Alu eller koppar tape?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Pyspunka 11 jan 2013, 14:11

Hej!
Koppar och aluminium leder ström olika bra. Man benämner det resistivitet. En ledare med stor area har mindre resistans än en liten. Det innebär att man får ett spänningsfall i ledaren som blir större ju längre ledaren är och ju Större ström du vill leda. Du har alltså inte samma spänning vid anslutningspunkten som 10 meter ifrån den.

Om jag räknat rätt, så innebär det att:
Om du använder koppartejp (5x0,08mm=0,4mm2) ger 10 meter 0,45 Ohms resistans.
Samma förutsättningar med Aluminium ger c:a 0.7 Ohm.
Det innebär vid 1A ett spänningsfall på c:a 4% för koppar och 6% för aluminium.

Drar motorn mer ström, ökar spänningsfallet därefter.
Så det är bara att mäta hur lång bana man har och om man inte har flera inmatningspunkter, så ska ju faktiskt strömmen ta sig hela vägen tillbaka också (dubbla längden).

En strömfläta/Jordfläta har en större area, men kostar också betydligt mer. Du måste ju utöver det fräsa ett spår för den också, vilket kan komplicera bygget en hel del.

Oj vad torr jag var!
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav GTA 11 jan 2013, 15:33

Pyspunka skrev:Hej!
Koppar och aluminium leder ström olika bra. Man benämner det resistivitet. En ledare med stor area har mindre resistans än en liten. Det innebär att man får ett spänningsfall i ledaren som blir större ju längre ledaren är och ju Större ström du vill leda. Du har alltså inte samma spänning vid anslutningspunkten som 10 meter ifrån den.

Om jag räknat rätt, så innebär det att:
Om du använder koppartejp (5x0,08mm=0,4mm2) ger 10 meter 0,45 Ohms resistans.
Samma förutsättningar med Aluminium ger c:a 0.7 Ohm.
Det innebär vid 1A ett spänningsfall på c:a 4% för koppar och 6% för aluminium.

Drar motorn mer ström, ökar spänningsfallet därefter.
Så det är bara att mäta hur lång bana man har och om man inte har flera inmatningspunkter, så ska ju faktiskt strömmen ta sig hela vägen tillbaka också (dubbla längden).

En strömfläta/Jordfläta har en större area, men kostar också betydligt mer. Du måste ju utöver det fräsa ett spår för den också, vilket kan komplicera bygget en hel del.

Oj vad torr jag var!



Bra skrivet!
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Lasp 11 jan 2013, 23:40

Tack pyspunka

Min svar var inte vetenskapligt, jag mätte på armlängds avstånd
Och jag kan inte räkna på ditt sätt!
Men om jag kopplar till Raksräckor på fyra ställen istället för tre! vad ger det? :cuckoo: :cuckoo: :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Nic 11 jan 2013, 23:41

Tänk på att en banmeter är två meter tape, även i förluster.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Nic 11 jan 2013, 23:44

Såg nu att det var tänkt på det...
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Lasp 11 jan 2013, 23:59

Min grej var ju att det inte var en större grej, men fan 2% är ju mycket!
Om inte kartan stämmer med verkiulgheten, så gäller verkligheten!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Pyspunka 12 jan 2013, 11:03

Hej!

Formler och värden finns på webben.Krånglig att skriva dem på tangentbord, Men jag menar inte att man ska stirra sig blind på siffror. Jag ville bara påtala att man inte kan ha hur tunn och lång ledare i vilket material som helst utan konsekvenser.
Men spänningsfallet är lika stort för alla spår och man ligger ju kanske inte på fullgas hela tiden.
Märker man ens att man bara har låt säga max 10 volt längst bort? Och gör det något? Det får man avgöra själv.
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav mINdAt3z 12 jan 2013, 12:53

Tycker det är jätteviktigt och det var en kanonbeskrivning. Klart man vill ha det så bra och jämt som möjligt. Med någon timme i Excel och lite mätningar så brukar man reda ut om man behöver dra ut en kabel eller inte.

Det är ju många faktorer som spelar in på banan. Även kablarna bör man ju tänka till något på då det lätt kan skilja 1v på en 3 meters AW24 kabel om man har otur. Kör man sedan digitalt och jackar in spårväxlar och annat på banans el så får man nog tänka till ännu mer.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav GTA 12 jan 2013, 15:13

jag körde ett test igår med en PB för 4bilar (1AC adapter) & 5st växlar på en 15m Scalextric sport bana.

Kan nog tänka mig att växlarna drar en hel del kräm så bilarna åkte rätt sakta fram. fick även det tråkiga fenomenet att körde en bil av så åkte alla andra av &så.

Testade att köra analogt med Sport PB & det flöt på bättre då trotts att acn hade 0,8amp max.

Hur mycket kan en växel dra?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Kristian 12 jan 2013, 22:56

Sist jag körde bilbana så var det på en bana som gick runt. Rimligen borde således arean på ledaren fördubblas...

Av erfarenhet på sportbana så har jag konstaterat att matning ungefär var 5-7meter funkar bra. Översätter man detta till koppartejp världen så blir det ju max 3.5m till närmsta strömtillförsel.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Ravajack 13 jan 2013, 07:14

Marsupilami skrev:Jag orkade inte vänta på koppartejp när jag väl fräst ett spår på min testbana, så jag använde mig av alutejp på ena spåret och koppartejp på andra när jag senare fick hem den.

Mina icke vetenskapliga iaktagelser säger att koppartejpen leder bättre, framförallt om banan stått ett tag.
Har problem med att vissa bilar stannar på aluspåret när bilar och bana stått orengjorda i månader, men samma bil klarar lätt ett varv på kopparspåret.

Kan som sagt ligga helt andra orsaker bakom då jag inte fördjupat mig i det.


Just detta fenomen, oxidation, är väl en god anledning att välja koppar istf aluminium, då aluminium är ett av de mest lättoxiderade material som finns. Och då en oxiderad yta har sämre elektriska egenskaper än en ooxiderad torde väl svartoxiderad alutejp leda ström ännu sämre än blank alutejp...

Men det finns förstås alltid de som är villiga att offra en del på estetikens altare. :beer:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Nonne 13 jan 2013, 22:50

Ravajack skrev:
Just detta fenomen, oxidation, är väl en god anledning att välja koppar istf aluminium, då aluminium är ett av de mest lättoxiderade material som finns.


Eftersom jag läst metallurgi under mina studier så vill jag bara flika in med att ren aluminium är benvit och det silvriga är oxid som kommer direkt vid tillverkningen.... ;-)
Flätorna på bilarna är av koppar! Så när kopparflätorna skrapar mot aluminium tapen borde det i så fall uppstå galvaniska strömmar som gör att alu-tapen oxiderar fortare....

Därför kan jag bara hålla med dig! Mitt val är koppar tape alla dagar i veckan...... :thumb:

Men jag kan ha fel.. :w00t:

//Nonne
Nonne
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 nov 2010, 02:18
Ort: Eslöv

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav mINdAt3z 13 jan 2013, 22:53

Det där var värdefullt! Tror mina alu tejpar får gå åt som strömledare till lampor i bilarna efter din postning. Usch och fy.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Nonne 13 jan 2013, 23:03

Man kan iofs. komma runt problemet med oxid :o montera anoder ...... :D

Nä skämt å sido!! Lika barn leka bäst... koppar mot koppar är nog att föredra trots att det blir oxid även där med tiden :-?

//Nonne
Nonne
Braidsbytare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 nov 2010, 02:18
Ort: Eslöv

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Lasp 13 jan 2013, 23:07

Det finns alltid flera sidor av ett mynt. Vill bara påminna om att det finns strömflätor som inte är koppar.
Om man har en förlust på 6% eller bara 4% anser jag inte har någon betydelse eftersom man dels kan mata ut mer än 12V, dels, och det är viktigt, så kan man kompensera med 1 eller en halv mm mer på triggern.

Det börjar kännas som en avhandling eller ren vetenskap.

Vi kör ju i verkligheten, det är den som räknas ;-) Lev väl säger Lasp

PS / Att vårda banan och torka av den inför viktiga race kan inte vara fel /DS
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 65 gäster

cron