Min första bana på femton år!

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav snugged 08 maj 2013, 12:41

fantastiskt bra jobbat!!! ser riktigt bra ut.
:thumb:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 08 maj 2013, 17:40

Tack så mycket.

Har idag varit och hälsat på Hobbycenter i Helsingborg samt en sväng förbi Lala och tittat på han projkt samt fått en del tips och trix om hur till att lösa elektroniken.
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 09 maj 2013, 23:55

Röd dag betyder mer gjort på banan. Då jag väntar på min färgspruta för att kunna färdigställa byggnaden satte jag mig ner och funderade lite över strömförsörjningen.. Det blev såhär!

IMG_3544.JPG
IMG_3544.JPG (93.52 KB) Visad 32628 gånger


Ser ut som ett härligt getingbo men jag har iallafall fått det att fungera.

Byggde in en fläkt från en gammal dator som stjäl ström från ena spåret men då den tar 0,3 amp så märks ingen direkt skillnad. Då jag lämnade en springa på luckan fram fläktar det även skönt på den som håller i handtaget. Då banan står i mitt uterum som kan bli varmt på sommaren kändes fläkten som en nödvändighet både för banan samt förare. Jag ska koppla in en switch också så man kan stänga av fläkten då den surrar ganska mycket och kan bli lite jobbigt i längden.

IMG_3545.JPG
IMG_3545.JPG (56.88 KB) Visad 32547 gånger


IMG_3542.JPG
IMG_3542.JPG (79.06 KB) Visad 32524 gånger

Det ska även till ett lås på sidan så inte klåfingriga barn kan öppna och leka elektriker. Men samtidigt kan det ju vara smidigt med luckan om man behöver fixa något eller visa gästförare hur hela alltet är kopplat.

Om det finns att få tag på vill jag ju naturligtvis ha en gul bananhona alt färglägga området runt omkring så man enklare ska kunna ser hur man kopplar in kontrollen.

Flyttade även förarplatsen till kortsidan så man inte skymmer varandra vilket fallet var tidigare.
Tanken med placeringen är att jag ev. ska förlänga banan till höger och göra bordet i form av en hästsko (som den hovslagare man är) och då kommer man inte se ordentligt där kontrollerna var placerade innan flytt.

Jag måste även fylla igen hålet i sceneryn där den förra powerbasen tog plats.
IMG_3547.JPG
IMG_3547.JPG (82.45 KB) Visad 32572 gånger

IMG_3548.JPG
IMG_3548.JPG (74.44 KB) Visad 32561 gånger
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 10 maj 2013, 00:05



Ungerfär som Björn Skifs jobbade jag idag när jag lekte elektriker och snickare! :D
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav GranTurismo 10 maj 2013, 09:36

Snyggt kopplat! Skulle vilja göra nåt liknande själv för att göra mig av med powerbasen.

En fundering angående att du valt att köra analogt med din digitalbana. Måste du inte ta bort växelspåren? Har för mig att det var tvunget att göras när jag själv utvärderade om jag ville införskaffa digitalt som komplement. Nu var det i och för sig till Ninco, så det kanske är annorlunda på Scalextric? Eller har du gjort nån egen modifikation?
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 10 maj 2013, 11:31

Jag har valt att gå över till analogt då jag upplevde för mycket strul med det digitala. Kan bero på att jag hade den gamla fyrabilars pb som gjorde att det inte presterade som önskat. Den trafon jag skaffade nu kostade 300 kr och gav mycket bättre och jämnare Power än scalextric digitala. Sen är det ju en kostnad att chippa alla bilar. De digitala växlarna kan sitta kvar men då med problemet att den kan växla sig om jag skulle sladda över växeln. Jag ska byta ut dem mot raka spår så fort jag gjort den investeringen. Jag valde analogt för att det ska stämma överens med bilar och handtag om jag skulle vilja åka in och rejsa på någon klubb. Känns också som man är lite för låst vad gäller tidtagning på den digitala banan men det kan ju bero på att jag helt enkelt inte lärt mig den fullt ut än. En sista anledning är att jag inte har fyra vänner så sannolikheten att så många vill köra samtidigt är ganska liten.
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Pyspunka 10 maj 2013, 14:40

Hej!
Snygg bana. Har bara ett par synpunkter på det elektriska.

230 volt är ju inte att leka med och barn är ju nästan ännu klantigare och klåfingrigare än vuxna. Jordfelsbrytare ska du absolut ha.

Tänk petsäkert. Skulle gärna se att du skyddade anslutningen till nätaggregatet.
Har du dragavlastning på kabeln? Annars kan den lossna om någon snubblar över den.
Är lådan ölsäker?

Kanske kan aggregatet kylas bättre om du satte tassar på det.

Bara några tankar i all välmening. Blev lite nervös av Björn Skifs.

Heja!
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 10 maj 2013, 22:49

Hej och tack!

Jag blir bara glad av era synpunkter och tips. Skönt att veta att ni bryr er om mig så man kan känna sig trygg att kanske någon av er efterlyser mig när jag är uppe och knackar på sankte pers port. :D

Skämt åsido så är jag tacksam för tipsen och en jordfelsbrytare ska installeras ASAP. Vad gäller sladden ska det dras ur baksidan av lådan och gå in under bordet där det kommer sitta en sladdosa som kommer dras ur först av allt. Det skulle i så fall vara så att den ovan nämnda ölen är tömd och folket hamnar under bordet...

Fick dock dit detta barnskyddet idag

IMG_3554.JPG
IMG_3554.JPG (58.4 KB) Visad 32337 gånger


Tack för tipsen.

För övrigt skaffade jag lite fler bandelar idag. Och då blev jag ju även tvungen att skaffa mer plats. Och då blev.... ja ni fattar. Här är resultatet

IMG_3551.JPG
IMG_3551.JPG (93.91 KB) Visad 32401 gånger
IMG_3550.JPG
IMG_3550.JPG (93.62 KB) Visad 32420 gånger
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Niclas 11 maj 2013, 07:13

Det där är nog det fränaste jag sett! Koolaste bilbanerummet någonsin!!
Ett uterum, bilbana, infravärme, bara fylla på med bärs o en gasolgrill!
:beer: :beer: :beer:
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 11 maj 2013, 08:25

Tack.

Tanken var att vi även skulle få plats med möbler men ni som håller på med detta vet att lika lätt som bilarna förökar sog i en enorm takt, har även bordet med bana och tillbehör en konstig förmåga att växa. :-?
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 14 maj 2013, 00:14

Pappaledigheten är slut och första dagen på jobbet avklarad. Boostad av Helsingborgs fina 5-0 seger mot häcken gjorde jag idag klart helgens projekt.

Banan har fått en ny lite mörkare färg. Sladdzooner till den nya bansträckningen är spacklade och målade. Andra sidan av bron är klar. Fått dit bakgrund runt hela banan. Lagt på aluminiumtejp på skenorna. Digitala växlarna utbytta mot vanliga delar. Svängarna där slotsen korsas är borta.

Nu ska jag gå och lägga mig.

IMG_3621.JPG
IMG_3621.JPG (86.19 KB) Visad 32201 gånger

Lite reklam på bron
IMG_3622.JPG
IMG_3622.JPG (87.85 KB) Visad 32202 gånger



Hittade ett fantastiskt erbjudande på Biltema, bara slå till.
IMG_3614.jpg
IMG_3614.jpg (113.85 KB) Visad 32197 gånger
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav largasso 14 maj 2013, 00:36

Snyggt jobbat ! :thumb:

Blev du nöjd/märkte en förbättring med alutejpen ?
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Nico 14 maj 2013, 07:36

Här flyter det på fint ser jag, ser helmysigt ut.

Bore skrev:För övrigt skaffade jag lite fler bandelar idag. Och då blev jag ju även tvungen att skaffa mer plats. Och då blev.... ja ni fattar. Här är resultatet

Alla måste vi börja någonstans ;-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 14 maj 2013, 09:46

largasso skrev:Snyggt jobbat ! :thumb:

Blev du nöjd/märkte en förbättring med alutejpen ?


Nja jag harfortfarande lite dipp i powern på vissa ställen. Funderar på om jag har för mesiga kablar från trafik till banan. Hittade lite grövre i garaget som jag ska testa med. Har ändå boosterkablar till mitten av banan ungefär men när jag kör med ghostmode på kontrollen så får bilen en jävla fart över sträckan där trafon är kopplad och lite sämre Power där emellan.
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 19 maj 2013, 19:56

Hallå

Ett tag sen jag uppdaterat och det beror på <tt jag har fått slita bort den förbannade alutejpen jag la dit. Tyvärr funkade det inte som tänkt då jag förmodligen inte rengjort spåret tillräckligt efter målningen. Resultatet blev tappad ström och speciellt i skarvarna. Detta förundrar mig en del då jag hade tejp runt hela och träbanor som tejpasfungerar och dessutom finns det där inte skenor bakom som ska hjälpa till att stärka strömmen. :cuckoo: Fattar inget men det blev att skrapa bort tejpen sam tvätta bort allt lim som den lämnade efter sig och vips fungerade det igen.

Jag passade även på att bättra på målningen på banan lite med "laglappar" (se bild)

Mer miljö har kommit upp samt en flipkontakt så man kan slå av och på fläkten.

Jag snyggade till kabeldragningen lite samt installerade en jordfelsbrytare inne i "elskåpet".

Den nya bandesignen har bara varit positiv och ger banan lite mer djup och action. Hade naturligtvis kunnat dra en hel del mer banbitar på det "högra" bordet men kostnaden blir ju då högre med en massa extra banbitar samt att jag ville ha några raksträckor där man iallafall kan gasa på lite.

IMG_3636.JPG
IMG_3636.JPG (66.28 KB) Visad 31498 gånger


IMG_3637.JPG
IMG_3637.JPG (85.11 KB) Visad 31505 gånger

IMG_3641.JPG
IMG_3641.JPG (98.32 KB) Visad 31440 gånger

Limmet har inte riktigt torkat än, därav de vita fläckarna..
IMG_3643.JPG
IMG_3643.JPG (73.31 KB) Visad 31513 gånger

IMG_3642.JPG
IMG_3642.JPG (83.26 KB) Visad 31472 gånger
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

FöregåendeNästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster

cron