Min första bana på femton år!

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Millen 01 apr 2013, 10:30

Riktigt grymt projekt! Ska följas :)
Millen
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 mar 2013, 14:41

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 03 apr 2013, 22:16

Jaha då har man gjort det igen!! Jobbat innan man tänker. Det visade sig att layouten inte fungerade som jag ville och allt fick rivas. Svängen under bron presterade inte som jag ville. Jag tror det berodde på fel lutning. Dessutom jobbade jag alldeles för snabbt och det visade sig att mdfen lyfte och släppte i fästena. Jag får helt enkelt svälja stoltheten och lugna ner min iver att bli klar. Vill ju samtidigt att det ska bli snyggt, ordentligt och hållbart. Med tanke att jag har en treåring i huset och nästa gangster på väg så är nog hållbarheten A och O. Har testat en design som jag är hyfsat nöjd med, men då jag väntar på en hårnålskurva som kommer med posten inom det närmastekan det bli tal om ändringar. Vad tror ni om denna?

Tanken är att den kurvan i mitten som består av spåväxlar ska bytas mot hårnålskurvan.
IMG_3320.JPG
IMG_3320.JPG (83.29 KB) Visad 27073 gånger


Jag har passat på att fylla ut mitt stall med min första "riktiga" bil till skillnad mot de startpaketsbilarna jag och min son inte varit speciellt snälla emot. Har en del skruvande kvar då magneten var så stark att bilen knappt tog sig fram på banan. Har även för första gången i mitt liv installerat chip i dom nya bilarna. Lyckades få alla tre att köra baklänges till en början. Blir ingen trisslott idag inte..
IMG_3323.jpg
IMG_3323.jpg (137.93 KB) Visad 27097 gånger





Till pojkens stora glädje fick jag även hem dessa två jag köpt på ebay. Supernöjd med hur det har fungerat och den trots påskhelgen snabba leveransen var fenomenal..
IMG_3321.jpg
IMG_3321.jpg (116.91 KB) Visad 27077 gånger
IMG_3322.jpg
IMG_3322.jpg (125.99 KB) Visad 27119 gånger
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år! Tagning 2

Inläggav Bore 07 apr 2013, 21:40

Efter lite planerande så har jag kommit igång igen. Läst en hel del trådar både här och på Slotforum som har boostat mina idéer av vad jag vill göra med min bana. Först och främst så gjorde jag iordning en ordentlig arbetsyta där jag kan limma, klippa och klistra. Då jag fortfarande väntar på hårnålskurvan, som förmodligen kommer imorgon (läs måndag). Bilden på banan här nedanför är inte riktigt aktuell då hårnålen ska in och sitta eleverad för att bron ska fungera. Jag kommer bygga upp med landskap runt om så att man kör som på en kulle. Tanken med layouten ska vara att det är en äldre upprustad bana ute i ett skogsparti som de svenska banorna snarare än en F1 bana som ibland är byggda mitt inne i stan.

Surfat på många olika sidor och hittade gubbar i skala 1:30 på ebay som jag tror kommer fungera. Köpte 20 omålade för det maffiga priset av 90kr inkl. frakt. tyvärr är dock alla stående men jag ska försöka se om det går att modifiera dom lite.

Fick för mig att jag ska måla banan och har påböjat med lite förberedelser som att skruva fast banan samt spackla övargångarna till sladdzoner. Tanken är att svängarna helt enkelt ska se bredare ut. Köpte färg på bauhaus som jag nu testar på en bandel för att se om den håller. Jag kommer blanda in lite halkskydd i färgen för att få lite grepp i banan. Allt detta är en första gång för mig och det återstår att se hur det blir.

Har haft lite problem med att några banbitar tappar kontakten och bilen stannar ibland går det ändå att köra åt andra hållet. Har beställd sladdar som ska fördela strömmen från min 4 pb scalextic digital och se om det hjälper problemet. Ibland händer det även att det endast är ett spår som förlorar strömmen. Några idéer?

Även beställt min första "hemmabyggebil" ska bli kul att se om jag får ihop den. Några speciella verktyg som behövs när jag ska montera motor och drev? Jag har lödkolv.

Catch you on the flip side!

IMG_3330.JPG
Den nästan klara banlayoten
IMG_3330.JPG (72.58 KB) Visad 26893 gånger


IMG_3332.JPG
Min nya fina och än så länge någorlunda rena arbetsyta.
IMG_3332.JPG (79.21 KB) Visad 26924 gånger
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav fightfireman 08 apr 2013, 07:44

Banan ser mycket bra ut och välkommen in i bilbaneträsket.
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 08 apr 2013, 15:59

Tack. Sjukt kul att se hur bilbanekörningen har förändrats under åren jag varit borta. Samtidigt är det väl få "leksaker" där man fortfarande kan använda delarna man köpte för femton år sedan..

Också roligt att se hur mycket skickliga människor det finns där ute.
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 13 apr 2013, 15:39

Några dagar har gått och jag har för fullt målat banan i en grå nyans. Det ska bli lite lappning och lagning för att ytterligare förstärka verklighetskänslan. Medan färgen torkar har jag klurat lite på några övriga delar av sceneryt och kommit en bit på väg. Bilder kommer när hela bordet inte har målade banbitar utspritt över sig.

Ha det gott
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav largasso 13 apr 2013, 15:56

Bore skrev:
Ibland händer det även att det endast är ett spår som förlorar strömmen. Några idéer?


Kolla stiften på banbitarna ordentligt (brukar lossna) kläm till med en platttång.

Några speciella verktyg som behövs när jag ska montera motor och drev?


Tomas på Hobbycenter i HBG har det verktyg du behöver för
montering/demontering av piniondrevet (det lilla på motoraxeln)
Han har även det mesta annat för trim.

Givetvis är du välkommen att köra med oss (eller bara snacka/testa) i HBG när du har tid och lust .
Skriv ett PM så tar vi detaljerna där
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 13 apr 2013, 21:26

largasso skrev:Kolla stiften på banbitarna ordentligt (brukar lossna) kläm till med en platttång.

Tomas på Hobbycenter i HBG har det verktyg du behöver för
montering/demontering av piniondrevet (det lilla på motoraxeln)
Han har även det mesta annat för trim.

Givetvis är du välkommen att köra med oss (eller bara snacka/testa) i HBG när du har tid och lust .
Skriv ett PM så tar vi detaljerna där


Jo jag flyttade runt delarna lite och fick det att fungera. Har även skaffat en uppsättning powerkablar för att fördela strömmen lite bättre.

Jag besökte faktiskt Thomas igår och fick en hel del snack. Han sa även att du var den att kontakta vid problemfrågor. Vi diskuterade även möjligheten att komma och träffa er IRL och det ska jag verkligen försöka hitta tid till. Kanske inte ger mig in i rejsingen direkt med alltid kul att se och träffa kunniga personer och om inte annat lära sig en hel del. Han lyckades även sälja mig en ferrari som jag framgångsrikt byggde ihop med ett slot.it chip och allt funkade kanon.
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 13 apr 2013, 22:05

Nu är den målade banan (med hårnålskurvan) på plats. Den känns helt okej att köra och äntligen kan jag börja med lite scenery. Har även spelat in en liten höghastighetsvideo med min Casio elixim. Upplösningen lämnas något att önsk med den spelar in i 240 frames/sek vilket är lite roligt att se. Måste dock lära mig lätta på gasen i hårnålen. :up:

Bilagan CIMG1154.JPG finns inte längre

CIMG1154.JPG
CIMG1154.JPG (87.89 KB) Visad 26611 gånger

CIMG1152.JPG
CIMG1152.JPG (79.93 KB) Visad 26580 gånger


Filmen kommer snart så fort youtube granskat det.
Bilagor
CIMG1151.JPG
CIMG1151.JPG (81.37 KB) Visad 26446 gånger
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 15 apr 2013, 09:16

Den utlovade videon

Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Bore 15 apr 2013, 10:30

Sådärja blev lite gjort i helgen. Skönt att banan är målad och på plats. Väntar endast på ett par växlar som ska få sin plats men i övrigt är banan som jag vill ha den. Kanske ge den några få sprickor eller sladdspår sen. Har gjort en hel del scenery i första och andra svängen, inte helt klart dock. Behöver få inte lite mer volymgräs. Idéerna börjar poppa upp på vad jag ska göra med resten av sceneryt och det kan bli spännande att realisera dom. Tid och tålamod är a och o . Här kommer lite bilder på det jag åstadkommit så här långt.

IMG_3340.jpg
IMG_3340.jpg (120.9 KB) Visad 26437 gånger

Hårnälskurvan är otäckt tight i sladdzoonerna men jag tycker det är kul med lite utmaning så man får se till att lätta på gasen för att inte sladda in i skyddsräcket. En hårnålskurva ska trots allt inte tas i 300km/h
IMG_3341.jpg
IMG_3341.jpg (117.24 KB) Visad 26459 gånger

Tegelväggarna har jag karvat fram från mdf och de ska målas innan jag fäster dom. Har gjort en del hål bucklor och avskavnader i väggen som sen ska målas med streck i olika färger för att simulera klantiga drivers som touchat väggen.
IMG_3342.JPG
IMG_3342.JPG (63.71 KB) Visad 26451 gånger

IMG_3343.JPG
IMG_3343.JPG (78.43 KB) Visad 26449 gånger

Träden är från woodland scenics och jag måste försöka måla/täcka de fula stammarna
IMG_3344.JPG
IMG_3344.JPG (90.05 KB) Visad 26456 gånger
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav Aramis 15 apr 2013, 14:33

Nu börjar det verkligen likna nåt! Bra jobbat!! Kom ihåg: less is more! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav fightfireman 15 apr 2013, 15:37

Lysande, bra jobbat, skall bli spännande att följa ditt projekt, var nu inte blyg utan passa på att kom in o hälsa på oss i Helsingborg ikväll....det blir Rallyjärn med 4x4 drift, finns bilar att låna. Vill du ha vägbeskrivning så kan jag hjälpa dig med det 0708-756572.

Det dyraste med att bygga egen bilbana, är att köpa färdiga träd, jösses vad dyra de är.
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav L Kongo 15 apr 2013, 16:03

Jepps! Myyyycket tjusigt och väldigt lovande!
Träd är dyrt, ja. Lyckligtvis säljer Eurohobby i Helsingborg 10-pack om man kan nöja sej
med något lägre kvalitet. De är helt o.k. :)
"Ju äldre jag blir, desto snabbare var jag."
Användarvisningsbild
L Kongo
Depåman
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 apr 2012, 14:39
Ort: Skåne

Re: Min första bana på femton år!

Inläggav fightfireman 15 apr 2013, 17:04

L Kongo skrev:Träd är dyrt, ja. Lyckligtvis säljer Eurohobby i Helsingborg 10-pack om man kan nöja sej
med något lägre kvalitet. De är helt o.k.


Men jag vill ha STOOOORA träd....! :beer:
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

FöregåendeNästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 95 gäster

cron