Enkel laptimer för Scalextric SSD

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Enkel laptimer för Scalextric SSD

Inläggav niclasf 08 jan 2017, 12:05

Under julen har jag satt ihop ett väldigt enkelt och billigt tidtagarur för Scalextric SSD.
https://goo.gl/photos/CAFMA8YXK4fd5mtX7

Jag har baserat den på den superbilliga wifi-modulen esp8266 som man kan köpa för ca 35:- på ebay http://www.ebay.com/itm/302111979790?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT.
Men det borde gå lika bra med den snorbilliga ESP-01-varianten också.

På ESP:n körs en webserver som servar en websida på valfri klient. Det kan vara en iPad, iPhone, tablet, laptop, PC, Mac osv. Grundkravet är att browsern man kör har stöd för HTML5 och Websockets.
Tiden håller ESP:n reda på, och den skickar alla uppdateringar till web-clienten med websockets.
Det är alltså bara bil-ID och dess tid som skickas över en TCP websocket. Inte hela websidan.
Jag använder bara två input-pinnar på ESP:n, GPIO0 och GPIO2. Ena används för att läsa av sensorerna i banan, och den andra kopplas till en knapp som man har för att starta ett race.

Det finns stöd för Bästa varvtiden för varje bil. Jag sparar även bästa tiden på alla race (All time high) som en kaka i den browser som används. Tjuvstart indikerar vilken bil som tjuvstartade. Tjuvstart är väldigt enkelt implementerat och känner inte av om man trycker på trotteln för tidigt, utan den känner bara om man passerar startlinjen inom 0,2s efter startsignal.

Man kan ställa in hur många bilar som är med i racet samt hur många varv man vill köra.

Här ser bilderna på installationen, https://goo.gl/photos/sTFzeve3USJLC5hE8

På bilden på ESP:n ser man även en mikroprocessor som jag använt för att simulera passerande bilar. Ett tryck på en knapp, och det kommer en signal i den gula sladden som simulerar 6 passerande bilar. Det är mest för att jag ska kunna sitta i soffan och utveckla :)

Jag har bara gjort en tidig test och det verkar fungera OK. I första testet missade tidtagaren att detektera en bil ibland, men efter att jag plockat in banan i kartongen, så såg jag att sensorn delvis täcktes över av kantaltejp som jag använt för att inte kortsluta sensorkortet.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Enkel laptimer för Scalextric SSD

Inläggav Lasp 08 jan 2017, 15:14

Kul att se och följa utveckling som är BMB! Dvs. Bra Men Billigt. Det behövs mer sådant.
Vad har du för sensor? Tacksam för mer info om detta! Spännande.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Enkel laptimer för Scalextric SSD

Inläggav niclasf 08 jan 2017, 16:24

Tack Lennart!
Jag använder en reflexdetektor ITR8307, http://www.everlight.com/file/ProductFile/ITR8307-L24-TR8.pdf
Anledningen till reflexdetektor och inte bara en fototransistor, är att jag senare kanske vill implementera stöd för även digitala bilar i analog mode. Men nu slår det mig att jag behöver titta om led:en ens lyser i analog mode.

Helst vill jag också fixa så att ESP:n tar sin spänning från rälsen. Då kan man skippa USB-laddaren och då slipper jag helt kablar.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Enkel laptimer för Scalextric SSD

Inläggav Lasp 08 jan 2017, 21:43

Troligt går det bra att komplettera med en 7805 eller bättre 7803 och en bra konding. ESP och sensor drar ju inga massor och det gäller en relativ kort period som den körs. Borde gå. Då har man ju även grunden för autonoma växlar, har funnit några riktigt små dragrelä som kan köra med Carreraväxlar. Dessa har ju eget återtag!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Enkel laptimer för Scalextric SSD

Inläggav niclasf 09 jan 2017, 15:02

Växlar har jag lagt lite på is. ESP8266 är lite overkill för detta i just mitt fall. Det jag designat idag baseras på PIC och några mosfet.
Har gjort tidiga experiment med att använda billiga(8:-) servos för att styra växeln.

Jag kollade lite för en vecka sedan, och jag hittade ingen 7803 då. Letade nog lite för slarvigt :) Det är ju som du säger den absolut enklaste lösningen.

Här är en video på en simulerad körning med 4 bilar och 3 varv, [youtube]Et0g0cfqpfg[/youtube].
https://youtu.be/Et0g0cfqpfg
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Enkel laptimer för Scalextric SSD

Inläggav niclasf 11 jan 2017, 11:29

För den händige, https://bitbucket.org/foogadgets/esp_slot_car_laptimer/src
Där kan man läsa hur man gör en egen.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Enkel laptimer för Scalextric SSD

Inläggav niclasf 06 mar 2017, 22:56

För er som vill veta status, så finns en lång tråd om detta projekt på
slotforum.com, http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=148698&hl=
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Enkel laptimer för Scalextric SSD

Inläggav Lasp 07 mar 2017, 21:59

Tack för dina inlägg Niclas, jag har fått hem ett antal av IR kretsarna och har en handfull ESP8266. Så nu kommer det nog snart fram något
Råkade komma över ett antal digitala chip också för Carrera. Skall testa att flytta position så att den blir som Scalextric och kan sättas framme i flaggan (guiden) så det inte spelar någon roll om man kommer med bredsladd ;-)
Men det måste vara något fel mellan tid och projekt! Eller kallas det prioritering?
Men snart blir det röjt för en testbana, digital. Bilar har jag och en flock dekodrar.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Enkel laptimer för Scalextric SSD

Inläggav niclasf 08 mar 2017, 00:24

Tack Lennart!

Jag måste bara lägga in en liten heads-up för att den sensor jag tipsar om, ITR8307, kanske inte är den mest optimala.
Signalupplösningen för SSD-bil är 46-48us, och stig/falltiden för ITR8307 är 20us. Inte optimalt kan tyckas.
Men i teorin borde den vara OK ändå, då jag mäter förfluten tid mellan två närliggande positiva flanker. Dessa ligger minst 180us separerade, så stigtiden bör inte spela någon roll. Som sagt, I alla fall inte i teorin.

På slotforum finns en kille med signumet @chris99. Han har hjälpt mig otroligt mycket i felsökningen. Han har en oval där han testar med en klunga på 2x3 bilar som ligger bumper mot bumper. Han kör 50-100 varvs-race.
Eftersom jag inte har en bana uppsatt permanent, så använder jag fortfarande bara en PIC microprocessor för att generera en liknande tät bilkaravan som passerar sensorn i hög fart. Uppenbarligen är simuleringen för perfekt, eftersom chris99 har rapporterat flera problem. Jag har inte hittat ett enda :-((

Kapaciteten på ESP:n borde vara tillräcklig då den kör i 160MHz och i botten har ett realtids-os. Realtid som i "realtid" eftersom viss tid måste gå till TCP/IP-kommunikationen.

Den senaste versionen som ligger uppe på bitbucket nu (95e2384) missar 0-2 varv totalt på 100 körda varv. Dessa varv händer aldrig bil med id 1 eller 2. Om ett varv missas så är det oftast bil med id 3 eller 4.

Kör man 100 varv med alla 6 bilarna i samma spår, bumper mot bumper, så missas inga varv alls.

Chris har haft bäst resultat genom att hacka sig in på en CLCs sensorer. Dock tror jag att du med dina elektronikkunskaper lätt kan bygga en sensor som är i paritet med den som sitter på en CLC.

Jag borde sätta upp min bana med sensor och mäta lite med oscilloskopet, men jag har inte fått tiden till det än.

https://bitbucket.org/foogadgets/esp_slot_car_laptimer
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Enkel laptimer för Scalextric SSD

Inläggav daniels 13 aug 2017, 09:26

Väldigt intressant projekt! Går detta att implementera i en ren analog bana, eller fungerar den endast för digitala?

//Daniel
Användarvisningsbild
daniels
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 nov 2014, 15:22
Ort: Örebro

Re: Enkel laptimer för Scalextric SSD

Inläggav niclasf 14 aug 2017, 09:38

Den sensor jag använder (en reflexdetektor) är vald för att kunna köra ävne analog mode.
Jag har ett kretskort som jag gjort för att monteras under en SSD-bandel. Det kretskortet är förberett för analog mode.

Tyvärr saknas koden än så länge eftersom jag haft för mycket annat. Och att det varit semester förstås :).

Händer det något i koden, så ser du det på bitbucket som jag länkar till ovan.

För digital mätning så verkar den fungera perfekt. Tyvärr är det lite besvärligt att kompilera och ladda upp koden på sin WeMos D1 mini om man är ovan.
Det finns ju en jättelång tråd på slotforum om den här, och det är många som har problem p.g.a. att kunskapen är låg kring elektronik och/eller arduino-konceptet. Det finns i alla fall en kille (chris99) som har koll, och han har fått igång allt som det ska, och det fungerar väldigt bra.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Enkel laptimer för Scalextric SSD

Inläggav daniels 16 aug 2017, 18:37

Då ska ja ta och beställa lite delar. Har precis skickat iväg ett kretskort för tillverkning, som passar till Ninco. :)
Arduino och elektronik har jag sysslat en hel del med, men WeMos är en ny bekantskap!
Användarvisningsbild
daniels
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 nov 2014, 15:22
Ort: Örebro


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster