Alu eller koppar tape?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Alu eller koppar tape?

Inläggav GTA 06 dec 2012, 21:26

Visst var det Lasp?? som testade att köra med alutape istället för koppar på banan. Är det kanske någon mera som testat.. Vad kom ni fram till? Vad funkade bäst?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav mINdAt3z 06 dec 2012, 21:36

Jag fick faktiskt lite Aluminium tape av Lasp i ett vänskapspaket vid tillfälle, tycker det ser 1000x snyggare ut på bana än aluminiumtape.

Jag har även försökt leta lite efter "svart" aluminiumtape som jag hört på ryktesvägar skall finnas, men kan inte hitta någon. :(

Jag tror inte att det är ett stort problem, men skall man vara lite petig så har nog Aluminium en inbyggd högre resistens, så rent elektriskt sett så är nog koppartejpen bättre.

Estetiskt sett skulle jag välja aluminium. Men jag har inte hittat någon bra leverantör heller, som faktiskt levererar på rulle i rätt dimensioner, och gärna med kontaktyta på båda sidor.

Jag är lite naiv och tror att om jag har "double conductivive", så gör det ju jobbet lite lättare med lagning och annat.

Sen är ju koppartejepen BUSBILLIG från kina. Har besällt på e-Bay och faktiskt lämnat skambud på 3,5 £ på 10 st 50meters rullar och fick ok. Svårt att slå.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Marsupilami 06 dec 2012, 21:38

Jag orkade inte vänta på koppartejp när jag väl fräst ett spår på min testbana, så jag använde mig av alutejp på ena spåret och koppartejp på andra när jag senare fick hem den.

Mina icke vetenskapliga iaktagelser säger att koppartejpen leder bättre, framförallt om banan stått ett tag.
Har problem med att vissa bilar stannar på aluspåret när bilar och bana stått orengjorda i månader, men samma bil klarar lätt ett varv på kopparspåret.

Kan som sagt ligga helt andra orsaker bakom då jag inte fördjupat mig i det.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Lasp 06 dec 2012, 21:53

Det finns mycket att fortsätta forska i.
Jag skär ju mina strimlor i en dokumentförstörare. Jag vill gärna att tejpen är 4 mm istället för kopparns 6 mm.
Jag har ju tidigare testat med ohm mätaren och kan inte påvisa några stora förluster.
Sedan har jag en tanke om att en bana skall matas till flera ställen. Kanske också med lite olika spänning?
Se gärna annan tråd om depå.
Jag har även några rullar koppartejp men tycker att mina remsor duger just nu!
Om man går över till digitalt kan man ju komplettera med en konding på ingången! :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav GTA 06 dec 2012, 23:29

jag har köpt en dokumentförstörare på biltema som bara skär remsor i4mm. Jag tycker också att det ser snyggare ut med silver.

MEN! Svart alu tape. OJ det måste ju bli skitsnygt.

Bild

http://www.alibaba.com/product-gs/514672298/Black_aluminum_foil_tape.html?s=p
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav mINdAt3z 11 dec 2012, 20:13

Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Lasp 11 dec 2012, 21:41

Den ser perfekt ut för tapehållaren som du har just nu!
Vem beställer provrullar?
Min skurna tape, som jag kör med just nu är 0,04 mm! Så detta kan bli riktigt bra.
Fast jag har tankar om ett dubbellager med tråd emellan.

Lyfte upp det hela som ett inlägg.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav GTA 11 dec 2012, 22:38

den jag köpte från biltema som jag sedan strimlade är ledande på båda sidorna.. om det var de ni menade.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Lasp 11 dec 2012, 22:46

Precis, jag har ju ofta Biltema tejpen, men finessen med den kinesiska är att den är 0,06.
Kanske den årsomsättning en vanlig tejp att det inte r en bärare på den.
Enklare att applicera med hållaren.
Jag tar hem några rullar.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Marsupilami 12 dec 2012, 00:19

mINdAt3z skrev:Hittade denna idag..


Tror fortfarande mer på koppartejp, men i brist på tillgänglig svart/grå ledande tejp så vinner silvrig utseendemässigt över koppar.

Med tanke på priset kunde jag alltså inte låta bli att beställa ett gäng rullar.

Dags att beställa tejpläggaren från Luf tror jag...
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav mINdAt3z 12 dec 2012, 01:11

Det blev några rullar här med. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav turbotorsken 15 dec 2012, 11:06

Till min bana använde jag biltemas alu.tejp som jag skar upp i 4mm remsor med hjälp av långpass och en vass brytbladskniv. Jag har inte haft några problem med tejpen, den leder dessutom på båda sidor så att koppla in ström, göra skarvar, reparationer m.m är inga som helst problem.
Men med facit i hand så ska jag nog till nästa gång köpa färdigskuren tejp, om man kan få tag i nån bra tejp till vettigt pris. Det spar mkt arbete..
turbotorsken
Kurvvakt
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2010, 21:40
Ort: Karlskrona
Klubb: Svenska Volvo PV-Klubben

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav Lasp 09 jan 2013, 23:59

Jag har ikväll gjort en förnyad mätning (noggrannare) med Ohmmeter på ett antal olika tejper (5 st).
I stort sett jämförbara värden både på aluminiumtape och koppartape.
Både 5mm och 6mm
Jag fick betydligt högre (sämre) värden på min textiltape, men så när jag mätte på en färdigpreparerad sektion var det i rätt härad även den. Och den kör jag med bara 3mm remsor. Jag tänker som så, 3mm +1 mm till slotet, 3mm slot + 1mm kant sedan 3mm remsa med koppartråd under. Totalt 11mm och guideskon är inte bredare.
Eftersom den bygger på textil skrynklar den sig inte som alu eller koppartejpen.
Mer likt nerfrästa braidsstrumpor. Det lilla jag har testkört hitintills lovar mycket gott.

En av de taper som jag testade är den som Mikael länkade till, jag köpte där. Bra leverantör.

i första stycket av Mikaels inlägg står det snyggare än Aluminiumtape! Är det rätt uppfattat ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav mINdAt3z 10 jan 2013, 00:30

Lasp skrev:i första stycket av Mikaels inlägg står det snyggare än Aluminiumtape! Är det rätt uppfattat ;-)


Nej det var nog felskrivet. Menade att det är snyggare än koppartejp. Men snyggast vore nog ändå svart tejp.

Ledande textiler, ja det kanske är något för framtiden. En bilbana som är en matta med spår som man bara rullar ut på golvet när man vill köra. Nya "ruggracer" fenomenet ala Lasp kanske? :D

Produktutveckla, finansiera och sälj det så köper jag en bana. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Alu eller koppar tape?

Inläggav GTA 10 jan 2013, 10:52

textil.. ja tänk vad dom hittar på :) Är den lika slitstark som koppar & alu?

Hur mycket bättre är "braidsstrumpor" än tape? borde vara svårtare att rengöra iallefall.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster