Sida 2 av 3

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 11 jan 2013, 14:11
av Pyspunka
Hej!
Koppar och aluminium leder ström olika bra. Man benämner det resistivitet. En ledare med stor area har mindre resistans än en liten. Det innebär att man får ett spänningsfall i ledaren som blir större ju längre ledaren är och ju Större ström du vill leda. Du har alltså inte samma spänning vid anslutningspunkten som 10 meter ifrån den.

Om jag räknat rätt, så innebär det att:
Om du använder koppartejp (5x0,08mm=0,4mm2) ger 10 meter 0,45 Ohms resistans.
Samma förutsättningar med Aluminium ger c:a 0.7 Ohm.
Det innebär vid 1A ett spänningsfall på c:a 4% för koppar och 6% för aluminium.

Drar motorn mer ström, ökar spänningsfallet därefter.
Så det är bara att mäta hur lång bana man har och om man inte har flera inmatningspunkter, så ska ju faktiskt strömmen ta sig hela vägen tillbaka också (dubbla längden).

En strömfläta/Jordfläta har en större area, men kostar också betydligt mer. Du måste ju utöver det fräsa ett spår för den också, vilket kan komplicera bygget en hel del.

Oj vad torr jag var!

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 11 jan 2013, 15:33
av GTA
Pyspunka skrev:Hej!
Koppar och aluminium leder ström olika bra. Man benämner det resistivitet. En ledare med stor area har mindre resistans än en liten. Det innebär att man får ett spänningsfall i ledaren som blir större ju längre ledaren är och ju Större ström du vill leda. Du har alltså inte samma spänning vid anslutningspunkten som 10 meter ifrån den.

Om jag räknat rätt, så innebär det att:
Om du använder koppartejp (5x0,08mm=0,4mm2) ger 10 meter 0,45 Ohms resistans.
Samma förutsättningar med Aluminium ger c:a 0.7 Ohm.
Det innebär vid 1A ett spänningsfall på c:a 4% för koppar och 6% för aluminium.

Drar motorn mer ström, ökar spänningsfallet därefter.
Så det är bara att mäta hur lång bana man har och om man inte har flera inmatningspunkter, så ska ju faktiskt strömmen ta sig hela vägen tillbaka också (dubbla längden).

En strömfläta/Jordfläta har en större area, men kostar också betydligt mer. Du måste ju utöver det fräsa ett spår för den också, vilket kan komplicera bygget en hel del.

Oj vad torr jag var!



Bra skrivet!

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 11 jan 2013, 23:40
av Lasp
Tack pyspunka

Min svar var inte vetenskapligt, jag mätte på armlängds avstånd
Och jag kan inte räkna på ditt sätt!
Men om jag kopplar till Raksräckor på fyra ställen istället för tre! vad ger det? :cuckoo: :cuckoo: :cuckoo:

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 11 jan 2013, 23:41
av Nic
Tänk på att en banmeter är två meter tape, även i förluster.

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 11 jan 2013, 23:44
av Nic
Såg nu att det var tänkt på det...

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 11 jan 2013, 23:59
av Lasp
Min grej var ju att det inte var en större grej, men fan 2% är ju mycket!
Om inte kartan stämmer med verkiulgheten, så gäller verkligheten!

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 12 jan 2013, 11:03
av Pyspunka
Hej!

Formler och värden finns på webben.Krånglig att skriva dem på tangentbord, Men jag menar inte att man ska stirra sig blind på siffror. Jag ville bara påtala att man inte kan ha hur tunn och lång ledare i vilket material som helst utan konsekvenser.
Men spänningsfallet är lika stort för alla spår och man ligger ju kanske inte på fullgas hela tiden.
Märker man ens att man bara har låt säga max 10 volt längst bort? Och gör det något? Det får man avgöra själv.

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 12 jan 2013, 12:53
av mINdAt3z
Tycker det är jätteviktigt och det var en kanonbeskrivning. Klart man vill ha det så bra och jämt som möjligt. Med någon timme i Excel och lite mätningar så brukar man reda ut om man behöver dra ut en kabel eller inte.

Det är ju många faktorer som spelar in på banan. Även kablarna bör man ju tänka till något på då det lätt kan skilja 1v på en 3 meters AW24 kabel om man har otur. Kör man sedan digitalt och jackar in spårväxlar och annat på banans el så får man nog tänka till ännu mer.

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 12 jan 2013, 15:13
av GTA
jag körde ett test igår med en PB för 4bilar (1AC adapter) & 5st växlar på en 15m Scalextric sport bana.

Kan nog tänka mig att växlarna drar en hel del kräm så bilarna åkte rätt sakta fram. fick även det tråkiga fenomenet att körde en bil av så åkte alla andra av &så.

Testade att köra analogt med Sport PB & det flöt på bättre då trotts att acn hade 0,8amp max.

Hur mycket kan en växel dra?

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 12 jan 2013, 22:56
av Kristian
Sist jag körde bilbana så var det på en bana som gick runt. Rimligen borde således arean på ledaren fördubblas...

Av erfarenhet på sportbana så har jag konstaterat att matning ungefär var 5-7meter funkar bra. Översätter man detta till koppartejp världen så blir det ju max 3.5m till närmsta strömtillförsel.

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 13 jan 2013, 07:14
av Ravajack
Marsupilami skrev:Jag orkade inte vänta på koppartejp när jag väl fräst ett spår på min testbana, så jag använde mig av alutejp på ena spåret och koppartejp på andra när jag senare fick hem den.

Mina icke vetenskapliga iaktagelser säger att koppartejpen leder bättre, framförallt om banan stått ett tag.
Har problem med att vissa bilar stannar på aluspåret när bilar och bana stått orengjorda i månader, men samma bil klarar lätt ett varv på kopparspåret.

Kan som sagt ligga helt andra orsaker bakom då jag inte fördjupat mig i det.


Just detta fenomen, oxidation, är väl en god anledning att välja koppar istf aluminium, då aluminium är ett av de mest lättoxiderade material som finns. Och då en oxiderad yta har sämre elektriska egenskaper än en ooxiderad torde väl svartoxiderad alutejp leda ström ännu sämre än blank alutejp...

Men det finns förstås alltid de som är villiga att offra en del på estetikens altare. :beer:

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 13 jan 2013, 22:50
av Nonne
Ravajack skrev:
Just detta fenomen, oxidation, är väl en god anledning att välja koppar istf aluminium, då aluminium är ett av de mest lättoxiderade material som finns.


Eftersom jag läst metallurgi under mina studier så vill jag bara flika in med att ren aluminium är benvit och det silvriga är oxid som kommer direkt vid tillverkningen.... ;-)
Flätorna på bilarna är av koppar! Så när kopparflätorna skrapar mot aluminium tapen borde det i så fall uppstå galvaniska strömmar som gör att alu-tapen oxiderar fortare....

Därför kan jag bara hålla med dig! Mitt val är koppar tape alla dagar i veckan...... :thumb:

Men jag kan ha fel.. :w00t:

//Nonne

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 13 jan 2013, 22:53
av mINdAt3z
Det där var värdefullt! Tror mina alu tejpar får gå åt som strömledare till lampor i bilarna efter din postning. Usch och fy.

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 13 jan 2013, 23:03
av Nonne
Man kan iofs. komma runt problemet med oxid :o montera anoder ...... :D

Nä skämt å sido!! Lika barn leka bäst... koppar mot koppar är nog att föredra trots att det blir oxid även där med tiden :-?

//Nonne

Re: Alu eller koppar tape?

InläggPostat: 13 jan 2013, 23:07
av Lasp
Det finns alltid flera sidor av ett mynt. Vill bara påminna om att det finns strömflätor som inte är koppar.
Om man har en förlust på 6% eller bara 4% anser jag inte har någon betydelse eftersom man dels kan mata ut mer än 12V, dels, och det är viktigt, så kan man kompensera med 1 eller en halv mm mer på triggern.

Det börjar kännas som en avhandling eller ren vetenskap.

Vi kör ju i verkligheten, det är den som räknas ;-) Lev väl säger Lasp

PS / Att vårda banan och torka av den inför viktiga race kan inte vara fel /DS