan om man inte håller sig till exakt samma kurvtyper hela vägen ut. Istället för att gå med R3 hela vägen, så kan man börja med R4, ner till R3 och vidare med R2 eller börja tight och öppna upp kurvorna... R1+R2+R3. Lite svårare att matcha spåren som ligger parallellt dock och få det bra misstänker jag


Detvär just sånt (flöde) jag inte har så mycket erfarenhet av. Tack för tipsen. Det är dock RIKTIGT svårt att pussla ihop det hela.

Många som kör digital brukar säga att man bör ha minst en standardraka innan en XLC (rak spårbyte). Jag tror att det är skitsnack, jag har sällan spårat ut på en XLC för att bilen inte hunnit räta ut sig. Det räcker gott och väl med en halvraka och tror att dina raka spårväxlare kommer funka kanon

Har oxå läst det, men inte märkt ngt när jag testat här hemma med att byta lite bitar på Platinum paketet.

Sen, innan du bestämmer dig och köper alla spåren, köp eller låna en Avant, NSR eller Slot.It bil, slit ut magneterna och kör ett par varv på din nuvarande bana. Det är sådan otrolig skillnad på känslan att köra en Avant, NSR eller Slot.IT än Scalextric´s egna bilar och att köra utan magnet är 10 gånger härligare (tycker jag). Jag vill inte dissa Scalextric, men efter man kört in sig på bilar som ovan så känns det som leksaker att köra en Scalextric bil med magnet.

MEN...

Det ställer lite andra krav på banan. Även i lägre hastigheter så går bilarna ut brett i kurvorna och man behöver ge bilarna mer utrymme genom sladdzoner och räcken. Då kan din bana bli lite väl tight tror jag (även om man försöker tänka i 3-dimensioner och se höjdskillnader). Prova lite och se vad du känner. Kör in dig på en lite vassare bil och magnetlös och testa om du gillar det. Är du som jag så ger du säkert hellre bort lite banlängd mot att få lite sladdzoner så du kan köra lite vassare bilar på banan också, och det ser ut som att man kan få till lite fler sladdzoner på din bana på de flesta ställen utan att offra alldeles för mycket


Mycket bra råd. Funderade på ngn Pioneerbil (men de kanske är för lika Scalextricbilarna). Sen får man ha i åtanke att det e min första bilbaneplan. Mina constraints är ytan, får jag väl byggt plattformen så är det inget som hindrar att jag bygger om banan om/när jag "mognar" i mitt bilbanekörande :)

Tack som fan för alla tips & att ni tog er tid! Älskar redan detta forum. Har inte läst en rad i mina böcker sen jag hittade forumet. Att sitta o läsa i era banbyggeposter är helt underbart!
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav mINdAt3z 06 aug 2012, 22:24

Val Solo skrev:Storleken spelar alltid roll :D


Precis. Klappar sig gott på magen.

Val Solo skrev:Hmm.. Visste inte att Sånt behövdes. Det ingår då inte i pitväxlingspaketet? Du får gärna utveckla det, för jag hänger inte riktigt med på vad du menar / jag behöver... E ju supergrön på detta - men har en enorm vilja att lära mig om allt :)


Japp, det ingår i LC kittet för kurvorna. Men det är liksom två delar, en sensordel och en kurvdel med själva växlarna på. Så förutom kurvan så tar det upp en halvraka innan kurvan. Tror nog bara att det är UR som inte ritar dit den med automatik utan att man får rita dit dem själv kanske.

Val Solo skrev:Detvär just sånt (flöde) jag inte har så mycket erfarenhet av. Tack för tipsen. Det är dock RIKTIGT svårt att pussla ihop det hela.


Jag ritar banor som en robot själv, sen slår jag mig för pannan när jag kör banan och rättar till det allt eftersom. Men nu börjar jag lära mig lite hur just jag vill ha det. Inte säkert att all vill ha det likadant.

Jag gjorde t.ex. misstaget att beställa 12 R4 sträckor från e-Bay i Februari / Mars någonting. Hade aldrig provat att köra på en "gigakurva" på Scalextric tidigare så jag var jättetaggad och glad. Men jösses vad tråkigt det var efter 2 dagar... kändes mer som transportsträcka för bilen än race. Så R4:orna använde jag mest 1-2 i taget efter det.

Tror att det är så, man får testa, känna, ändra och se vad man gillar.

Val Solo skrev:Mycket bra råd. Funderade på ngn Pioneerbil (men de kanske är för lika Scalextricbilarna). Sen får man ha i åtanke att det e min första bilbaneplan. Mina constraints är ytan, får jag väl byggt plattformen så är det inget som hindrar att jag bygger om banan om/när jag "mognar" i mitt bilbanekörande :)


Helt rätt. Det är ju fördelen med plastbanan. Man kan skruva på det lite allt eftersom. Men det är ju inte så att du måste ha typ 15 cm sladdzon i varje kurva, speciellt inte när du bygger en tight bana där du inte räknar med att gasa hårt. Det skulle nog räcka med att du kortar ner någon helraka till en halvraka för att få plats med lite mera sladd, och att du ser till att t.ex. lägga något skivmaterial av plast eller trä som sladdzoner.

Ett annat tips så där när du tänker bygga på skiva. Köp Scalextric´s egna "Track Fixing Side Clips". Man trycker in dem i det lilla spåret i sidan av bandelen och spikar ner dem i skivan så sitter bandelarna kanon på skivan sedan. Lätta att dra ur sen också när du byter bandelar, men då sitter de fast ordentligt när du hissar upp och ner skivan i taket.

http://www.slotcar4fun.se/scalextric-track-fixing-side-clips-x50-/1209-0
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 06 aug 2012, 23:25

Efter 4-5 timmar är Largassos "min bana" tråd genomläst - WOW, vilket engagemang & kreativitet!

Tar till mig dina råd & ska nu sätta mig vid UR o se om jag kan krympa banan samtidigt som jag ev kan bygga ihop lite fler "kombinerade" kurvor. Har ju 2 doserade kurvor på layouten för att kompensera lite för de långsamma partierna.. IOM att jag ALDRIG testat doserad SSD vet jag ju inte hur det blir IRL... Men... Det låter iaf bra (IOM att banan inte e så lång så blir slutkurva, raka & dosering iaf över 6m - lite snabbparti iaf) B-|
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 00:29

Ändrade lite för att inte få för många "lika kurvor rätt igenom". La dessutom in en Lane Change Sensortrack innan kurvväxeln - är inte säker på om det var det som behövdes. UR visar nu lite konstiga racedirections....
Anyway, kortade ner banan med typ 14cm - but I'll survive 8-) Nu finns det ju barplats längst uppe i NordVäst :beer: Funderade på at peta in 2 halvrakor i NV-dubbelkurvan.. Men läste ngnstns på forumet att blandning av kurvor o rakor inte var bra...

Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav mINdAt3z 07 aug 2012, 10:18

Kanonbra jobbat. :) Med lite borders mellan bandelar där de går parallellt och rätt hastighet så känns det som att det kan bli en jättekul bana att köra på.

Och äsch, det funkar med rakor mellan kurvorna, men det blir liksom inget naturligt flöde i körningen. Jag försöker att få in iaf 1 hel + 1 halv raka mellan kurvorna, helst två helrakor. Men ibland måste man ju trixa till det lite för att få banan att gå som man vill, och det funkar det med. Blir kanske bara inte den där naturliga "gasa sig ur kurvan" känslan.

NV kurvan kan du ju "tvinga" upp lite mer i norr också om du vill sprida utrymmet lite mer och inte ha en för stor tom yta där. Banan är ju mer flexibel än den är i datorn och du man kan ju justera rätt mycket utan att sätta allt för högt tryck på bandelarna.

Doserade kurvor funkar toppen. Jag har tagit lite träkilar och helt enkelt byggt upp som stöd under kurvorna, sedan skruvat fast dem med clips. Har funkat toppen. Det enda är väl att man alltid måste tänka på nivåskillnaderna mellan bandelarna. Bilarna hoppar rätt lätt ur spåret om man bygger kurvor alldeles för nära nedgående lutning till exempel. Med dosering så är det ju lite lättare, men det blir nog en del krafter som kommer påverka bilen när man går ur den östra doserade kurvan in i en tight kurva åt andra hållet.

Men... man får alltid tänka så också att sänker man farten så är det ju sällan ett problem. Det kan ju ge ett skönt tekniskt inslag i en bana också, att man faktiskt måste anpassa farten till nivåskillnaderna.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 12:17

Ändrade lite för att skapa mer plats bakom pitlane - ifall man i framtiden får tummarna loss för att bygga lite pitlaneprylar. Dessutom blev 2kurvan då också mer annorlunda (med tanke på dina åsikter om att inte ha likadana kurvbitar allthrough en kurva).

Hammers Parkway - 19.45m på 3x2m plattform:

Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 14:39

Ny ändring. Fick ju förslag på att utnyttja NV-hörnet lite mer (dessutom märkte jag att jag skulle få ÖVER några R2-kurvor på föregående design). Är det FÖR mycket (kan det BLI för mycket)???
:cuckoo: :cuckoo: :cuckoo:
Hammers Parkway - 19.65m
Bild
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 14:45

Hur många växlar klarar en C7042 (med 2 trafos) av?
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: 2m x 3m upphängd SSD

Inläggav Val Solo 07 aug 2012, 15:20

Val Solo skrev:Hur många växlar klarar en C7042 (med 2 trafos) av?


Hittade flera videos där iaf 6-7 växlar fanns med, så det känns som om den borde klara av min layout ...
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 41 gäster