Julklapp - nytt projekt

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Julklapp - nytt projekt

Inläggav chopperhead 17 jan 2013, 18:51

Fick av min sambo en bilbana helt oväntat i julklapp, en Carrera bana ska väl tilläggas. Lyckan vara lika gjord som förvåningen över att få en bilbana i julklapp i vuxen ålder. Efersom jag är väldigt nyfiken av mig och inte kan låta saker va, så blev också detta starten på ett nytt projekt och intresse..........Börjar med lite bilder!

Bild
Eftersom platsen i mitt "lekrum" är av begränsad art, så fick det bli en väggmonterad variant. Här ses skivan uppsatt, och banan provmonterad.
Bild
Här har jag målat sidorna, satt lister och även tapetserat baksidan så den smälter in i väggen. Benen går även de att ta bort.
Bild
Här provade jag att måla berg och immitera gräs efter att jag byggt upp bergstrukturen. Gammalt dockhår som färgats har bla används tillsammans med Biltemas spraylim. Nedan berget håller även en liten sjö på att ta form.....
Bild
Gammalt ruttet staket ovan vattnet fick det bli av ungarnas överblivna glasspinnar.....
Bild
Hade tråkigt en kväll och tuckte sjön såg lite tråkig ut, och glass förbrukas på löpande band i familjen. Sagt o gjort, en brygga fick det bli....
Bild
En liten stensamling i mitten av sjön.....

Återkommer med lite mer bilder vartefter projektet fortskrider, och ideerna ramlar på en.
chopperhead
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00

Re: Julklapp - nytt projekt

Inläggav GTA 17 jan 2013, 18:55

Snyggt!

Dockhår till gräs.. låter inte så..... bra. men OJ vad snyggt det blev! :thumb:
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Julklapp - nytt projekt

Inläggav chopperhead 17 jan 2013, 19:07

Kan väl understryka att bottnet på sjön är inte klart än, och "vattnet" är inte i heller.....
chopperhead
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00

Re: Julklapp - nytt projekt

Inläggav Lasp 17 jan 2013, 19:22

Riktigt snyggt jobbat. Jag gillar tapetseringen av undersidan.
Snyggt och prydligt .
Välkommen till forumet och en riktigt växande hobby.
När det gäller vatten är jag impad av detta.
http://www.slotforum.com/forums/index.p ... opic=56691
Här finns många tips.
Men kom ihåg att det är bara är du som bestämmer vad som är vettigt.
Lycka till säger Lasp
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Julklapp - nytt projekt

Inläggav GranTurismo 17 jan 2013, 20:24

Riktigt snyggt jobbat på så kort tid. Dockhår som gräs var en finurlig metod som jag som nybörjare (du kanske hållt på tidigare?) aldrig skulle tänkt på.

Vad gillar du Carrerabanan och de tillhörande bilarna?
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Julklapp - nytt projekt

Inläggav chopperhead 17 jan 2013, 22:35

Tack ska ni ha. Och som svar på din fråga, jag har aldrig gjort något liknande förut. Men detta var förbaskat skoj, både byggandet och att köra. Men problemet är väl nu att denna bana känns lite liten, så man vill ha mer......Anledningen till att det blev dockhår, är mest att jag gjorde en sport i att det inte ska kosta något direkt att bygga. Så formationer byggde jag av frigoliten från alla julklappar, och täckte det med spackel som blev över från köksrenoveringen innan jul. Alla färger kommer från barnens vattenfärgsamling osv.......Lite skoj när kreativiteten får tala.
chopperhead
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00

Re: Julklapp - nytt projekt

Inläggav Jormungandr 17 jan 2013, 22:43

ser kalas ut! Don't underestimate the power of glasspinnar :D jag tänkte t.o.m. testa att bygga ett chassie av glasspinnar någon gång. :-D=
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Julklapp - nytt projekt

Inläggav Gulf Persson 18 jan 2013, 09:14

Imponerande åstadkommit på så kort tid :thumb: Ser riktigt bra ut. Håller med om att det är riktigt roligt att ta till vara på allt möjligt "skräp" och sedan använda det till något vettigt. Problemet för mig i alla fall är väl att samlingen av bra att ha material växer fortare än den går åt.. :cuckoo: Och ja glasspinnar är ett utmärkt material till chassiet på en bilbanebil.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Julklapp - nytt projekt

Inläggav L Kongo 18 jan 2013, 11:02

Myyyyycket snyggt! :thumb: :thumb: :thumb:
Att åstadkomma så mycket på så liten yta.
Applåder å visslingar!
"Ju äldre jag blir, desto snabbare var jag."
Användarvisningsbild
L Kongo
Depåman
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 apr 2012, 14:39
Ort: Skåne

Re: Julklapp - nytt projekt

Inläggav chopperhead 26 jan 2013, 22:33

Det har inte hunnit hända så mycket sen sist pga jobb, andra tidskrävande hobbys osv. Men lite har det i alla fall hänt, så jag postar vidare.....
Men där det händer allra mest för stunden är i huvudet, har blivit helt fixerad vid att jag vill bygga en STOR bana själv nu. Tyvärr vet jag för lite, men söker ständigt på internet om mer info. Nån som kan tipsa mig om vart jag ska.......

Bild

Bild

Bild

Bild
chopperhead
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00

Re: Julklapp - nytt projekt

Inläggav GranTurismo 26 jan 2013, 23:20

Oj oj oj, hon visste vad hon gav sin in på frugan när hon gav dig en bilbana :-P. När man väl börjar vill man inte sluta.

Förutom att titta i en massa byggtrådar på detta eminenta forum, här finns både massa trådar om plastbanor eller frästa träbanor.

Om det inte räcker för dig kan du kolla på internationella forum. Det finns några bra stora.

http://www.slotforum.com
http://www.slotcarillustrated.com
http://www.homeracingworld.com

Därifrån kan du i sin tur hitta hundratals länkar och andra tips. Välkommen till träsket :beer: !
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster

cron