Ska väl bli något..

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Ska väl bli något..

Inläggav JanF 21 aug 2014, 23:32

Tjena.
Precis börjat intressera mig för å bygga en scalextric bana i källaren.
Har 1 st Le mans 24 sport set nu bara.. kommer 2 sport start set jag skaffat på blocket strax med.
kommer köra en enkel analog bana ett tag sen beror det väl på regeringen.. ytan i källarn var det ju lugnt med :D

Kommer ha tillgång till 30 st R2 och 21 hela rakor(sideswipe och sådana korsade kurvor inräknade då..)

Ok första frågan(av många antar jag) bör jag skaffa lite andra radier på kurvor innan man sätter igång med något mer permanent? Eller kan man bygga något som duger av det?
JanF
Kurvvakt
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 aug 2014, 11:01
Ort: Torne

Re: Ska väl bli något..

Inläggav GranTurismo 22 aug 2014, 08:19

Du kan nog sätta igång och experimentera med det du har. Du kommer dock märka att du har mer än tillräckligt med kurvor. Som det är nu har du hela 15 st 90 graderssvängar och för att de ska komma till användning måste du antingen bygga en väldigt kurvig eller väldigt lång bana.

Överskott av R2-kurvor är en av fällorna man går i när man köper flera startset för att öka sitt baninnehav. När man väl sätter igång med byggandet märker man att det är rakor man vill ha och som du själv säger kurvor i nån annan radie.

Mitt förslag är att börja experimentera och bygga en bana du trivs med, inte en där du försöker använda alla bitar du har tillhands utan en med bra flyt. Känner du sedan att det borde vara roligt med en hårnål eller längre sväng nånstans kan du skaffa de delarna. Du kan ju alltid göra ett försök att sälja några av dina överskotts-R2 på Tradera för att finansiera inköpen av andra kurvtyper.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ska väl bli något..

Inläggav Bjuvköbing GrandPrix 22 aug 2014, 15:44

Instämmar med GranTurismo: Alla skulle vi väl ha en rejält stor bilbana om ekonomi och plats inte var ett problem - men viktigast är det att få till rätt flow och känsla.

I mitt tycke förstör en bilbana med enbart R2-kurvor inte det grundläggande kul med bilbanakörning men snart vill man ändå ha störra utmaningar och då är det bara att krydda ditt layout med olika R-kombinationer.

Lycka till. ;-)
/Allan Raben-Boesdal

Hvis du taber og vinder med samme sind ... så vinder du IKKE!
http://ssrs.dk/news.php
Användarvisningsbild
Bjuvköbing GrandPrix
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 maj 2014, 20:23
Ort: Bjuv
Klubb: Hbg Slotcar

Re: Ska väl bli något..

Inläggav JanF 23 aug 2014, 03:03

Max.jpg
Max.jpg (27.58 KB) Visad 20673 gånger


Kan nåt sånt här vara en fin ide? Fick inte till jättekul kurvor men ganska mycket bana på ca: 2*3m. understa spåret tänker jag mig ligger nedsänkt i skivan.
Ska jobba vidare på liknande ritningar. Måste bara skaffa några R1 bitar då.. 3 st R1 45 gick det åt till den här och alla rakor :D
JanF
Kurvvakt
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 aug 2014, 11:01
Ort: Torne

Re: Ska väl bli något..

Inläggav JanF 24 aug 2014, 23:12

Segt att hitta någonstans att handla.
Behöver ett sett med hårnålskurvorna C8201 och 4st R3 C8204.
Minst.. gjorde en nu enklare design, men vill inte bara ha r2 kurvor. Varken Swedish Slot shop eller Slotcar4fun hade sådant hemma.
Ska man ge upp innan starten :-x
Bandelar ska väl ändå inte behövas beställa utanför landet.
JanF
Kurvvakt
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 aug 2014, 11:01
Ort: Torne

Re: Ska väl bli något..

Inläggav JanF 24 aug 2014, 23:50

Hittade på Lekexperten.se efter mycket letande, inte billigt men .. :)
JanF
Kurvvakt
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 aug 2014, 11:01
Ort: Torne

Re: Ska väl bli något..

Inläggav GranTurismo 25 aug 2014, 21:36

JanF skrev:Bandelar ska väl ändå inte behövas beställa utanför landet.


JanF skrev:Hittade på Lekexperten.se efter mycket letande, inte billigt men .. :)


Tyvärr är det så. Du kommer märka ju mer du håller på med bilbana att utlandet är platsen för både ett större utbud och lägre priser. Scalextricdelar kan du hitta till bra priser på framförallt brittiska eBay.

Angående din bana ovan så gillar jag designen. Dock tror jag den blir krånglig att bygga med så mycket som fyra övergångar. Skall du gå vidare med den så föreslår jag att den långa rakan som går på tvären går ovanför med de tre andra under.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ska väl bli något..

Inläggav JanF 22 sep 2014, 12:11

först angående ritningen till banan, det var meningen att bygga med en sådan där vatten kanal man ser på biljakter i filmer som utspelar sig i L.A(kan det vara förståeligt? ) därav den nedsänkta rakan.
Men den iden är skrotad, för jobbigt med så mycket stads vyer. Och fick inte rum att nå/gå runt banan.

Nu bygger jag för fullt på en enklare med massor av berg skog och bla. en vulkan som ungarna tyckte det ska finnas.
ska bara jobba ett tag till på den sen startar jag en ny "min bana" tråd med bilder och sånt, hinner jag inte nu i bygg stressen tidsplaner måste hållas. Dessutom jobba heltid och ensamstående med 3 små ungar.
Är jag på forumet så läser man mest... ett par år att läsa ikapp.

Lite deprimerande med alla som startar på något skriver 5 poster och sedan är det tyst.. Jag kommer vara tyst ett tag men lovar bilder kommer haha..

Nästan jag ångrar att man inte karvade till en träbana direkt, sladdzonerna med sicksågen tar ju nästan upp hela banan.

Aja vi hörs.. och sno inte allt på tradera jag vill ha ...
:)
JanF
Kurvvakt
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 aug 2014, 11:01
Ort: Torne

Re: Ska väl bli något..

Inläggav GranTurismo 22 sep 2014, 18:02

JanF skrev:Lite deprimerande med alla som startar på något skriver 5 poster och sedan är det tyst.. Jag kommer vara tyst ett tag men lovar bilder kommer haha..


Jag håller med. Man undrar ibland vad som ligger bakom alla dessa nedlagda projekt, vilka drömmar var det som aldrig realiserades...

Nog med kvasifilosofi, bilder är alltid kul att få titta på, men viktigast är så klart att du lägger tiden på att få bygget att fortskrida.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster