Sänka maxhastigheten

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Sänka maxhastigheten

Inläggav duckhead 28 nov 2016, 23:32

Hej!

Fick en bilbana av jobbet som inte längre fick plats i förrådet. Passade perfekt då ena grabben önskade sig en bilbana i julklapp. Vet ingenting om bilbanor, men inser att det är en ganska fin bana han kommer få och med tanke på hans ringa ålder (4) så är jag rädd att det går sönder på nolltid. Banan är en scalextric digital world championships. Jag skulle vilja sänka maxhastigheten på bilarna. Vet att det finns en PB där man kan ställa in Power för varje individuell bil, men den har inte jag. Den PB jag har tar 15V DC som input och på spåren ligger sedan ~15V AC konstant (bilarna reglerar farten har jag förstått). Om jag köper ett variabelt nätaggregat och kopplar till min PB, skulle jag då få en lägre växelspännig på banan som ger lägre maxhastighet? Kan ju så klart testa, men tänkte att det säkert finns någon smart här som vet hur jag ska göra. Något annat tips på hur jag ska lyckas? (Vill helst inte borra hål i kontrollerna för att på ett mekaniskt sätt försöka förhindra att barnen trycker in knappen till max.)

Tack.
duckhead
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 nov 2016, 14:15

Re: Sänka maxhastigheten

Inläggav duckhead 02 dec 2016, 11:33

Skruvade upp ett handtag och kollade hur den fungerar. Mycket enkel lösning. Gasreglage, bromsknapp och banväxelknapp är alla tre resistorer som ligger i serie (gasen är så klart en potentiometer). Jag kommer göra en liten adapter (2.5 mm hona till 2.5mm hane) med ett 500ohms motstånd parallellt över ledarna. Det bör sänka maxgasen med en faktor tio. Broms och växelknapparna kommer nog inte fungera längre, men det spelar ingen roll, barnen är ändå för små för dem.

Har inte testat, men det bör fungera. Bra är också att när barnen somnat så kan man bara ta bort pluggarna så kan man köra lite bil på riktigt. :D
duckhead
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 nov 2016, 14:15

Re: Sänka maxhastigheten

Inläggav Lasp 02 dec 2016, 16:45

Understimulera inte! Barn kan vara rätt duktiga om de får förståelse för det hela. Att alltför hårt begränsa kan ta bort rolighetsfaktorn! Och den skall vara där, i alla bilbanekörning. Testa med variabel spänningstillförsel. Några dioder i serie kan sänka det lagom.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Sänka maxhastigheten

Inläggav duckhead 05 dec 2016, 10:15

Förstår hur du tänker Lasp, men det kommer inte vara risk för understimulering. Det fungerade bra att modda handtaget med en liten potentiometer. Nu har jag satt maxhastigheten så att bilarna bara ibland sladdar av banan.

Nästa problem som uppstod var att hela bilbanan inte fick plats i huset. Får väl bygga ut... 8-o
duckhead
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 nov 2016, 14:15


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster