Bygga egen träbana

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Bygga egen träbana

Inläggav bagarn80 13 mar 2015, 13:13

Hej.
Ny på forumet
Blivit lite sugen på att bygga en träbana då det ger större möjlighet att vara kreativ och få till nått riktigt roligt. Min tanke är en rallybana med två spår, fast där det ena spåret ger en annan sträcka, så med andra ord två banor i en.

Min fråga är vad för trafo skall man använda? Nån som har en länk? Vet på ett ungefär hur jag skall koppla allt men vet inte vad jag skall använda för delar. Hur fästa gasreglagen till banan? Vad behövs då?

Behöver en inblick i detta så jag kan göra en budget som jag kommer övertrassera sen med alla grupp b bilar :D

Blev sugen på att sätta ihop en gammel scalextricbana jag hade på 80-talet men inser att det är nog roligare att bygga själv.

Väldigt tacksam för hjälp.
bagarn80
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2015, 23:16

Re: Bygga egen träbana

Inläggav bagarn80 13 mar 2015, 21:18

Gärna ett där man kan ställa in strömstyrkan när grabben skall köra eller andra nybörjare. :thumb:

edit. Skulle detta funka eller är jag helt fel ute. http://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tag ... r327020000
bagarn80
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2015, 23:16

Re: Bygga egen träbana

Inläggav NB 13 mar 2015, 21:47

Hej du!
På detta forum finns mycket bra att läsa.
Här är en tråd av en som nyligen har gjort den resa som du har framför dig:
viewtopic.php?f=23&t=9380

Men det finns många, många fler om du letar.

Lycka till!
NB
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 dec 2006, 01:37

Re: Bygga egen träbana

Inläggav mINdAt3z 15 mar 2015, 12:50

Välkommen!

Att bygga en bana rekommenderas starkt. Jag är inte den händigaste, men att stå där ute i garaget och såga, måla, koppla och dona, är nästan lika roligt som att köra. :)

Du är helt rätt inne vad gäller nätaggregatet. Nu ville du ju ha ett ställbart, annars finns det ett riktigt billigt och kraftfullt 13.8v på Kjell. Vill du snabbt och billigt igång så hade jag köpt ett sånt.

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggregat/nataggregat-13-8-v-10-a-p44407

Annars om plånboken tillåter så skulle jag vilja säga att du vill säkra upp så att du i all fall har ett par Amp per spår, vilket ju är synd då kostnaderna drar iväg lite. Men lägg till några hundralappar på det som du postade och kika på denna? 0-30v och 10 Amp vilket borde räcka även till de mest krävande små monstren till bilar och framtidssäkra för dig.

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggregat/labbaggregat-300-w-p44423

Att koppla är inte alls svårt. Ska du bara köra åt ett håll så gör du bara så här.

Bild

Vill du ha möjlighet att byta håll på vägen så får du sätta en DPDT brytare innan du går vidare till banan som växlar polaritet. Se bara till att det är rejäla grejer som klarar rejält med Amp.

// Micke
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster