Att bygga en bilbana!

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Att bygga en bilbana!

Inläggav Lasp 30 maj 2015, 23:17

Visst är det enkelt!
Här kommer en beskrivning hur det gick till.

Man har en massa Carrera banbitar, och vill bygga både en Analog och en Digital Bana!

Var startar man?

Jo man har en lokal om ca 600 kvadratmeter, nära obegränsat av bandelar, tid osv.
Så placerar man underlaget, i detta fall pallar, kanske 4 eller 5 i höjd. så mäter man ut det utrymma som fria trådlösa förare behöver, ca 1,2 Meter från vägg i hörnet!

Starta i ett hörn.jpg
Starta i ett hörn.jpg (225.64 KB) Visad 19715 gånger

Kollar lite med största kurvan som Carrera har radie 4 i 15 graders bitar.

Så testar man med start och mål för både analogt och digitalt.
En första.jpg
En första.jpg (244.41 KB) Visad 19710 gånger

Nu blir det spännande hur man kan bygga vidare!

Om ni funderar så är det så att jag sålde allt med bilbanebilar i fjol, och i det ingick ett löfte att bygga upp en bana när lokalen fanns tillgänglig.
Här skulle jag ju gärna ha haft hjälp av Lala och Erik M! Men nu blev detta en början.

Så fortsättning följer säger Lasp :cuckoo: :cuckoo: :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Att bygga en bilbana!

Inläggav DrBazooka 31 maj 2015, 05:45

Underbart!! Man är inte ett dugg avundsjuk ;-) Ser verkligen fram emot fortsättningen av ditt projekt. Mina planer är betydligt mer modesta. Jag ska byta lägenhet till en 3:a och får då ett rum dedicerat till bilbanan. Carrera Evolution/124 tar plats men är oerhört stabil och rolig att köra på. Jag behöver fler bandelar! Mitt försök till bana är det bästa jag kan göra av den nuvarande situationen.
temporär bana.jpg
Tempporär bana
temporär bana.jpg (83.32 KB) Visad 19640 gånger

Jag ser som sagt fam emot fortsättningen och bugar!
Erik
Användarvisningsbild
DrBazooka
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2015, 11:03
Ort: Kristinehamn

Re: Att bygga en bilbana!

Inläggav Lasp 31 maj 2015, 22:33

När första grunderna var lagda var det riktigt kul att fortsätta. Jag tänkte ofta på vad Nico har lärt mig!
Variera kurvorna! Börja med en 4 ta en 3 sätt en 4 till och avsluta nittio grader med en 2. Det borde finnas 15 grader av de andra kurvbitarna också! Men tricket är att inte sätta samma efter varandra.

Pallhögarna blev så småningom ett stort E där det passar med bara två kurvvakter, inga avåkningar frekvent på andra ställen. Jag testade magnetlöst först!

PitLane.jpg
PitLane.jpg (196.56 KB) Visad 19588 gånger

Det ser ut att vara fler startplatser, men det är Analogt, Digitalt samt Varvräknare.
Så småningom kommer det säkert ett PitStop på plats.

Inner1.jpg
Inner1.jpg (123.06 KB) Visad 19599 gånger

Som ni ser i chikanen, med gult innerfält, är det 3 st kurva 1 med 60 grader, då blir det ju 180 grader. Enda undantaget hoppas jag ;-) Tiden får ju sedan utvisa var man skall lägga in sladdzoner. När man kör med 1:24 bilar av LMP klass hänger oftast bakvingen fast sig på de vita hållarna för de rödvita räcket!

Väldigt få växlingsställen, har bara lagt in två kryssväxlar och en singel, faktum är att just nu blir det bara plats för en växel till eftersom de kräver två rakors plats!

Testkörning utan räcken, men med upphöjningar gjorde att det var rätt enkelt att se vad man skulle sätta de rödvita räcken och var man sätter den röda vägräckens bitarna. Som uppe på bron! Den gjorde jag lite större genom att fylla i med en 1/3 raka. Banan skall ju klara spökbilar!

Corners.jpg
Corners.jpg (247.84 KB) Visad 19543 gånger

När man använder kurva 1 60 grader måste man ha en innerutfyllnad. Detta är skuret av en träningsmatta som är exakt samma 10 mm som Carrerabanan. Det ligger då en silvertejp under som håller ihop det hela.
Faktum är att man oftast bygger för starkt, onödigt! :cuckoo: :cuckoo: :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Att bygga en bilbana!

Inläggav Lasp 01 jun 2015, 17:49

Today is the day!

Sista bilderna från mig på detta bygge!
All testkörning visar att det nog blev hyfsat rätt, det finns möjlighet att bygga in någon växel mer. Att ordna en bra PitLane är något som kommer. Jag placerade den bärbara datorn längre bort eftersom starten ändå initieras från PB.
Den större bildskärmen kommer säkert att ersättas av en TV så småningom. Programmet jag kör just nu är Bruce Yinglings HSSMSR Någon länk http://www.slotcarillustrated.com/porta ... hp?t=81382
Jag har inte satt upp för mellantider, man måste lära sig springa innan man kan gå, heter det väl!

Jag har använt rena standard transformatorer och som sagt, bara dragit en strömfördelare till andra sidan, jag hade tre! Erfarenhet får nog tala om vad som skall förändras.
Banan ovanifrån200.jpg
Jag beklagar att det inte går att ladda upp större bilder. Skicka mail till mig Lasp at Aspenryd.Se
Banan ovanifrån200.jpg (163.07 KB) Visad 19453 gånger


Om någon är mer intresserad går det ju att ta direktkontakt med Lasp ;-)
Bygga om Gslot.jpg
Bygga om Gslot.jpg (148.86 KB) Visad 19477 gånger

Ett par bilar som passar utmärkt på en Carrera 124 bana är GSlot, de är något större än 1:32 och går väldigt lätt att digitalisera. Både med Carrera och Slot.It dekodrar. Testa dem gärna, riktig kul utan magnet!

Fast hur de skall göra sig gällande bland de andra tvåochetthalvttusen bilarna som står och brummar vet jag ej! ;-)

Efter dagens besök på Laasarettet , där ingen "runt hörnet" garanti lämnas av hjärtläkaren, så Tackar Lasp för sig och uppmärksamheten på detta forum!
10610.png
Nu är det dags att skaffa något annat att stå på. Har funnit nya Champagneställen!
10610.png (9.23 KB) Visad 19381 gånger
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Att bygga en bilbana!

Inläggav largasso 02 jun 2015, 02:10

:thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Att bygga en bilbana!

Inläggav mINdAt3z 21 jun 2015, 21:28

:up:
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Att bygga en bilbana!

Inläggav Lasp 07 jul 2015, 17:01

Fattade aldrig om dessa Tummen upp :thumb: :up: , var för att jag lämnar eller för banan? :cuckoo: :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Att bygga en bilbana!

Inläggav largasso 08 jul 2015, 00:59

Nu har du sagt det så många gånger (att du ska sluta)
................................................................................så vi tror dej inte längre !



Tack o lov ! ! !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Att bygga en bilbana!

Inläggav mINdAt3z 09 jul 2015, 12:28

Jag ska vara helt ärlig. Jag uppfattade inte ens att du tänkte lämna forumet för gott. Trodde bara att du gjorde en väldigt vacker gentlemanna exit ur posten. :)

Så min tumme upp var för postningen. :up:
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 62 gäster