koppla ninco pole position till pc??

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

koppla ninco pole position till pc??

Inläggav mickemax 13 aug 2012, 15:56

Jag har konverterat min bana till analog igen (ninco) och vill använda datorn till tidtagning, till den digitala kopplade jag bara en kabel (ps2) till datorns com port och så fungerade det. Jag har en ninco pole position laptimer enhet som funkar bra men jag vill koppla datorn till den och vet förbanne mej inte hur jag ska göra :-) men den kanske finns lättare vägar att gå för att få tidtagningen på datorn istället.

Jag har en väldans massa ninco digital delar till salu om nån är intresserad :-)
Friskt vågat ute är halva inne
mickemax
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2011, 15:03
Ort: Hällefors

Re: koppla ninco pole position till pc??

Inläggav mINdAt3z 13 aug 2012, 16:25

Vad har du kört för mjukvara till Ninco digital banan? Kör inte Ninco själv, men allmänna tidtagningssensorer för analoga banor finns det ju bra med stöd för i de flesta programmen.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: koppla ninco pole position till pc??

Inläggav mickemax 13 aug 2012, 20:24

Jag körde med ett program som heter Datarace2 och det var kanonbra :thumb:
Friskt vågat ute är halva inne
mickemax
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2011, 15:03
Ort: Hällefors

Re: koppla ninco pole position till pc??

Inläggav GranTurismo 13 aug 2012, 21:26

Jag har precis forskat lite i frågan då jag blev erbjuden att köpa en Pole position-enhet. Även om det verkar vara en trevlig enhet kommer jag dock nog inte köpa den då priset (600 kr) känns lite för högt och den utgått sen länge.

Helt klart är att Ninco nångång i utvecklingen av enheten tänkte sig ett interface till PC. Kabelportar på enheten samt även en egen kabel för att plugga den till enheten i sortimentet tyder på det. Dock så utvecklades aldrig nån officiell programvara och sen slutade den tillverkas i början av 00-talet. Det är m a o inte helt enkelt att koppla den till PC. Dock så fanns på SF en länk till nån som lyckats, sök på enhetens namn där så kanske du hittar den.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: koppla ninco pole position till pc??

Inläggav mickemax 13 aug 2012, 21:57

Kanske ska strunta i pole position enheten och låta den vara som den är, men hur fixar jag en kabel som funkar ihop med min bana annars så jag kan använda datorn för att vissa varvtider?? Jag är inte så hemma med elektronik men löda ihop en kabel kan jag bara jag vet hur stiften på kontakterna ska vara :-)
Friskt vågat ute är halva inne
mickemax
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2011, 15:03
Ort: Hällefors

Re: koppla ninco pole position till pc??

Inläggav mINdAt3z 14 aug 2012, 21:54

Jag förväntade mig regn med svar från Ninco banbyggare, men jag hoppar väl in då och kör lite generella svar för "alla" typer av analoga bilbanor.

Jag kastade ett snabbt öga på det program du körde med, verkar endast vara för Ninco Digital. Ofta är det ju så att de har ett protokoll, tidtagning och sensorer redan klart då som man som utvecklare kan använda, så det blir ju lite lättare att få till något.

Går vi vidare in i den analoga bilbanevärden så kan man ju ta tid med allt känns det som, från äggklockor till laser. :D Så det första som är viktigt är just att matcha sensorer, koppling till PC med det program du kan tänka dig att använda.

Tyvärr så kommer du nog att få testa och bestämma dig för ett nytt program då jag inte ser att det du har stödjer något annat än just Ninco Digital. Två populära tips så där rakt av...

PC LapCounter:
http://www.pclapcounter.be/

Ultimate Racer (UR som de brukar korta ned det:
http://www.uracerweb.org/

Båda har stöd med en massa olika typer av interface och sensorer. Vill du komma undan billigt och har en parallell port i datorn (brukar ju var mindre vanligt idag) så funkar det att koppla enkla sensorer i form av dead-strips eller foto-resistorer. UR har en bra beskrivning av detta, men det finns massa websiter som beskriver hur du själv bygger dessa enkelt.

http://www.uracerweb.org/Hardware/detector.htm

En dead-strip kommer nog funka jättebra, kräver inga specialare som lampor ovan och det enda du behöver tänka på är att bilen har utrymme att gå rakt över deadstrippen och att braidsen verkligen är isolerade på den biten av banan du "dödar" och använder som sensor.

Fotoresistorer tycker jag funkar bra utan ljus "båge" från ovan, men då har jag mest använt mikrokontrollers som tolkar analoga signaler. Ska man sköta det utan mikrokontroller så är det nog säkrare att ha en ljuskälla ovan så att sensorn alltid en stor brytgräns ("bil över = svart = signalera", "bil ej över = dunderljust = signalera ej").

Har du några hundralappar till att lägga, så kan jag tipsa om "Phidget" interface som är poppis bland bilbaneracings program.

http://www.phidgets.com/

Helt enkelt ett USB interface där du kan koppla in sensorer på ingångar, men också koppla till exempel startljus och annat kul på utgångar. Båda listade programmen stödjer detta och du kan enkelt då koppla t.ex. dead-strip eller t.ex. fotosensorer här också.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: koppla ninco pole position till pc??

Inläggav mINdAt3z 14 aug 2012, 22:00

Jag får nog backa lite, verkar som UR är för gammalt för att stödja Phidget. Se där ja...
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: koppla ninco pole position till pc??

Inläggav Lasp 14 aug 2012, 22:40

Bra redogörelse över UR s möjligheter!
Och UR stöder två typer av Phidget 1012 samt 1018 .
Och också Ninco Extension.
Så koppla friskt och lycka till. :cuckoo:

Vill man inte dra en enda sladd kan man rikta en webkamera mot spåren, lägga in programvara Zone Trigger och markera känselområde, Men det programmet kostar en slant. Men det fungerar.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: koppla ninco pole position till pc??

Inläggav mickemax 18 aug 2012, 12:13

TACK för alla svar jag fick :D nu blir det koppla av :-) återkommer med hur det gick
:-)
Friskt vågat ute är halva inne
mickemax
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2011, 15:03
Ort: Hällefors

Re: koppla ninco pole position till pc??

Inläggav mickemax 19 aug 2012, 19:20

Jag har fortfarande inte fått ihop det med datorn tyvärr men jag tog några kort på min bana om det är någon som är intresserad :-P
Bilagor
IMGP0039_01.JPG
IMGP0039_01.JPG (58.78 KB) Visad 15090 gånger
IMGP0042_01.JPG
IMGP0042_01.JPG (80.47 KB) Visad 15071 gånger
IMGP0038_01.JPG
IMGP0038_01.JPG (58.44 KB) Visad 15078 gånger
Friskt vågat ute är halva inne
mickemax
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2011, 15:03
Ort: Hällefors

Re: koppla ninco pole position till pc??

Inläggav Val Solo 21 aug 2012, 08:22

Schysst att du har ordentligt med bilbaneplats!
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: koppla ninco pole position till pc??

Inläggav mINdAt3z 21 aug 2012, 18:28

Inte utan att man blir sugen på att testa även Ninco. Sänd gärna ett PM med vad du har till salu på Ninco Digital och vad du vill ha. Om inte annat så skulle jag vara intresserad av det just för utveckling.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster