Lite blandat

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Lite blandat

Inläggav Hilmon 07 mar 2013, 14:08

Halloj!

Detta är mitt första inlägg här, blev ny medlem igår. Tack för det!
Tänkte först säga att jag blev sjukt inspirerad när jag snubblade in på forumet efter att jag googlat lite på bilbanor etc. Helt otroligt vad ni kan skapa alltså!

Det fick iaf mig att vilja ta upp min gamla barndomshobby (I samband med att min son fyller år). Jag har gått och beställt en Scalextric Digital bana med C7042 enheten. Kommer förhoppningsvis idag...
Jag jobbar som utvecklare och när jag såg vad man kunde göra så blev jag ju sjukt intresserad av kolla vidare på vad man kan göra med det gränssnittet som finns öppet på C7042:an. Har ju också sett att det finns färdiga program för detta och det blir väl att jag köper ett av dem, lutar mer mot ssdc som det är nu. Någon som har invändningar eller tankar om det. Ser att det finns lite andra trådar om det så ingen utläggning är nödvändig ;)
Har inte hunnit titta igenom hela forumet ännu...

Har sett att man får beställa kablar och sånt för att det skall lira på bästa möjliga sätt. Känns dock lite överprisat att betala typ 400 kronor (36 pund, vad den nu står i på kronan har jag inte koll på) för en seriell kabel.
Men men jag efterlyser någon form av dokumentation på hur man pratar med det gränssnittet och jag är inte människa att hitta det. Har kollat på Scalextric och Hornby's hemsida och hittar inte speciellt om det...

Hur är det med om man vill köra pit lane funktionerna, blir inte riktigt klok på hur det fungerar, fungerar det automatiskt iom man kör med ssdc? vill komma åt den funktionaliteten att ha pitstop (att bränslet tar slut) när man kör tävlingar. Eller måste man bygga till med någon extradel?? Måste man köpa ytterliggaren en sådan über kabel då?

Finns det någon lokal återförsäljare i Helsingborgstrakten som jobbar med Scalextric Digital, mer än leksaksbutikerna?
Så man kan klämma och känna på bilar och banor men framför allt någon som man kan få expert hjälp av vid frågor etc...

Framöver när jag har kommit igång lite så täntke jag göra ett lite mer seriöst projekt av det, blir väl till hösten.
Blir till att bygga lite landskap och sånt för att få det lite mer realistiskt.

Visst är det så att alla Scalextric bandelar går att använda till digital???

/Christian
Hilmon
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 mar 2013, 11:56
Ort: Hjälmshult

Re: Lite blandat

Inläggav Lasp 07 mar 2013, 15:25

Välkommen till bilbanevärlden!
Den är större än du tror.Tänkte när jag började läsa, han kan väl komma ner!Så är han redan där!
Helsingborg Börja med att kontakta Lala.
Han finns på Jönköpingsgatan, tvärsöver finns Björn o Martin.
Kabel är en konverter, därav priset.

När det gäller bilar finns både Hobbyakuten och HobbyCenter i Helsingborg.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Lite blandat

Inläggav Lempa 07 mar 2013, 16:59

Hej Christian,
och välkommen till forumet (som känns trevligt att få säga, men är möjligen lite väl standardiserat nuförtiden)!

Lasp har ett par ypperliga förslag här om du nu bor i närheten av Helsingborg. Där härbärgerar som han nämnde Lala, som är begåvad med stor kunskap om SSD och andra digitala system, så ett snack med honom är nog helt rätt. Han heter dock inte Lala här på forumet, utan Largasso. Kolla in hans tråd om "Skånefräsning på G", och förslagsvis skickar du honom ett PM om dina funderingar, eller skapar en ny tråd om Scalextric digital med dina frågor.

Och på din fråga om det funkar med "vanliga bandelar" till digitalkörning är svaret ett tveklöst JA!

Vad gäller programmering och gränssnitt för digitalracing har vi på forumet en hejare på just det. Han kallar sig Razamanaz. Han har stenkoll på protokoll etc om jag inte är helt fel på det. Hör med honom!

Lycka till :thumb:

Hälsningar
/LL
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Lite blandat

Inläggav Hilmon 07 mar 2013, 17:31

Gött snack!

Skall jag absolut göra.

Har en svag aning om att jag nog har träffat den där Lala innan också.
Kan inte vara så många i Helsingborg som kallas för det.

Tack för hjälpen!

/C
Hilmon
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 mar 2013, 11:56
Ort: Hjälmshult

Re: Lite blandat

Inläggav Hilmon 07 mar 2013, 18:03

Hilmon skrev:
Har en svag aning om att jag nog har träffat den där Lala innan också.
Kan inte vara så många i Helsingborg som kallas för det.

/C


Med risk för att det är någon anna än jag tror...
Då blir det lite pinsamt men det bjuder jag på :)
Hilmon
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 mar 2013, 11:56
Ort: Hjälmshult

Re: Lite blandat

Inläggav Lempa 08 mar 2013, 13:55

Hilmon skrev:Med risk för att det är någon anna än jag tror...
Då blir det lite pinsamt men det bjuder jag på :)

:D
:D
:D

Statistiskt sett borde det inte finnas alltför många Lala i en och samma stad av den kalibern, men helt säker kan man ju förstås aldrig vara...

Håller mina tummar för att du träffar rätt!

/Lempa
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Lite blandat

Inläggav Hilmon 10 mar 2013, 20:55

Efter att nu det första förtvivlan lagt sig att jag inte fick banan i fredags så har jag lyckats samla tankarna och börjat fundera lite i tanke(banor) om hur jag skall designa min bana...
Tanken är en stadsbana med lite höghus och någon bro och gärna lite i nivåer också typ San Francisco.
Ganska teknisk bana med en hårnål och lite sånt åt det hållet...

Tänkte även köra på gatubelysning i form av lysdioder som jag tänkte styra från ett PC-Program.
Någon som har en ide vart man kan hitta ett usb/seriellt gränssnitt för att styra lyse och lite sånt?
Har hittat en del utomlands men känner mig inte så bekväm i att beställa på det sättet.
Gamla goda Kjell & Co har ett sjukt bra sortiment på dioder iaf...

Hur långt kommer man egentligen på en standard uppsättning av SSD platinum?
Det ser rätt tamt ut med bandelar när man tittar på bilderna.
Blir inte riktigt klok på exakt vilka delar som är med paketet heller...
Det står lite halvluddigt på de sidor jag har hittat.

Försökte ge mig på att skapa en bana i Scalextric trackdesigner med hjälp av de banbitarna som jag kunde utröna ur det jag läst...
Jag gav upp efter typ 4 sekunder blankt. Vilket skitprogram :S

Ha en go vecka!
/C
Hilmon
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 mar 2013, 11:56
Ort: Hjälmshult

Re: Lite blandat

Inläggav Lasp 10 mar 2013, 21:33

När det gäller bandesign finns det många, många fler som är bättre Testa UR3.0.

Design av bansträckning och dithörande Diorama är kul (sjukt) för att använda inneord.

Men dioder och slikt styr du med enkla medel med exempelvis Arduino. Här finns tips http://www.lawicel-shop.se/

Annars finns gamla goda Velleman grejor hos sagda Kjell.

Kolla gärna runt i byggtrådar här på BilBaneForumet , inte fel bara för att någon har gjort det tidigare.

Sedan är det min personliga uppfattning att Frigolitlådorna innehåller banlayouter som nästan tvingar dig till kompletteringsköp! Men jag kan ha fel ! ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Lite blandat

Inläggav Hilmon 10 mar 2013, 21:52

Gött det skall jag göra.

Herregud, man har missat... På min tid fick man programmera och bygga allt. Nu finns det ju för guds skull färdiga saker att köpa... Till och med så man kan styra med ipad och sånt...

Fick lite den iden med ljuse och det ifrån tråden om uppfällbar scalextric bana.

Jo jag hade väl den känslan också att det skulle vara så, brukar ju trots allt vara det...
Får väl packa upp och se hur långt jag kommer då :)
Hilmon
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 mar 2013, 11:56
Ort: Hjälmshult


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster