Sida 1 av 1

Få hyfs på Fly Lancia Beta?

InläggPostat: 27 dec 2012, 14:00
av Woody
Är det någon som kan ge bra tips på hur man får Fly Lancia Beta att gå hyffsat bra?
Kör på en 30år gammal permanent Scalextric Classic bana och Betorna hoppar och studsar så fort jag börjar få lite grepp i bakvagnen. Kör magnetlöst och har provat att vikta stegvis både fram och bak och även utan vikter.
Jag gillar orginalfälgarna men de är inte 100 centrerade så jag har provat Slot It 17.2x10mm fälgar med alla möjliga (och omöjliga däck), allt ifrån S1, P3, P6, SCX, FLY, Ninco osv. men så fort jag börjar få grepp så blir det studsboll.
Jag läste i "Min nya bil" tråden om att ymigs använde Slot It fälgar men jag hittar inga större än 17.2mm och Betorna har ju som Capri och 935 18mm fälgar, något tips på 18mm fälgar som skulle kunna passa?
"Pucko Camaro" visade också i samma tråd 2st Betor han bytt hjul på men skrev tyvärr inte vilka hjul han skruvat dit.
Läste rådet om att få ner hela styrskon i spåret och det är gjort, jag använder o-ringar som framdäck för tillfället och hela styrskon bottnar. Jag hade gärna flyttat fram styrskon för att få bättre egenskaper men det finns mycket begränsat utrymme p.g.a. spoilern.
Jag har sökt och fått fram några tips men får inte mina att lira riktigt.

Re: Få hyfs på Fly Lancia Beta?

InläggPostat: 27 dec 2012, 14:31
av Jormungandr
Aluhjul i lämplig dimension hjälper. sedan fräsht gummi på som du slipar runt. NSR supergrip borde passa. Sen har du tur för på betan kan du klämma dit en fjäder på skruven för motorvaggan. det kan hjälpa ganska mycket på en gammal hoppig classic bana. jag har själv testat med slot.it's magnet fjädrar och de funkade skapligt på den bilen.
Du kan även testa att vikta vaggan och ev lite fram ifall den spårar ur lätt. Slot.it har dessutom ultratunna framdäck som inte är mer än ett par varv tejp ungefär (SIPT19) de är för 14,3mm fälg, men kan tänjas en hel del.

bak är det bäst med aluhjul, men dimensionen ska inte vara för stor. de är 18 original, men hur hög markfrigång har den då? om det funkar med mindre fälgar och däck så sänker du tyngdpunkten rejält. det gör mycket för väghållningen.

Re: Få hyfs på Fly Lancia Beta?

InläggPostat: 27 dec 2012, 16:58
av Aramis
Jag gjorde iordning min Beta för flera år sen, ska försöka minnas hur det var nu...

Jag bytte till en större pickup som går djupare i spåret men det är ju onödigt när du kör på Classic-bana då spårdjupet är mindre. Men om hela flaggan ligger i spår borde det funka. Jag sattw 16 mm fälgar bak med NSR Supergrip 19,5x12 däck bak. Framdäck hade jag Sloting Plus mönstrade för 15 mm fälg. Dom är också tunna som tusan. Motorvaggan ligger ju uppepå chassit och det bakre fästet (pinnen med skruv) behöver snidas till lite så vaggan får rörlighet uppåt. Sen kan man justera med skruven upptill så vaggan är aningen lös och kan röra sig nån mm utan att kärva. Aludrev hjälper också till att göra drivlinan lite bättre. Sen lite vikter i motorvaggan och nån så långt fram det bara går.

Du menar väl inte Racing-versionen förresten? Den har ju inte 18 mm fälgar bak men Marcus beskriver hur man kan göra med den...

Re: Få hyfs på Fly Lancia Beta?

InläggPostat: 27 dec 2012, 20:29
av Marsupilami
Vi fick hyfs på en Fly 935 genom att byta till Racers 935-fälgar.
Den gick från att vara sämst i vår Gr.5-klass till att bli bäst.

Racerfälgarna är något mindre, så det går inte att använda däck anpassade till Flyfälgarna, men rent utseendemässigt är skillnaden marginell. Personligen gillar jag Racers däck som vi köpte samtidigt, bra grepp men släpper snällt när det är dags.

Bild

Racerfälgar på Jägermeistern, kantstötta originalfälgar på Äpplet.

Re: Få hyfs på Fly Lancia Beta?

InläggPostat: 27 dec 2012, 23:33
av Woody
Tackar för alla tips!!! Då har jag lite mer att testa med.
Jag har också en 935 men den behövde en del vikt fram för att få hyfs på men mina Betor vill inte riktigt lira.
Intressant med Racerfälgarna och däcken, dock inte helt lätt att få tag på eller så har jag inte letat tillräckligt.
Jag har beställt MJK däck men då går de inte att använda på Racerfälgarna, de är anpassade till FLY, synd.
Motorvaggan har jag sänkt för att få lägre tyngdpunkt men jag har inte gjort den rörlig så det skall absolut testas.
Jag har inte heller testat att vikta själva vaggan men Betorna är ganska tunga i baken från början men det skall också testas.

Re: Få hyfs på Fly Lancia Beta?

InläggPostat: 28 dec 2012, 02:34
av Marsupilami
Skulle gissa på att de nya Sideways grupp femmorna använder samma bakfälgar som Racer 935:orna.
Borde gå att köpa som reservdelar nu tycker man. Skall kolla upp det själv också då Äppleporschen skulle må bra av en uppsättning alufälgar.

Sannolikt är det samma däck på Sidewaysbilarna som på Racer 935:orna. De känns åtminstone snarlika att köra med, men nu har jag bara provat några varv på min lilla testbana.

Vill minnas att de Fly Betor vi har kan hålla ungefär samma tempo som 935:orna, men de är mycket nervösare och krashar alltså oftare. Då kör vi på en Sportbana, som ju är betydligt slätare än en Classic. Kan tänka mig att de är ännu värre på en ojämn bana.

Re: Få hyfs på Fly Lancia Beta?

InläggPostat: 28 dec 2012, 12:35
av Marsupilami
Rättar mig själv en aning.
Provmonterade en fälg från en Sideways Capri på 935:an.
Det är verkligen inte samma fälgar som på Racers 935:or.

Bild
Caprifälg på 935.

Bild
Nerifrån och upp: Fly original, Racer 935, Sideways Capri.

Bild
Fly, Racer, Sideways

Re: Få hyfs på Fly Lancia Beta?

InläggPostat: 28 dec 2012, 22:05
av Woody
Verkligen tack för den utförliga beskrivningen av fälgarna!! det verkar då som om Sideways använder sig av ungefär samma dimensioner som "vanliga" 17-17.3mm fälgar så det öppnar upp en hel del. Racer verkar vara någonstans mitt i mellan.

Jag provade att modifiera motorvaggan med lite mer rörlighet och med lite vikt i själva vaggan och nu börjar en av Betorna uppföra sig ganska ok, har även chimsat flaggar mer ner mot spåret, totalt 0.8mm längre ner än original så nu är allt av "de slot" åtminstone ett minne blott.
Nu väntar jag på MJK däcken för att se vad de kan tillföra FLY fälgarna, annars blir det Sideways eller motsvarande Slot it fälgar med ny utprovning av lämpliga däck (hade gärna fått till några snygga inserts också).
Just nu har en av Betorna riktigt gamla (minst 7 år) SCX slicks på 17.3mm X 8.2mm Slot it fälgar, och jösses vilket bett där är i dessa gamla SCX däck trots sin ålder...

Mer meck på söndag då jag förhoppningsvis kan tillbringa lite tid vid banan och jag tar gärna emot ännu fler förslag tills dess.

Re: Få hyfs på Fly Lancia Beta?

InläggPostat: 09 jan 2013, 09:58
av Woody
Jaha, då fick jag mina MJK däck och fick lite tid vid banan i går kväll.

Sammanfattning:
Jag använder nu orginalfälgarna som är förvånadsvärt runda men MJK däcken behövde en hel del slipning innan de blev helt ok.
Förstärkt chassi enligt ett tips på Slotforum så att det flexar mindre.
Ca 5-7 gr bly fram och ca 5-7gr på motorvaggan som är lite modifierad.
Genomgående framaxel efter att jag flyttat främre karossfästen som på denna Beta har karossfästet ivägen för axeln (finns visst 2 varianter på FLY Beta där en variant har ett annat karossfäste som tillåter genomgående axel). Chimsad flagga med 3st 0.2mm chims

Resultat:
Sänkt varvtid från ca 6 sek till som bäst 5.4sek vilket talar sitt tydliga språk (att jämföra med en nästan orörd Sideways Beta som ligger på 5.3 som bäst på samma bana) och den största skillnaden blev såklart när MJK däcken blev körklara, de ger precis "lagom" grepp utan att hugga och utan att släppa för mycket, det blir precis "lagom" släpp i kurvorna. Dock tycker jag att bilen blev lite tung med lite lidande acceleration och broms som följd men det kan jag leva med för nu går den att köra med riktigt bra flyt.

Nu skall jag på nästa FLY Beta för att se om samma recept får den att gå lika bra.