Ett projekt värt att läsa om!

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Ett projekt värt att läsa om!

Inläggav Lasp 18 jun 2015, 20:58

Kan man lyssna och lära av andra höjer man nog sig d jälv!
Därför kan nedanstående klipp vara läsvärt tror Lasp :cuckoo:

Projekt

Vad har jag gjort....
Inläggav Erik M » 18-jun-2015 12:23:20
... är lite av varje för bilbana.
Och för slotracing, vilket egentligen är samma sak.

Det är fyra projekt, som går under samlingsnamnet MCR.
MCR Chase Car (CC), dynamisk autonom slotcar - kör runt banan som du själv, minst.
MCR Raceline Racing (RLR), sammanför analog och digital slotracing - till mer fröjd.
MCR Control (eQ), digitalt fartreglage för både hem & klubb - med annorlunda lösning.
MCR 64~nånting (MCR-64), digitalt slotracing system - med plats för trettiotvå förare...
(...och trettiotvå Chase Cars.)

Nedan når ni en tidig presentation av MCR Chase Car, då MCR DASC...
(...men hustrun insisterar på Chase Car, "för den jagar dig". Benämningen Chase Car är dock använd redan, av Chase som gör Chase Cars - slotcars som kränger och ser tuffa ut när de tar sig runt banan.)

Peek Preview DASC 01

I videon ovan använder jag en (dubbel-) komparator för styrning av bilens hastighet genom kurvor och bromsande inför dem.
Bilen i sig har två sensorer, en som talar om att bakvagnen hänger ut och en som talar om att det kommer en kurva.
Runt banan sitter det signalgivare, bromspunkter, som ger bilen order om att bromsa.
Bromsen hänger i tills bilen antingen ...
1) når en minimum hastighet - som den håller (tills ...)
2) når en andra bromspunkt - varvid den accelererar mot full fart.
3) når en kurva - varvid kurvsensorn tar över.
Kurvsensorn löser ut när bakvagnen hänger ut - varvid bilen ges en aningen lägre (PWM-) hastighet.

Denna inledande analoga modell fungerar utmärkt, och behöver inte egentligen digitaliseras.
Med digital styrning kan dock ett antal funktioner, som kan vara bra, läggas till.
Sådant som att automatiskt känna av och tolka sådana signaler som start, stopp och safety car etc.
Så jag började med PIC i april (?) - från noll.
Och börjar närma mig lite av varje.

Nedan video visar MCR RLR anpassad till Scalextric Digital System (SSD).
Förutom att bidra med RLR, inklusive anti-kollision, åtgärdar MCR RLR problemet med att SSD i original inte tillåter spårbyte från slipstream. Dvs du måste ligga minst en decimeter bakom framförande bil för att bilarna ska kunna välja egna spår. (Beroende på det exakta, för korta, avståndet bestämmer den framförvarande eller den bakomliggande om båda ska byta spår eller ej...)

5-6 cars 12 min stress test

Jag började även här analogt och med komparatorer.
Digital hantering av processerna ger dock möjlighet till mer utförlig styrning, så även här gick över till PIC, och Assembler.
Speciellt kan man fånga och använda betydligt bättre tidsintervall för de olika funktionerna.


MCR-64 ligger långt bak i kön.

MCR eQ följer tätt efter MCR CC, de flesta processerna finns i båda projekten.


Detta är vad jag kommer hit och söker hjälp/information/intresse för...
...och ni som hjälpt till - Ett Stort Tack!

Ett extra, och stort, tack till Lars Koksholm, Danmark, utan vars intresse och generösa stöd de som använder SSD inte kommit att kunna nyttja MCR-modulen RLR alls och CC endast delvis. TACK!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Ett projekt värt att läsa om!

Inläggav Lasp 19 jun 2015, 16:52

Ber om ursäkt, ser att länkarna inte kom med.
tänkte vänta tills vi är hemma igen, men här är de.https://youtu.be/btX1p24_nC0 första peekoch den andra stress https://www.youtube.com/watch?v=p85wvY5vWOg

Kolla och fundera säger Lasp
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster

cron