Målning på byggmtrl

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Målning på byggmtrl

Inläggav Val Solo 23 aug 2012, 11:42

Kort fråga bara: Kan man målla direkt på både fogskum & gips eller behöver man lägga över ett sånt där "nät" (och att det ser bra ut såklart)? Om man behöver lägga över ett sånt "nät", vad heter det & var köper man det?
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Målning på byggmtrl

Inläggav Lasp 23 aug 2012, 12:00

Mitt tips, som jag har fått av Lala :up: är att köpa gipsförband, finns på Apotek, bara att lägga i vatten,Klippes i rätt storlek.
Men köp det för Djur! det är billigare än gipsförband för människor. ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Målning på byggmtrl

Inläggav Val Solo 23 aug 2012, 12:04

Bra tips!! Jag har nog tänkt mig att initialt ha hyfsat enkelt scenery a la F1 bana med pitlane.

Har du också tips på billigaste (men ändå hyfsat realistiskt) gräs, grus & sand för 1:32? För det är väl de vanligaste underlagen kring en F1 "icke stadsbana"..

Läste ngnstns att akvariegrus var bra.
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Målning på byggmtrl

Inläggav Val Solo 23 aug 2012, 15:48

Funderar på om grå blästersand http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Blastersand-17542/ fungerar.. Vill ha "avåkningsområden" med grus runt banan.. Men den ska ju vara så finkorning som möjligt pga skalenligheten... Funderar också på om blästringssand går att färga innan den läggs alt måla ovanpå den senare...
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Målning på byggmtrl

Inläggav GranTurismo 23 aug 2012, 17:09

Det är inga problem att måla direkt på gips. Måla med grått eller brunt som bas och sedan grönt och andra färger uppå. När det gäller fogskum så går det men resultatet blir sådär. Det är ett rätt poröst material som innehåller massor av små hål så det är svårt att få att få färgen att täcka. Om du läser min byggtråd från min senaste bana så ser du att jag använde vanligt finspackel i tunna lager för att få bort hålen i fogskummet.

Grus och gräsströssel köper du lämpligen på en hobbyaffär som säljer material för landskapsbygge, t ex från Noch eller Woodlands som gör scenerymaterial till tågbana mm. Blästersand låter aggresivt för kugghjul och drev i mina öron.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Målning på byggmtrl

Inläggav Val Solo 23 aug 2012, 21:07

GranTurismo skrev:Det är inga problem att måla direkt på gips. Måla med grått eller brunt som bas och sedan grönt och andra färger uppå. När det gäller fogskum så går det men resultatet blir sådär. Det är ett rätt poröst material som innehåller massor av små hål så det är svårt att få att få färgen att täcka. Om du läser min byggtråd från min senaste bana så ser du att jag använde vanligt finspackel i tunna lager för att få bort hålen i fogskummet.

Grus och gräsströssel köper du lämpligen på en hobbyaffär som säljer material för landskapsbygge, t ex från Noch eller Woodlands som gör scenerymaterial till tågbana mm. Blästersand låter aggresivt för kugghjul och drev i mina öron.


Tack. Ska återläsa om ditt bygge. Har ju hittills smält mycket stora summor på SSDn, verktyg & mtrl till plattform o upphängning... Så hoppades kunna hitta alternativa sceneri mtrl. Men säger du att blästringssand e ickesnällt mot bilarna (trots ett tunnt lager med lim/vattenspray så litar jag på dig IOM att du har mycket mer erfarenhet av banbygge :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Målning på byggmtrl

Inläggav mINdAt3z 23 aug 2012, 21:13

Visst måste det vara en skön känsla att vara "klar" med banan. Men det här med Scenery är ju faktiskt något man kan finputsa på i framtiden. Stressa inte allt för mycket tycker jag utan planera, tänk och gör inköp när ekonomi och lust faller på och det känns kul.

Banan finns ju där ändå och du kan ju köra på den utan grönt gräs och korvgubbar. :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Målning på byggmtrl

Inläggav GranTurismo 23 aug 2012, 21:39

mINdAt3z skrev: Stressa inte allt för mycket

Banan finns ju där ändå och du kan ju köra på den utan grönt gräs och korvgubbar. :D



Precis, håller med. Har du ingen färdig plan så ta det lugnt. För egen del tog det mer än två år innan jag gjorde mitt första scenery, och då var så enkelt som att lägga ut lite färdig "gräs"matta. När man väl börjat blir det dock lätt ett ökat sug att bygga och man vill testa svårare saker. Därför blev det snabbt två större byggen inom 1½ års tid och nya planer har redan börjat smidas.... @-)
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Målning på byggmtrl

Inläggav Val Solo 24 aug 2012, 07:42

GranTurismo skrev:
mINdAt3z skrev: Stressa inte allt för mycket

Banan finns ju där ändå och du kan ju köra på den utan grönt gräs och korvgubbar. :D



Precis, håller med. Har du ingen färdig plan så ta det lugnt. För egen del tog det mer än två år innan jag gjorde mitt första scenery, och då var så enkelt som att lägga ut lite färdig "gräs"matta. När man väl börjat blir det dock lätt ett ökat sug att bygga och man vill testa svårare saker. Därför blev det snabbt två större byggen inom 1½ års tid och nya planer har redan börjat smidas.... @-)


Ni har helt rätt "gubbar"!
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 67 gäster