Hej!
Idag hörde jag oljud från det lilla hobbyrummet igen.
Det visade sig att det återigen var full fart bland de små figurerna, och denna gång hade de uppenbarligen satt igång arbetet med bron.
Skönt, eftersom detta (enligt min åsikt) är lite av det knixigaste bygg-avsnittet. Detta eftersom jag vill ha en lätt dosering på yttersidan så att man kan ta svängen på ett skönt sätt utan att falla över kanten ned på baksidan. Det innebar att själva stigningen ska vara aningen lägre på insidan än på yttersidan, dessutom ska denna insida klara den väldigt skarpa svängen, som omedelbart skall bli en broportal. Sen ska nedstigning från bron ske ganska kvickt men inte heller för påfrestande på banskarvarna, detta eftersom det är trångt innan man når väggen.. Ja, kort sagt en väldig massa önskemål på väldigt liten yta.
Mina arbetare valde lyckligtvis att göra en ganska komplex mall i kartong innan de satte kapen i MDF'n och ruinerade den totalt. Alldeles bredvid herrn i rött (Manfred) kommer alltså broportalen ta vid.
Det liksom kliade i fingrarna på vissa av dem att sätta igång sågklingan efter att mallen hade översatts i en massa pennstreck på MDF'n.
Man får försöka hålla sams och skynda långsamt.
Günther har alltid varit den som skött det där med siffror och beräkningar. De andra är lite mer av grovjobbare. Här funderar han över relationen mellan innersvängen och yttersvängen för att få rätt dosering.
Det blir ju bra det här! Herrarna gör en sista check. Det ser faktiskt snedare ut på bild än vad det är i verkligheten. Måtten ska borga för en skön ingång mot bron.
Den beryktade fotografen, till höger, passade på att hissa den första traditionsenliga flaggan, som så småningom skall följas av många fler.
Jag passade på att ta en bild på de löst placerade bitarna när övriga hade gått hem. Här ser man lite mer översiktligt hur det blir. Nu ska det på med tunn masonit på dessa brostöd. De ska såklart fixeras mot underlaget också, och kläs med imiterad "tegelfasad".
Hej svejs
/b.
Der Bär mit Das Auto.