"Der Große Bär" / "Stora Björn" - min pr

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

"Der Große Bär" / "Stora Björn" - min pr

Inläggav Storabjörnen 07 nov 2005, 00:08

Hej bilbanegubbar,

Om inte moderatorerna misstycker önskar jag härmed skapa en liten projekttråd för att dokumentera bygget av min permanentbana. Jag tänkte samla lite bilder eftersom jag ämnar ta fotografier i lagom takt som banan utvecklas. Tänkte det kanske kunde vara kul för medlemmarna eftersom jag är lite av en nybörjare och dessutom verkligen startar från scratch!

För dem som inte hängt med i Stora Björnens bilbanetankar tidigare på forumet kan jag kort förklara att jag tidigare mycket entusiastiskt har kört på Der Kleine Bär - kanske världens minsta Scalextric-bana. :) Ja, kort sagt, precis just vad som ryms på en bokhylla i en bostadsrättslägenhet. Ja, och så mycket som en hustru faktiskt kan acceptera att ha i ett vardagsrum.

Nu har dock livet o levernet flyttats till ett hus. Där har ett rum på 2 x 4 meter godkänts som bilbanerum. :thumb: Ovan nämnda hustru är faktiskt rätt entusiastisk hon med eftersom hon är med och designar. Ja, eller som hon själv uttrycker det: "Det gäller att vara med när björnen börjar bygga bilbana, annars kan det bli precis hur tokigt som helst". Hmmf.. :red: Nåja, eftersom planerna är att kombinera banan med (det är alltid nån hake med det, eller hur?) utrymme för just prylar, är det ju fördelaktgt att bygga banan på... köksskåp! (heja Ikea!)

Nu när underredet till hela arrangemanget börjar klarna så inser man hur praktiskt det är. (hon är smart, hon frugan)

Ja, nog tjafsat, jag tycker vi kickar igång. Ni som hängt med kommer drabbas av "dubletter" vad gäller bilder, men jag tänkte, det är väl lika bra att samla alla på en plats.

Ska vi ta en re-cap på Lilla Björn då först? Här är den:

Bild

Sen ska vi väl inleda Stora Björn med en skiss - själva utgångsmaterialet. Detta är så vänligt skapat av Janne "ymigs" här på forumet. Han har designat en bana som skall passa på det utrymme jag specificerat. Här är ritningen:

Bild

Inga konstigheter egentligen, en bra och trevlig design. Enkel, vilket passar både unga och gamla förare, och som ändå erbjuder ett par mysiga partier (bl.a. en bro) där man måste hålla tungan rätt i mun - såväl som en skön raka att gasa ut på!

Och för att visa att vi kan gå från ritning till verkligehet lade jag upp banan i rummet lite provisoriskt. Den var mycket riktigt jättekul att köra!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fortsättning följer...

/b.
Senast redigerad av Storabjörnen 25 mar 2007, 00:37, redigerad totalt 2 gånger.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Storabjörnen 07 nov 2005, 00:22

Ja, så har ännu en helg passerat. Vad som har skett förutom inoljning av balkong och en hel del biltvätt, vilket ju knappast har med bilbana att göra, är att vi lånat ett släp och dragit hem två rejält kraftiga MDF-skivor. Dessa skall som sagt utgöra "grundplatta" till banan.

Dessutom har vi byggt köksskåp så det står härliga till! Dessa ska utgöra "botten" eller "basen" för banan. Det har gått åt totalt 9 köksskåp av varierade mått / storlek. Dessa är anpassade och inköpta efter att passa att fylla ut just hela längden och bredden av rummet.
De kommer att få luckor också.

Under dessa har vi monterat kraftiga gummifötter (heja Clas Ohlson!) Visserligen kan skåpen stå på golvet, men tanken är att gummifötterna istället ska svälja en del av det ljud och resonans som kommer uppstå vid bilbanekörning. Detta ljud ska vi om möjligt undvika att fortplanta till sovrummet (som ligger beläget med endast ett annat rum emellan). Honan går nämligen ofta i ide tidigare på kvällen än hanen, i detta björn-bo.

Jag återkommer mer kring hur vi löser isoleringsfrågorna när det blir dags. Man kan ju liksom inte köra Revell-bilar HELA tiden. ;)

Eftersom huset inte är så stort så har jag inte ännu vågat ge mig in på vågstycket att bära in MDF-skivorna (de står i hallen så länge), men hoppas innerligt att de ska gå in smidigt. De måste dock kapas lite såklart för att passa perfekt.

Jag slänger upp ett par till projektbilder, på skåpen då såklart. Håll till godo!

Bild

Bild

To be continued...

/b.
Senast redigerad av Storabjörnen 25 mar 2007, 00:37, redigerad totalt 2 gånger.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Nico 07 nov 2005, 12:54

Den gröna jätten håller ett vakande öga!!...
*Själv fixar jag portabel bil-förvaring just nu*

:suspect:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Svänn 13 nov 2005, 21:50

Trevligt med trådar där man kan följa banbyggen! Nästan lika kul som att bygga själv..i alla fall klart bekvämare... :wink:
Kul initiativ alltså!! Nackdelen för trådskaparen kan dock vara att han kan tänkas förnimma en viss press från allmänheten att ideligen leverera nya framsteg... 8)
Men sånt biter säkert inte på björnar...bara att skubba av sig mot nån tall eller så... men eftersom tråden började ramla så långt ner tyckte jag jag kunde göra (björn)tjänsten att lyfta upp den några hack... :D :D

Men som sagt, känn ingen press eller så.... behöver du låna spik kanske? :beer: :beer: :beer:
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav Storabjörnen 13 nov 2005, 23:31

Ha Ha! :D Du har så rätt Svänn. Precis innan jag slog på datorn nu, och klickade upp Bilbaneforumet hade jag just precis varit inne o lufsat i bilbanerummet och lite slokörat konstaterat: Jahopp, det blev visst inget fixat härinne denna helg. :|

Självklart inser jag att jag gett mig själv lite press genom att starta en "egen" tråd på det här viset. Men det är ju lite en morot för mig (bör detta kanske kallas blåbär eller rentav björnbär för min del) att komma till skott och fortsätta bygget.

Men jodå, blåkläder, hammare och spik, det har jag varit iklädd hela helgen, men aktiviteterna har rört vardagsrummet. Närmare bestämt uppsättning av gardinstänger. Naturligtvis kan inte honan nöja sig med vad vi vanliga dödliga kallar gardinstänger, utan det skall vara några slags aluminiumskenor i taket som gör att jag måste stå på bakbenen med borrmaskin och måttstock och jobba uppflugen på en stol. Men fint blir det!

Banan då? Jo vi gör ett försök i nästa helg. :-) MDF'n står ju redo i hallen, lutad mot en vägg, så det är bara att böra kapa upp rätta storlekar på ytorna.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Storabjörnen 21 nov 2005, 00:07

Ja, det händer inte så mycket, och det händer inte så fort. Men det händer.
Ni övriga presterar suveräna resultat i form av landskapsbyggande och finlir, medans björnen och honan skyndar lite "snigel-style" sådär, med det mest grundläggande. Men men, alla barn i början. Tids nog så...

Här kommer ett par uppdateringar (om än små). Eftersom jag eftersträvar en tyst bana (går det?) eller åtminstone en bana som matchar mina Revell-bilar i dB, så har jag beslutat mig för att banan ska vila på ett lite ljuddämpande material. Har således införskaffat frigolit och tunn cellplast som ska bilda underlag mot skåpen. Vän av ordning kommer påpeka att skåpen själva kommer att agera resonanslådor. Visst visst, men så kommer de också att fyllas med massor med prylar som jag tror kommer ha en hämmande effekt på ljudets spridning nedåt. De (skåpen) vilar dessutom på gummifötter.

Här har frigolit skurits till, och plastmatta läggs ut:

Bild

Bild

Så kommer vi till det där med själva "plattan" eller underlaget som banan ska vara på. Här ser vi honan i full fart med kapen. Det var dock jag som fick sköta den, för låter man henne göra det så kapar hon lite mer än nödvändigt eftersom hon gärna ser att man ska kunna komma in i rummet också. Något som jag inte prioriterar lika högt. :D

Bild

Sådär nånting då, då har vi högra hörnan där bron bl.a kommer att husera så småningom. Allra högraste hörnan "dippar" dock lite av sin tyngd, men skall skruvas i bakkant ned mot skåpen, samt säkras i framkant också. Det blir stadigt det här. Man kan redan i nuläget upp o kliva på underlaget.

Bild

Och så en bild från kommande startområdet. Temporärt har ett ben i stål + distans lagts dit för att ge stöd, men ett antal riktiga stödben skall komma till.

Bild]

Mer kommer.

/b.
Senast redigerad av Storabjörnen 25 mar 2007, 00:38, redigerad totalt 2 gånger.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ravajack 21 nov 2005, 00:49

Tycker mig ana en flyttkartong fylld med fordon. Har några sådana själv.
Fråga: Hur många boxade bilar får du i en kartong? Och blandar du olika fabrikat för att maxa utrymmet? Enbart Fly, Scalex eller Ninco (gamla och nya stora boxen) ger ju onödigt mycket luft i lådan.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Storabjörnen 21 nov 2005, 01:39

Äh, det är knas-packat i lådan. Blandat av allt. Både stora o lilla Ninco-lådan, samt en del "luftskapande" MG-Vanquish lådor. Liknar kattskit. Jag skulle tömma en hylla i förra boendet och rafsade ned bilarna bara. Sen skulle vi köra ute hos Dan J så då rafsade jag upp alla bilar igen för att se vilka som skulle tas med. Jag har bilar i garderoben också, utan box. Hittade en Skoda bland mina underkläder härom morgonen. :-)

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Nico 21 nov 2005, 08:55

Björnen & Kissen: Bara o rodda en sjysst box, såhär transporteras numera mina 24 favoritkärror!!...
Bild

Björnen: Det där börjar ju se riktigt bra ut! Sätt hänglås på dörren så endast du kommer åt lekstugan. Bara du som ska vara där ändå ju :wink:

/Nico


Ravajack skrev:Tycker mig ana en flyttkartong fylld med fordon. Har några sådana själv.
Fråga: Hur många boxade bilar får du i en kartong? Och blandar du olika fabrikat för att maxa utrymmet? Enbart Fly, Scalex eller Ninco (gamla och nya stora boxen) ger ju onödigt mycket luft i lådan.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Tony 21 nov 2005, 11:18

Skönt att se att det händer lite. Var nästan orolig att Stora Björnen inte skulle komma fram ur idet förrän till våren :D
Användarvisningsbild
Tony
Mekaniker
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 14 jan 2005, 15:07
Ort: Ryd, Småland

Inläggav Ravajack 24 nov 2005, 23:21

Björnen,
vore det inte läge att skippa den planerade lilla blaha-blaha-banan i skrubben?
Denna finns till salu i Gävletrakten (Blocket). Sex spår, 40 meter lång.
Med ett schysst järnrör kan man ju slå hela världen med häpnad.
Med ett schysst skohorn skulle väl du kunna göra detsamma?

Bild

Du kanske får kapa en eller annan meter i kanterna, men visst skulle det väl gå om du bara gav dig fanken på det? Eller bytte skrubben till något lite större. Gymnastiksalen, t ex.
Jag kommer över och rejsar direkt!!!
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Stirling Moss 25 nov 2005, 01:49

I Karlsborg fanns en bana att hämta gratis
6 spårig 30 meter, den blev till ved i helgen
jag fick kontakt med ägaren för sent...


Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Storabjörnen 14 dec 2005, 23:32

Liten update för forumet, stor update/framsteg för mig: Sisådär 10-12 sköna kvm mossgrön nålfiltsmatta har anlänt. Står på godsmottagningen på mitt jobb och bara ber om att få ett nytt fyrspårigt hem. :-) Tack till Nico!

Bilder kommer.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Stirling Moss 15 dec 2005, 02:08

Grön nålfiltsmatta ger mig rysningar....
När jag gick på mellanstadiet var golvbeläggningen i gymnastiksalen grön nålfiltsmatta !!
det gällde att hålla sig på benen när man spelade innebandy eller ägnade sig åt andra fysiska övningar, om man ramlade och gled på mattan blev man skinnflådd och det sved rejält efteråt

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Storabjörnen 15 dec 2005, 08:54

Då är det tur att min bana inte blir så himla stor, så att man kan spela innebandy på den.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 94 gäster