Nyfunnet intresse+banbygge

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Nyfunnet intresse+banbygge

Inläggav Kjelkn 02 nov 2015, 21:29

Hejsan
Var uppe på vinden och hittade grabbens gamla Scalextric bana och tänkta att nu kanske man kunde
börja med den hobbyn igen,körde dessutom lite 1:24 när man var yngre hittade då denna sida o då
växte denna tanken på att testa o bygga en bana själv så jag började nu med en bana på en mdf
2.4x1.2 met det var riktigt kul så fick jag nog lite blodad tand för detta...det lär nog bli större i näst
En fråga om någon kunde tipsa mig idag avänder jag en gammal Scalextic trafo ,om man ska skaffa
något annat ex. en per spår 12 volt men vilken kan ni rekommendera ,kan man använda en vanlig nätadapter
typ från Kjell o Q isåna fall hur många watt ska den va på .Här här en bild på bana än så länge provkört innan
tillbehören ska komma på plats.
Tacksam för svar
Kelles Raceway.jpg
Kelles Raceway.jpg (63.26 KB) Visad 6794 gånger
Kjelkn
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 okt 2015, 12:44

Re: Nyfunnet intresse+banbygge

Inläggav GranTurismo 02 nov 2015, 22:27

Ser ut att vara en fin liten bana du fått till!

Något av de här kan kanske vara bra: http://www.kjell.com/se/sok?query=labbaggregat

En del bilbanetillverkare som Ninco, Avant slot, DS m fl gör också ställbara transformatorer. Du bör åtminstone ha 2 ampere per spår. Gärna lite högre om du kör motorstarka bilar.

Jag kan rekommendera en ställbar transformator då bilar från olika märken går olika bra vid olika volttal. Det ihop med ett elektroniskt handtag ger den bästa körupplevelsen tycker jag.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Nyfunnet intresse+banbygge

Inläggav Nico 03 nov 2015, 23:34

Den här rackarbajsaren levererar finfin kräm till 4 spår . Prisvärd och bra. Lite eget meck för att få ihop det men fan det går bra!

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &q=hrp-300
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster